Donderdag 21/01/2021

'Seks wordt tegenwoordig zo serieus genomen'

'Het is een fijne grens die ik bewandel, die tussen sexy en vulgair. Ik streef naar het eerste, vermijd het tweede', zegt Muriël Scherre, alias la fille d'O, over haar lingeriecollectie. Een gesprek over seks, geheime wapens en humor.

door Cathérine Ongenae

Het is donker, nat en koud als ik rillend en snotterend aanbel aan het Gentse rijhuis waar Muriël Scherre woont. Ik moet denken aan de sms die ze me gisteren stuurde om het interview te bevestigen: "OK voor morgen, doll. M. eow." Ik hoop onwillekeurig dat ze niet teleurgesteld zal zijn dat er geen heet konijn maar een verkouden snip met een blinkende rode neus voor haar deur staat. Iemand die eerder beelden van Damart-hemdjes, fleecedekens en thee met honing oproept dan van ondeugende seks. Dat is namelijk wat zij uitstraalt. Vorige week zondag was ze, naar aanleiding van de verjaardag van de Nationale Vrouwenraad, nog te gast in De zevende dag. Zelf heb ik het niet gezien, ik was de badkamer in gevlucht omdat ik het op mijn heupen kreeg van Hugo Coveliers. Maar mijn vriend was wel blijven kijken, en hij is nu, een week later, nog steeds onder de indruk van de jonge vrouw met de korte fiftiespony, van wie hij vond dat ze iets liefs en stouts tegelijk uitstraalde. "Net Betty Boop", zei hij. Mijn moeder had haar trouwens ook gezien, en ook zij was blijkbaar gefascineerd. Wat sex-appeal betreft, scoort Muriël dus hoog.

Maar mijn muizenissen blijken ongegrond. Betty Boop blijkt een zorgend creatuur te zijn dat me meteen hete gemberthee met citroen voorschotelt. We zitten aan een ronde fiftiestafel, omringd met oude stoelen van Charles Eames, bolle ijskasten en paspoppen met poezenmaskertjes en lingeriesetjes. Ook op de tafel ligt lingerie, restanten van een fotoshoot die ze deze namiddag deed voor het blad Zone O9. "Ja, dat zijn de risico's van het vak", lacht ze. Ik bestudeer de tepelkwastjes, die in het vakjargon pasties blijken te heten, en vraag me hardop af hoe die in hemelsnaam blijven hangen. "Met wimperlijm", instrueert de ontwerpster vlot. Ik geef u deze informatie maar even mee voor het geval uw geliefde u verrast met een cadeaubox van la fille d'O, waar naast deze pasties een kimonootje en een 'stout' broekje in steken. Het broekje is stout omdat het niet echt uit hoeft, als u begrijpt wat ik bedoel. "En je kunt het wassen op dertig graden", voegt Muriël er nog praktisch aan toe.

Zevenentwintig jaar is deze jongedame, en in april bestaat haar lijn, la fille d'O, twee jaar. In 2003 bracht ze een eerste bikinicollectie uit, later kwam er de lingerie, en in maart volgt een nieuwe bikinicollectie. Vorig jaar werd ze voor haar werk door de lezeressen van het maandblad Elle beloond met de Elle Style Award. Voor iemand die weigert mee te draaien in de mallemolen van de mode-industrie is dat een hart onder de riem. Muriël Scherre: "Ik volg het ritme van de prêt-à-porter niet, ik volg alleen mijn eigen ritme. Om de zes maanden dwangmatig iets produceren, ik vind dat een vertekend systeem. H&M brengt nu al om de zes weken een nieuwe collectie uit. Die wegwerpcultuur stoort me. Bovendien zijn mijn ontwerpen niet echt trendgebonden. Ik probeer tijdloze stuks te maken, ik zoek thema's die universeel zijn en die mensen op hun instincten aanspreken. Zo speel ik graag met clichés die typisch menselijk zijn. De volgende bikinicollectie is bijvoorbeeld geïnspireerd op de kruising tussen een carwash en een wet T-shirtcontest. Daaruit haal ik mijn inspiratie voor materialen en de belijning van de stuks. Ik wil niets maken dat dat mensen over zes maanden al beu zijn."

