Woensdag 15/07/2020

Seksloze erotiek

hope sandoval

Hope Sandoval kennen we nog als de lethargische chanteuse van Mazzy Star, een folkrockgroep die vijf jaar geleden, na haar breuk met David Roback, het tijdige voor het eeuwige verwisselde. Met het oog op haar eerste soloplaat bundelt de ijskoningin uit San Francisco haar krachten nu met Colm O'Ciossog, de vroegere drummer en sampleknutselaar van My Bloody Valentine. Of ze in de studio ook met elkaar gesproken hebben is niet bekend, maar aangezien Sandoval de reputatie heeft zich uitsluitend in monosyllaben uit te drukken, kunnen we maar beter hopen dat die twee elkaar instinctief hebben aangevoeld.

De muziek op Bavarian Fruit Bread ligt in het verlengde van Among My Swan, de laatste cd van Mazzy Star. Sandovals zachte fluisterstem trekt nog altijd de aandacht en is soms van een glaciale schoonheid die bij de luisteraar tegenstrijdige gevoelens wakker maakt. We bedoelen maar: als seksloze erotiek bestaat, dan kunnen The Warm Inventions ervan getuigen. Zeker, op het van The Jesus & Mary Chain geleende 'Drop', het met cello omzwachtelde 'Feeling of Gaze' of het met fraai gitaarwerk van Bert Jansch versierde 'Butterfly Mornings' valt bijzonder weinig af te dingen. Maar Hope Sandoval zingt niet, ze slaapwandelt door de songs. En van iemand die klinkt alsof ze zich voortdurend onder narcose bevindt, kun je niet verwachten dat ze je elf nummers lang bij de les houdt. (DS)

Hope Sandoval & The Warm Inventions, Bavarian Fruit Bread, Rough Trade.

roger mcguinn

Nostalgische terugblik

Lang voor Roger McGuinn wereldfaam verwierf met The Byrds, trok hij al langs kleine clubs als folktroubadour. Omdat er op de radio al jaren geen folk meer wordt gedraaid, begon hij op een bepaald moment met The Folk Den, een internetsite waarvoor hij maandelijks een van zijn favoriete traditionals opnam. Uit dit initiatief groeide het idee een cd te maken naar het voorbeeld van de field recordings van Jack en Alan Lomax uit de jaren dertig. McGuinn besloot met zijn computer en digitale opnameapparatuur door Amerika te reizen en een reeks folksongs op te nemen met de artiesten die hem zelf het sterkst hadden beïnvloed. Het resultaat, Treasures from the Folk Den, valt aanvankelijk een beetje tegen, vooral omdat het karakteristieke geluid van McGuinns Rickenbacker-gitaar slechts zeer af en toe opduikt en het vertolkte materiaal nauwelijks wordt geactualiseerd. Maar zodra je er vrede mee hebt dat deze plaat een nostalgische terugblik is, valt er zeker van te genieten. De voormalige Byrds-zanger laat de hoofdrol trouwens vaak aan anderen over en speelt en zingt hier samen met Joan Baez, Judy Collins, Odetta, Josh White Jr, Eliza Carthy, Tommy Makem van The Clancy Brothers en de grote Pete Seeger. Het aanbod gaat van bluesnummers tot drinkliederen en van mountain songs tot kronieken van maatschappelijke ellende. Niet alle uitvoeringen halen het niveau van 'In the Evenin'' of 'Trouble in Mind', wat wellicht te maken heeft met de spontane, huiselijke sfeer waarin ze tot stand kwamen. Maar net zoals Dylan, die tijdens de vroege jaren negentig ook hulde bracht aan zijn roots, draagt Roger McGuinn zijn artiestenhart op de juiste plaats. Het is nu wachten op een langspeler met nieuwe songs van de opper-Byrd. (DS)

Roger McGuinn, Treasures From the Folk Den, Appleseed.

barbara manning

Charmant gerammel

Hoewel ze in onze lage landen nog altijd een goed bewaard geheim is, wordt Barbara Manning door velen als een van de sleutelfiguren uit de Amerikaanse underground beschouwd. De jongste vijftien jaar maakte ze deel uit van groepen als 28th Day, World of Pooh en SF Seals en nam ze talloze soloplaten op, waarvan 1212 uit 1998 verreweg de beste is. Manning is niet alleen een getalenteerde zangeres en liedjesschrijfster, ze houdt ook van haar onafhankelijkheid.. Zo gaf ze in de VS onlangs nog 35 concerten zonder dat er een boekingsagent aan te pas kwam en ook aan de tentakels van de muziekindustrie probeert ze zoveel mogelijk te ontkomen. Na haar project met Nieuw-Zeelandse muzikanten, een verzameling singles en rarities en een samenwerking met Steve Wynn, komt ze nu op de proppen met You Should Know By Now, een prima cd waarmee ze haar nieuwe powertrio The Go-Luckys! introduceert. Samen met de tweelingsbroers Fabrizio en Flavio Steinbach op bas en drums speelt Barbara Manning hier spontane en energieke punkpop die meer dan eens doet denken aan die van bands als The Minutemen en Wire. Charmant rammelende gitaartjes in overvloed dus, maar ook gevoelige liedjes van het type 'I Insist' en 'Never Made Love', zoals alleen Manning ze kan schrijven. Het minste dat u kunt doen is even luisteren. (DS)

Barbara Manning & The Go-Luckys!, You Should Know By Now, Innerstate.

diana krall

Fluwelen diva

De Canadese Diana Krall beweegt zich al enkele jaren in het grensgebied tussen jazz en pop, zoals die werd gemaakt in het pre-rock-'n-rolltijdperk. Op haar jongste cd, The Look of Love, interpreteert ze tien standards uit de jaren veertig en vijftig, fraai gearrangeerd door Claus Ogerman en vakkundig geproducet door haar vaste partner in crime Tommy LiPuma. Centraal in het geluidsbeeld staat Kralls stem en economische pianospel. Een klein ensemble, met gitaar, drums en contrabas, voegt er wat fluwelen swing aan toe en de strijkers van het London Symphony Orchestra zorgen voor de afwerking. Met nummers als 'Cry Me A River', 'Love Letters' of 'Besame Mucho' steunt de zangeres op een repertoire dat misschien al net iets te vaak is aangeboord. Gelukkig is ze een begenadigde vertolkster: alles wat ze doet staat in functie van de tekst en de liedjes zijn zo gekozen dat ze samen een haast filmisch verhaal vormen. Diana Krall heeft een luie maar zeer precieze frasering, die aanleunt bij die van vrouwelijke crooners als Nina Simone, Shirley Horn, Julie London en Carmen McRae. Het resultaat is een cd die tegelijk warmte en rust, sensualiteit en elegantie uitstraalt. Als diva is la Krall wellicht in het verkeerde tijdperk geboren. Hoewel, eigenlijk is dit muziek van álle tijden. (DS)

Diana Krall, The Look of Love, Verve.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234