Dinsdag 04/10/2022

Schwung uit Duitsland

Wijnmakend Duitsland heeft de wind in de zeilen. De export boomt en ook steeds meer Belgen raken overtuigd dat de prijs-kwaliteitratio bij onze oosterburen snor zit. Een aantal witte en rode nieuwkomers op onze proeftafel bewijzen trouwens hun gelijk.

De voorbije maanden gonsde het alleen maar van mooie resultaten in de Duitse wijnbouwbranche. Zo blijft hun export pieken, terwijl ook de Duitsers zelf steeds meer wijn beginnen te ontkurken (nu al 24,3 liter per hoofd), heel vaak van eigen origine. Duitsland is met zijn bijna 2 miljard liter opgesoupeerde wijn per jaar momenteel al het vierde grootste land qua wijnconsumptie in de wereld, na Frankrijk met 3,3 miljard liter, Italië met 2,8 miljard liter en de VS met 2,4 miljard liter. Belangrijk, want een dorstige thuismarkt is altijd één van de condities voor een kwaliteitssprong. In zulke context groeit namelijk vaak ook de vraag naar de betere wijnen en krijgen de producenten genoeg zaad in het bakje, zelfs als ze niet meteen bevlogen exporteurs zijn. Dat krikt de kwaliteit op den duur op.

En als toetje kwamen daar nog de uiterst positieve geluiden over de oogst 2007 bovenop. Vooral het Duitse Verband der Prädikatsweingüter (VDP), de organisatie die producenten van de betere kwaliteitswijnen overkoepelt, klinkt zeer tevreden over de wijnoogst 2007. Positieve geluiden die bovendien komen uit een grote verscheidenheid aan druivenrassen én wijnbouwgebieden zoals Ahr, Moezel, Nahe, Rheingau, Baden, Franken en Pfalz.

Is dan alles koek en ei? Neen natuurlijk, want Duitse wijn staat bij veel Belgische consumenten nog krom onder twee joekels van clichés. Eén: een spotgoedkoop Aldi-imago. Veel Belgen die wél diep in de portefeuille tasten voor iets 'nieuws' uit de Nieuwe Wereld, Spanje, Frankrijk of Italië, gaan er blijkbaar nog ten onrechte van uit dat een Duitse wijn per definitie spotgoedkoop moet zijn. Uit allerlei studies blijkt inderdaad dat het leeuwendeel van de in België geconsumeerde Duitse wijn zich in het lagere prijssegment bevindt. En dat die vooral razend populair is bij zogenaamde hard-discounters zoals Aldi of Lidl. Zij verzetten wel volumes, maar zelden van tiptopkwaliteit. Maar ook daar komt zoetjesaan verandering in, want op onze markt zijn er steeds meer gespecialiseerde detailhandelaars aan de slag, die eindelijk ook succes boeken in de horeca, volgens mij dé sleutel - samen met de grootdistributie als baanbreker - om de Belg eindelijk eens met zijn neus en tong op het rijke aanbod van onze oosterburen te duwen. Met een marktaandeel van slechts 5 à 6% heeft Duitse wijn nog flink wat groeipotentieel.

Het tweede cliché is zo mogelijk nog hardnekkiger. Omdat geen kat(er) de - nu toch reeds serieus gesimplificeerde - etikettentaal kan ontcijferen of zelfs maar om het even welk Duits wijngebied op de kaart kan situeren, wordt er consumentengewijs te weinig geëxperimenteerd of 'gedurfd'. En blijft hun kennis van alle innovaties en trends - zoals de opmars van Duitse rode cru's - maar pover.

