Donderdag 19/09/2019

Scott 4: nooit in de VS geweest, maar een sterk countrygevoel

Brits trio maakt ijzersterk cd-debuut

Bleke Londenaars die klinken alsof ze dagelijks met hun cowboylaarzen in de zompige Amerikaanse moerasgrond staan terwijl hun blik over een eindeloze prairie dwaalt op zoek naar afgedwaald vee. Dergelijke beelden roept een beluistering van Recorded In State LP, het cd-debuut van het Engelse trio Scott 4, bij ons op. Een plaat waarop zowel de beats en de stem van Beck, de hiphopziel van Fun Lovin' Criminals als, met een beetje fantasie, de gitaren van Neil Young te horen zijn. De boomlange zanger Scott Blixen (29), met stetson maar zonder pruimtabak, moet lachen om onze impressie.

Blixen: "We worden een beetje voorbijgesneld door de reacties van pers en publiek. We hebben an sich evenveel met country te maken als Tony Blair, we zijn zelfs nog nooit in de Verenigde Staten, laat staan Nashville, geweest. Een uitgebreide verzameling countryplaten hebben we evenmin. Onlangs vroeg een Duits journalist of ik thuis ratelslangen hield en of ik pistolen bezit. Blijkbaar is de beeldvorming aardig vertroebeld door een oneindige stroom Hollywood-westerns. In Engeland omschrijven ze ons als post-Beckiaanse cowpunkfunk. Ik weet eigenlijk niet zo best wat ik ermee aan moet. Ik begrijp trouwens nog steeds niet waarom iemand onze plaat wilde uitbrengen. We zijn niet echt thuis in de muziekbusiness. Toen onze huidige platenfirma (V2) contact met ons opnam en interesse toonde, vermoedden we een grap van een van onze vrienden. We hebben dan maar een zeer lange lijst van eisen opgesteld. We wilden volledige creatieve vrijheid, we wilden niet met een door de platenfirma opgelegde producer werken, we eisten een eigen opnamestudio en weet ik wat nog. Toen die gasten laconiek no problem zeiden, viel ik bijna van mijn stoel. Ik zit nog steeds te wachten tot iemand me in de wang knijpt en zegt: Scott, wakker worden! Ondertussen is de studio bijna afgewerkt en kunnen we aan onze volgende cd beginnen. Het loopt me allemaal een beetje te snel. We weten niet zo goed of dit allemaal wel hoeft. Stel dat men ons straks vraagt om zes maand door de VS te toeren, wat doe je dan? Een buitenkans natuurlijk, maar het zou ook betekenen dat we de opnamen voor de nieuwe plaat moeten uitstellen. Bovendien hebben we in alle rust Recorded In State LP kunnen schrijven. Als je voortdurend op tour bent, wordt het al wat moeilijker. Je weet wel: je hebt je hele leven om je eerste cd te schrijven, maar slechts een maand voor de tweede. Dat soort angstbeelden spookt wel eens door mijn hoofd. De muziekindustrie stelt zo haar eigen wetten aan een band en daar kan je niet zo makkelijk om heen."

Hoewel Scott 4's plaat zowat overal enthousiast werd onthaald, beseft Blixen dat het dubbelzinnige karakter van de cd ook voor verwarring zorgt.

Blixen: "Mag je als Brit met een cowboyhoed op het podium? Is het gebruik van pedal steel toegelaten voor ons? Moeten onze ouders voormalige Nazarine-predikanten zijn? Het interesseert me niet, ik hou van kindsbeen af al van Amerikaanse muziek: cajun, bluegrass, folk. Ik was vroeger weg van The Byrds, onze drummer Ed Tilley is een discofreak en John Moody (gitarist) luistert naar hiphop. Ik heb het er moeilijk mee als men ons van bedrog beschuldigt. Alsof de nationaliteit op je paspoort evenzeer een stempel drukt op de muziek die je maakt. De wereld is toch groter dan het dorp waar je opgroeit, waarom zou je niet diverse stijlen kunnen assimileren? Van iemand als Beck wordt dat gepikt. Dat is een Amerikaan, een post-hippiekind wiens moeder ooit met Andy Warhol optrok. So what? Ik kom uit London en bezing thema's die schijnbaar onlosmakelijk verbonden worden met de oerconservatieve excessen van de Amerikaanse samenleving. Onzin, ik ben die hele indie-mainstream beu als kouwe pap. Er zit geen pose, geen uitgekiend marketingidee achter Scott 4. We maken, naar mijn gevoel, integere, emotionele muziek over een alledaagse werkelijkheid, namelijk de mijne."

Ondanks een duidelijk gevoel voor humor, zo murmelt Blixen in Your Kingdom, 'I haul my carcass through the kitchen/Get a microwave tan', klinkt Recorded In State LP behoorlijk donker. Een plaat doordrenkt van fin-de-sièclegevoel, met een hoog lo fi-gehalte.

Blixen: "Het mooiste compliment dat we tot nu toe kregen was: mocht David Lynch nu Wild At Heart draaien in London, dan zou Scott 4 de soundtrack maken. Daar kan ik om wenen en lachen tegelijk, maar ergens voel ik me met deze omschrijving gelukkig. Onze eerst cd klinkt bij momenten nogal rudimentair, lo fi. Dat is het gevolg van ons instrumentarium. We hebben geen flashy, dure, in de markt liggende instrumenten. Onze Moog-synthesizer kostte een paar luttele ponden en op ons drumstel zou geen enkele andere drummer willen spelen. Daar hou ik van, waarom moet je op zoek naar een duur geluid, als dat niet in je ziel zit? Soms treden we op als vijfmansformatie, soms als trio, en soms staat er tien man op het podium. We hebben enkele vaste vrienden die, als het past, met ons meespelen. Dat vergt de nodige flexibiliteit, want het is niet zomaar gratuit gejam, we spelen onze set met het oog op de muzikanten die met ons spelen. Of dat nu cool is of fake, interesseert me geen moer. Zolang ik er plezier aan beleef en de muziek ook voel, kan ik met mezelf leven. Alain Lahaye

De cd Recorded in State LP is uit op Satellite/V2 en wordt verspreid door PIAS. Op donderdag 14 mei concerteert Scott 4, samen met Pram, in de AB Club in Brussel. Voor dit optreden geven we 2 x 10 vrijkaarten weg. Het volstaat vandaag tussen 11 en 12 u te bellen naar het nummer 02/742.92.80.

(Foto Martyn Goodacre)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234