Zaterdag 08/05/2021

Sciencefiction in Hollywood: terug naar het verleden

De tv-terugkeer van de seventies-reeks Battlestar Galactica liep maar een vijftal jaar geleden af, maar filmmaatschappij Universal plant alweer een grootscheepse reboot. Deze keer wordt het ruimteschip vooral in de bioscoopzalen losgelaten, waar het een tegengewicht moet vormen voor de space opera's van concurrerende studio's.

Toen George Lucas' eerste Star Wars-film een hit werd in 1977, gaf de Amerikaanse televisiezender ABC groen licht voor een concurrent op televisie: Battlestar Galactica, het verhaal van de allerlaatste nazaten van de mensheid die in hun ruimtevloot op de vlucht gaan voor de halfrobotische Cylon-wezens. Bijna veertig jaar later lijkt de geschiedenis zich te herhalen: The Force Awakens maakte Star Wars weer groot onder de nieuwe vleugels van mediagroep Disney, waarna filmmaatschappij Universal prompt een remake van zijn 'eigen' sciencefictionfranchise aankondigt. Volgens Amerikaanse vakblad The Hollywood Reporter heeft de filmstudio, die ook de Fast & Furious- en Jurassic Park-reeksen maakt, ondertussen al een team van producers aangesteld om de serie te laten terugkeren als een reeks bioscoopfilms.

Battlestar Galactica was niet eens een grote hit in zijn eigen tijdperk, en werd na één schamel seizoen alweer afgevoerd, gevolgd door de nog kortere spin-off Galactica 1980. De decors, rekwisieten, kostuums en speciale effecten werden later, in licht vertimmerde vorm, gerecycleerd voor de tv-reeks Buck Rogers in the 25th Century. Maar na dat geflopte eerste en enige seizoen wurmde Battlestar Galactica zich wel vast in het collectieve geheugen, en toen Universal de rechten erop in handen kreeg, werd er in 2003 een reboot gemaakt in de vorm van een minireeks op Universals tv-zender SyFy, gevolgd door een kritisch bejubelde maar commercieel niet overdreven succesvolle reeks die van 2004 tot 2009 liep. Ook die reeks kreeg een mislukte prequel, Caprica, die in 2010 op tv kwam, en sloot af met de tv-film Blood & Chrome uit 2013.

Concurrenten

En nu, nauwelijks drie jaar later, staat er alweer een nieuwe reboot in de steigers. Universal opperde volgens The Hollywood Reporter dat het er een zogeheten event franchise van wil maken, een reeks van bioscoopfilms waar één raamvertelling doorheen geregen is, en waarbij fans van iedere nieuwe aflevering weer een klein feest maken. Niet toevallig gebeurt dat op een moment waarop dat soort franchises goud waard zijn in Hollywood: de meeste andere grote filmmaatschappijen hebben namelijk soortgelijke reeksen lopen, die zich allemaal in het superhelden- of space opera-wereldje bevinden.

Disney gaf in 2008 een eerste schot voor de boeg door alle superheldenfilms van zijn Marvel-superheldenfabriekje zich in één en hetzelfde verhalend universum te laten afspelen, waardoor 'spandexhelden' als Captain America, Iron Man en Thor gewoon in elkaars films konden opdraven. Eind vorig jaar gaf datzelfde Disney het startschot voor de herlancering van de Star Wars-reeks, waarvan het nu ook eigenaar is, met minstens de volgende zes jaar één jaarlijkse film die in de steigers staat.

Andere Hollywoodstudio's doen precies hetzelfde. Paramount lanceerde in 2009 een reboot van de Star Trek-serie in de bioscoop, die deze zomer met Star Trek Beyond een derde aflevering krijgt. Er staat ook een nieuwe Star Trek-tv-serie op stapel. En 20th Century Fox heeft grote plannen met James Camerons Avatar, die sinds 2009 de meest opbrengende film uit de geschiedenis is (inkomsten in de cinema alleen: 2,5 miljard euro), en waarvan er tussen 2017 en 2019 liefst drie vervolgfilms gepland staan.

Brand equity

Universal lijkt nu dus ook zo'n franchise te willen hebben. En wat ligt er zomaar in de kast, dat al twee keer heeft bewezen dat het een succes kan worden? Precies: Battlestar Galactica heeft mogelijk de juiste brand equity om die nieuwe, grote franchise te worden waarvoor fans de lanceringsdag rood omcirkelen op hun kalender. Universal wist ook zonder zo'n franchises een bijzonder goed jaar te maken van 2015, waarin het met een jaaropbrengst van meer dan 6 miljard euro (vooral dankzij Fast & Furious 7, Minions en Jurassic World) de hoogste omzet uit de Hollywood-geschiedenis neerzette. Maar met dat soort inkomsten kan de 150 tot 200 miljoen euro die de productie van een nieuwe blockbusterfilm kost er wel vanaf.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234