Maar zelfs in wit liggen er nog massa's mogelijkheden om nieuwe wijnliefhebbers aan te trekken, zeker in Vlaanderen waar de witte-wijnconsumptie almaar aandikt. Veel hedendaagse Duitse 'secs' zijn werkelijk mooi beendroog en zesty, en beantwoorden perfect aan het smaakprofiel van veel dorstige Vlamingen. Maar dan moeten ook de supermarkten iets meer uit hun pijp komen. Uit een recente Delhaize-enquête bleek dat 7 op de 10 wijnkopers in hun winkels vrouwen zijn, en toont niet elk ander onderzoek aan dat precies vrouwen proportioneel toch nog meer naar wit neigen? Opportuniteiten zat. n

Wij trokken deze keer niet richting grootdistributie, maar naar de jonge speciaalzaak WinTraLog, die in hun wijnhoeve leuk pionierswerk verrichten om Vlamingen en Duitsers smaakmatig te verzoenen, via themadegustaties, gastronomiecursussen en nu ook een wijnbar. Kris en Anja bezochten recent weer 'nieuwe' wijngebieden en wij plukten een selectie uit hun assortiment: 2 keer wit, 1 rosé, 2 keer rood.

Wijngebied: Pfalz (wit)

Naam: Weingut Reichsrat von Buhl, Deidesheimer Herrgottsacker Riesling 2007 (11 euro)

Commentaar: Deze met glasstop afgesloten fles bevat slechts 12% alcohol, maar heeft geen structuur of vinnigheid te kort. Intens jeugdig helder, strogeel en superglanzend. Rijk geparfumeerd met zoete ananas, rijpe jonagold, taxusbes, citrusschil en florale accenten. Smaakt naar citrus en violetjes, lekker zesty met appelbloesem, vet qua textuur en toch heel zesty limoenfris. Maaltijdwijn die mooi kan evolueren.

Wijngebied: Pfalz (wit)

Naam: Weingut Reichsrat von Buhl, Deidesheimer Leinhöhle 2007 Riesling Halbtrocken (11 euro)

Commentaar: Laat u niet hinderen door het officiële halbtrocken-karakter, want dit is een prima wijn met veel fraîcheur. De naamgeving heeft trouwens een historische connotatie: de lokale huisvrouwen kwamen op deze zonnige hellingen hun linnen 'bleken'. Opnieuw uitgerust met een glazen stop, opent deze fles met een schitterende strogele helderheid, royaal tranend. Zoetrijpe neus met rozen, mineralen en een kruidige toets, plus rijpe citrusvruchten. Bijzonder rijp en vol geel fruit qua smaak, met toch pittige impressies van roze pompelmoes en een beheerste alcohol. Excellente tafelwijn, ook voor Aziatische gerechten, want zonder zweem van zoeterigheid.

Wijngebied: Saar (rosé)

Naam: Agritiushof Dornfelder Rosé Trocken 2007 (1-literfles 6,8 euro) Commentaar: Deze met schroefdop uitgeruste cuvée - ja, de Duitsers hebben minder folklore qua wijnmarketing dan de Fransen - opent zeer intens roodroze, met maximale helderheid. De neus is vrij simplistisch, met wat rozenwater en rode pitvruchten, maar de smaak steekt een tandje bij, met à volonté rode kersen, een florale toets, rond en soepel, met een leuke frisheid. Kortetermijnproduct, maar ongecompliceerd lekkere BBQ-partner.

Wijngebied: Pfalz (rood)

Naam: Weingut Reichsrat von Buhl, 2006 SpätburgunderTrocken (13,5 euro)

Commentaar: Deze in een bourgognefles verpakte cuvée oogt heel transparant rood, met een brede waterrand maar tevens vet tranenspoor. Echt zuiver rood pitfruit aan de neus, met verder vanilletoets en noterigheid. In de mond: gedroogde noten, een fijne geroosterde eiktoets en veel rijpe rode vruchten, lichtjes exotisch met een finale van crème au beurre. Exotisch alternatief voor pinot noir.

Wijngebied: Ahr (rood)

Naam: Weingut J.J. Adeneuer, Spätburgunder Trocken n° 2, 2006 (19,5 euro)

Commentaar: Een vrij dure rode cru, maar wel met veel structuur en flinke 13,5% alcoholruggengraat. Verbruinende randen met robijnrode kern, doch flitsend. Fraai geparfumeerd met impressies van gedroogde kersen en griottes, lichtjes fumé en met violetjes, qua smaak vol lekker rood pitfruit. Een prima zuurtegraad plus een fijne noterige toets. Elegante pinot, op het randje van zijn prijsplafond.

INFO WinTraLog Kwaliteitswijnen (Ramsel), 016/56.20.14, 0486/29.73.46, www.wintralog.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234