Je hebt mode gestudeerd aan de Gentse Academie. Waarom koos je uiteindelijk voor een lingeriecollectie?

"Ik heb altijd de neiging gehad om dicht op het lichaam te werken. Ik vind dat een mooie uitdaging. Ik ben ook iemand die graag werkt vanuit bepaalde beperkingen, dat is goed voor de creativiteit. In het geval van lingerie zijn dat er heel veel. De pasvorm is bijvoorbeeld belangrijker dan de esthetiek. Je kunt niet zomaar alles doen, en dat maakt het leuk."

Je hebt niet zomaar een merk gecreëerd, maar meteen een hele wereld waarin poezen het woord voeren, bondagekoorden fuchsia zijn en pasties tot de huis-, tuin- en keukenuitzet behoren. Is dat jouw wereld, of is het allemaal fantasie?

"Dit is mijn wereld, absoluut. La fille d'O, dat ben ik. Ik heb er alleen voor gekozen niet onder mijn eigen naam te werken omdat ik dat egotripperij vind. Het is pretentieus. Bovendien heeft een merk ook een imago. Mocht ik onder mijn eigen naam werken, dan zou ik dat imago voortdurend hoog moeten houden. Hoewel ik la fille d'O ben, zijn er ook dagen dat ik geen zin heb om met mijn imago bezig te zijn. Ik heb ook Damart-dagen, weet je wel. Dus is dit praktischer."

Bovendien klinkt het mysterieuzer.

"Inderdaad. La fille d'O is gebaseerd op het personage uit de roman Histoire d'O. Maar ook wie het verhaal niet kent, is geïntrigeerd door de naam. Een initiaal suggereert een geheim. Elke vrouw die iets van mij draagt, is op dat moment la fille d'O. Ik vind het belangrijk dat mensen zich aangesproken voelen of iets van zichzelf herkennen in mijn werk. Daarom kies ik ook nooit professionele modellen maar gewone meisjes, met alle maten en vormen. Zo krijgt een vrouw op zijn minst een idee van hoe zij met bepaalde stukken zal staan.

"Ondanks de frivoliteit van la fille d'O is wat ik maak ook functioneel. Na mijn studies heb ik een tijd in een corsettenfabriek gewerkt, waar men zware corsetterie maakte met veel haken en ogen en in de meest onmogelijke maten. Dat was de beste leerschool ooit. Ik hecht erg veel belang aan de kwaliteit van mijn bh's.

"Je ziet vandaag dat heel wat grote merken ook een lingeriecollectie op de markt brengen. Ik geef hen een paar seizoenen. Ik begrijp wel dat dit allemaal leuk is voor de totale look, maar er steekt geen knowhow in die collecties. De meeste zijn gemaakt voor vrouwen zonder borsten. Zo is het gemakkelijk. Ik heb het er wat moeilijk mee, omdat de consument niet altijd het verschil tussen een goede en een slechte bh kent. Hij laat zich misleiden door de grote naam, maar een slechte bh kan meer kwaad dan goed doen. Niet alleen visueel, maar ook medisch. Door een slechte bh kun je last aan je rug krijgen, of zelfs cystes, omdat de beugels niet goed zitten. Schoenen en ondergoed, daar moet een mens in investeren als hij kwaliteit wil."

Is lingerie een medium?

