Zaterdag 05/12/2020

Seks, drugs en velerlei soorten muziek

festival van cannes

michael winterbottom brengt 'madchester' in kaart

Cannes / Van onze verslaggever ter plaatse

Jan Temmerman

De Britse cineast Michael Winterbottom is, met negen langspeelfilms in zeven jaar, niet alleen erg productief; hij is ook niet onder één noemer, stijl of genre te vangen. Dat geldt zeker voor zijn nieuwe film 24 Hour Party People, waarmee hij in Cannes aan de competitie deelneemt. Deze opmerkelijke film, helemaal in DV gedraaid, oogt als een dynamische muziekdocumentaire.

Winterbottom schetst een boeiend beeld van de muziekscene in Manchester (of 'Madchester'), van midden de jaren '70 tot het begin van de jaren '90. Hij laat het hele verhaal vertellen door Tony Wilson (vertolkt door televisiepresentator en komiek Steve Coogan), die eerst via het excentrieke platenlabel Factory en later via de legendarische danstempel Hacienda medeverantwoordelijk was voor een even chaotische als opwindende periode uit de Britse muziekgeschiedenis. Factory was onder meer de thuisbasis van Joy Division, New Order en de Happy Mondays; de Hacienda zou het mekka van de clubbers worden: een van de 'kathedralen van de xtc', waar de dj's met het meeste applaus gingen lopen. Het succes kwam nochtans niet meteen. Bij de opening in 1982 trad A Certain Ratio er op voor amper dertig aanwezigen. Voor Tony Wilson leek dat geen probleem: bij het eerste optreden in 1976 van de Sex Pistols in Manchester kwamen ook maar 42 geïnteresseerden opdagen én "Archimedes zat toch ook alleen in zijn bad" toen hij een belangrijke ontdekking deed.

Een totaal ander soort muziek is aan de orde in Spirit, Stallion of the Cimarron, de nieuwe animatiefilm van DreamWorks. Vorig jaar werd hier door die studio al geschiedenis geschreven, omdat met Shrek voor het eerst een animatiefilm deelnam aan de officiële competitie. Spirit werd dit jaar buiten competitie voorgesteld. Het is een mooi, lief musicalsprookje, waarin de geschiedenis van het wilde Westen wordt verteld vanuit het standpunt van de vrijgevochten mustang Spirit. Toch werd het geen verhaal van sprekende paarden: wat Spirit ons te vertellen heeft, krijgen we te horen via de offscreen-vertelstem van Matt Damon en een achttal liedjes van popidool Bryan Adams, op muziek van filmcomponist Hans Zimmer (zie: The Lion King). In Cannes werd Spirit vertoond met op de klankband alleen de stemmen van de personages en de geluidseffecten, terwijl de score van Zimmer live werd uitgevoerd en Bryan Adams eveneens live in de zaal zijn liedjes ten gehore bracht. Vorige week brak de zanger in Londen nog zijn rechterhand, toen hij met zijn motor tegen de vlakte ging, maar zijn stembanden bleven zo te horen ongedeerd.

Nog meer muziek in Laurel Canyon, de tweede film van de Amerikaanse scenariste-cineaste Lisa Cholodenko, die hier net als haar debuutfilm High Art (1998) in de nevensectie Quinzaine des Réalisateurs werd voorgesteld. Christian Bale (Sam) en Kate Beckinsale (Alex) vertolken een stel met trouwplannen dat net is afgestudeerd aan de medische faculteit in Harvard. Om te specialiseren, vertrekken ze naar Californië. Sams moeder Jane (een sterke Frances McDormand) heeft beloofd dat ze haar huis in Laurel Canyon mogen gebruiken, omdat het toch leegstaat. Dat blijkt echter niet het geval te zijn. Jane is een beroemde platenproducer die een verhouding heeft met de zeventien jaar jongere rockzanger Ian (Allesandro Nivola).

Voor Sam en zijn verloofde Alex is de confrontatie met de seks-, drugs- en rock-'n-roll-levensstijl van zijn moeder vergelijkbaar met de 'cultuurschok' die Brad en Janet indertijd ondergingen in The Rocky Horror Picture Show. Anderzijds vertolkt en vertegenwoordigt Frances McDormand met het personage van Jane hier zowat alles waar ze als moeder van de piepjonge rockjournalist in Almost Famous zo beducht voor was. Het kan verkeren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234