Dinsdag 29/11/2022

Seafoodbeurs op Heizel doet Brusselse hotels vollopen

Vandaag, morgen en donderdag gaat in de Heizelpaleizen de Seafood Exposition door. Er worden tussen 15.000 en 20.000 bezoekers verwacht. Door al die, vooral buitenlandse, bezoekers zijn alle hotels in Brussel deze week zo goed als volzet.

Pladijs, haring, mosselen, garnalen, en veel exotischer lekkers uit de wereldzeeën. Expohallen vol. En dan nog enkele hallen met verwerkings- en verpakkingsmachines. Vandaag, morgen en overmorgen palmt de visverwerkende industrie de Heizelpaleizen in voor de European Seafood Exposition/ Seafood Processing.

De vishandelsbeurs staat te boek als de grootste internationale beurs die jaarlijks in Brussel neerstrijkt. Er worden volgens de persverantwoordelijke van de organisator, het Amerikaanse Diversified Business Communications, ongeveer 20.000 bezoekers verwacht. Lichtjes opti- mistisch misschien, vorig jaar werd officieel afgeklokt op 14.029 bezoekers en in 2010 op 17.000. De Brusselse beurs is de grootste van het trio dat Diversified organiseert: Boston lokt iets minder bezoekers, de Aziatische versie is slechts een kwart zo groot.

De beursbezoekers zijn voor meer dan 80 procent aankopers met beslissingsmacht, onder wie die van de grote supermarktketens zoals onder andere Carrefour, Auchan, Wal-Mart en Tesco, of grootverbruikers als Ikea en LSG Sky Chefs. Mensen die méér dan een kilootje vis tegelijk kopen.

20.000 bezoekers vallen op het eerste gezicht in het niet in vergelijking met de meer dan 600.000 voor het autosalon, of de meer dan 300.000 voor Batibouw. Toch hebben hotels en taxi's het geweten. De grote meerderheid van de bezoekers komt immers uit het buitenland - de organisator spreekt van slechts 1 procent Belgen, een enquête van het Brusselse Observatorium voor Toerisme bij een 300 beursgangers in 2009 kwam uit op 11 procent Belgen. Wel veel Fransen, Britten, Nederlanders en Scandinaviërs, maar bijvoorbeeld ook 3 procent Chinezen. En het gros van die buitenlanders komt voor enkele dagen.

Helemáál onmogelijk om voor vanavond of morgen een hotelkamer in Brussel te vinden, was het eind vorige week nog niet, maar het wordt wel zoeken. Behalve al die bezoekers boeken ook de standhouders een hotelkamer. Vorig jaar waren er ruim 11.000 mensen aan het werk op de beurs. Dit jaar zijn er 1.600 stands van bedrijven uit meer dan 70 landen.

Atomium

Brussel heeft ongeveer 32.000 hotelbedden, waarvan een deel allicht in tweepersoonskamers waar uiteindelijk slechts één persoon slaapt. Hoewel er ook nog enkele duizenden bedden mogen bijgerekend worden in B&B's en studio's, moet een deel van de bezoekers buiten Brussel op zoek naar een beschikbare en betaalbare kamer. Volgens het Observatorium logeerde in 2009 59 procent in Brussel en 9 procent in Vlaams-Brabant. Ook verderop krijgen hotels dus Seafood- gangers over de vloer, maar verhalen dat daardoor elk bed tot Antwerpen en Gent volzet is, zijn ruim overtrokken.

Dat er op sommige momenten bijna gevochten wordt voor een taxi is dan weer wel dicht bij de realiteit. Sinds enkele jaren is het vervoersprobleem wat beter onder controle, met shuttlebusjes en gratis gebruik van het openbaar vervoer. Toch blijft op de piekmomenten, zoals vlak na het sluitingsuur, de vraag naar taxi's groter dan het aanbod.

Vier op de tien bezoekers zien enkel de binnenkant van de Heizelpaleizen en hun hotel. De anderen gaan volgens enquêtes wel op restaurant (58 procent), gaan winkelen (27 procent) of bezoeken de stad Brussel (25). Opvallend is dat slechts 2 procent van de gelegenheid gebruikmaakt om het Atomium te bezoeken. Al bij al spendeert de gemiddelde bezoeker aan hotel, restaurant, vervoer en dergelijke bijna 700 euro, schatte het Observatorium in 2009.

De organisatie verwacht 20.000 bezoekers, waarvan slechts 1 procent Belgen.

Op de beurs staan meer dan 1.600 stands van bedrijven uit meer dan 70 landen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234