"Zeker. Lingerie is een geheim wapen voor een vrouw. Al is wapen misschien niet het goede woord, je valt ten slotte niemand aan. Maar een vrouw met een mooi setje onder haar kleren straalt meer kracht uit. Lingerie is een goede oppepper voor je ego en je zelfvertrouwen, en daarvan kun je nooit te veel hebben, vind ik. "Ik probeer ook een verhaal mee te geven in mijn collecties. Je kunt het vergelijken met het boek Animal Farm. Dat kun je lezen als een kinderboek, maar op het tweede niveau is het een totaal ander verhaal. Je kunt mijn stukken gewoon mooi vinden, maar wie tussen de lijnen wil lezen, vindt in la fille d'O ook meer dan gewoon sexy esthetiek. Zoals de zwarte kriekjes die op de slipjes staan, bijvoorbeeld. Krieken staan symbool voor onschuld en maagdelijkheid, maar in het Engels heb je ook de uitspraak 'popping the cherries', wat staat voor het verliezen van de maagdelijkheid. Die dualiteit vind ik mooi.

"Ik hou ervan om spanningen te creëren in mijn ontwerpen. Omdat vrouwen grote spanningsvelden zijn. We dragen zoveel contradicties in ons. Enerzijds willen we verzorgende huismoeders zijn, anderzijds vinden we het ook wel leuk om het hoertje te spelen. Die strijd is voortdurend aan de gang, en dat is wat ik probeer te vatten in mijn werk."

Je organiseert ook vaak la fille d'O-evenementen.

"Opnieuw omdat ik niet volgens de regels van de mode-industrie wil werken. Andere kledingmerken nodigen enkel vips en pers uit om naar de nieuwe collectie te komen kijken. Pas zes maanden later krijgt het grote publiek die kleren te zien in de winkels. Ik vind dat een hautain systeem, waarin een elite wordt gecreëerd. Iedereen heeft het recht te doen wat hij wil, maar mij lijkt het verkeerd. Ik wil meteen feedback van mijn klanten. De winkeleigenaars krijgen uiteraard een preview, zodat ze kunnen bestellen. Pas als de winkels mijn stukken hebben, organiseer ik een groot defilé waarop iedereen welkom is. De fabrikant, de pers, de winkeleigenaars, maar ook de mensen die la fille d'O dragen. En wie iets mooi vindt, kan het de dag erna gaan kopen als ze dat wil.

"Vreemd genoeg is er uit die defilés een nevenactiviteit ontstaan. Omdat mijn defilés meer een performance zijn dan een catwalk met meisjes die op en neer lopen, kreeg ik vragen of we niet wilden defileren op feestjes. Naast la fille d'O is toen deVille's harem girls ontstaan. Dat zijn de meisjes die normaal mijn defilés lopen, en zij kunnen nu geboekt worden voor feestjes, optredens of openingen."

Wordt er dan ook gestript?

"Wel, we gaan toch redelijk ver. Met de groep Fifty Foot Combo stonden ze op het podium van Pukkelpop, en dat was toch vrij memorabel. Ze droegen witte T-shirts en kattenoortjes, en speelden met melk. Natuurlijk werden de T-shirts nat, dus gingen die uit en stonden ze daar in hun slipje en pasties."

Dat zal de verkoop goed hebben gedaan.

"Dat klopt. Kijk, ik werk niet met advertenties. Ik denk dat mensen intussen immuun zijn voor reclame, en bovendien heb ik er het budget niet voor. Ik vind mijn guerrilla-aanpak, namelijk infiltreren op plaatsen waar veel mensen zijn, bovendien leuker."

Het erotische spel is de rode draad door la fille d'O. Je bent er nu twee jaar mee bezig. Leer je zelf nog veel bij op het vlak van erotiek?

"Ik moet zeggen dat ik er altijd erg snel bij ben geweest. (lacht) Dus het is niet zo dat plots het licht heb gezien of zo. Ik leer vooral bij door met andere vrouwen te praten. Ik ben meer geïnteresseerd in hun verhaal en hoe zij zich voelen. Daar haal ik veel inspiratie uit. Bovendien wil ik weten hoe anderen reageren op wat ik doe. Het zou bijvoorbeeld best kunnen dat ik zo in mijn eigen trip opga dat ik de bal mis sla of te ver ga. Zo liep ik ooit een opdracht mis door mijn website. Sommige mensen waren oprecht gechoqueerd door de miauwende poesjes en de kreunende vrouwen."

Je bent een grote fan van de Britse ontwerpster Vivienne Westwood.

"Omdat zij zo opgaat in haar eigen reis. Dat vind ik erg mooi. Zij doet niet mee met de trends, heeft haar eigen ideaalbeeld van een vrouw en werkt daarrond. Ook haar tijdloosheid inspireert me. Zelfs haar stuks van tien jaar geleden lijken erg hedendaags. Ik bewonder haar lef en haar talent. En haar rebellie. Dat moet je kunnen, vind ik, rebel zijn zonder iemand te kwetsen. Het is zo gemakkelijk om zonder boodschap wild in het rond te slaan.

Wat is jouw boodschap?

"Ik wil vooral dat jonge meisjes en vrouwen beseffen dat ze geen excuus nodig hebben om zichzelf te respecteren en zichzelf sexy te vinden. Dat ze mogen omgaan met hun seksualiteit, dat ze die mogen gebruiken. Ge-bruiken, niet mis-bruiken. Als een soort werktuig.

"De huidige generatie jonge meisjes kijkt vooral op naar die hiphopmadammen op MTV, met hun sexy korte rokken. Zij denken dat ze sexy zijn als ze een minirok dragen, maar ze weten niet eens hoe hun lichaam werkt. Dat is toch jammer? Die oppervlakkige seksdrive die de meesten hebben, dat stoort me. Geef mij maar echtheid, de zoektocht, de confrontatie. Lingerie kan daar bij helpen. (Staat op en vist een slipje uit de stapel voor ons) Kijk, dit slipje is vrij normaal aan de voorkant, maar is wel open op de bips. Qua confrontatie kan dat wel tellen, dacht ik. Het is een fijne grens die ik bewandel, die tussen sexy en vulgair. Ik streef naar het eerste, vermijd het tweede."

Kunnen humor en relativering daarbij helpen?

"Zeker en vast. Seks wordt tegenwoordig zo au sérieux genomen. Het is precies een opdracht. 'En nu moeten we aan seks gaan doen.' Terwijl we daar gewoon voor gemaakt zijn, het is zo natuurlijk als eten en drinken. Waarom moet daar zo gewichtig over gedaan worden? Ik word dol van die technische artikels over de G-spot en statistieken over de opwinding van de vrouw. Die technische informatie moet er wel zijn, maar ik denk dat veel mensen daar op blokkeren. Als ze niet voelen wat het boek zegt, verliezen ze hun spontaniteit. Als je al een boek moet lezen over hoe je moet kussen, waar gaat dat naartoe? Er worden toch ook geen boeken geschreven over hoe je moet ademhalen? Hoe je je ademhaling, of het kussen, kunt verbeteren, dat is iets anders. Maar als je van al die lectuur afhankelijk wordt, dan is de fun weg. Fun en spontane energie, dat is wat ik in mijn collectie wil steken."

Gebeurt het wel eens dat vrouwen je om raad komen vragen, of hun hart bij je uitstorten?

"Enorm veel. Meer en meer zelfs sinds ik in het panel van het tv-programma Open en bloot zat. Meisjes mailen mij over problemen met hun lief, of willen iets testen en vragen meer informatie. Ik beantwoord ze allemaal. Aan wie moeten ze het anders vragen? Je zult me niet horen klagen, maar ik doe dit helemaal alleen en het is keihard werken. Al die eerlijke en spontane vragen en verhalen, dat is wat me gaande houdt. Dat geeft me de energie en motivatie om te blijven doen wat ik doe." n

INFO www.lafilledo.com

www.eroyin.com

'Dit is mijn wereld, absoluut. La fille d'O, dat ben ik. Maar ik ben niet altijd met mijn imago bezig, ik heb ook Damart-dagen, weet je wel''Lingerie is een geheim wapen van een vrouw. Met een mooi setje onder haar kleren straalt ze meer kracht uit'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234