Zaterdag 16/11/2019

Deeleconomie

Schrik niet wanneer u binnenkort mensen op 3 opeengestapelde elektrische steps ziet rijden

Deze man in Californië verzamelde drie elektrische deelsteps van Bird om thuis op te laden. Zien we dit soort praktijken binnenkort ook in Belgische steden? Beeld AP

Elektrische deelsteps zijn de toekomst. Dat is wat hippe Amerikaanse start-ups als Bird en Lime ons willen doen geloven. Na Parijs en Tel Aviv, landen binnen enkele weken de eerste 'Birds' in Brussel. Zijn onze steden daar klaar voor?

In Silicon Valley zijn er drie manieren om veel geld op te halen. De eerste twee draaien om software. Zodra je de buzzwoorden artificiële intelligentie of blockchain gebruikt, trekken investeringsmaatschappijen om het snelst hun portefeuille open. De derde is minder voor de hand liggend, maar daarom niet minder populair: elektrische deelsteps.

Start-ups als Lime, Spin en Bird kunnen terugvallen op honderden miljoenen euro's investeringen om mobiliteit in steden naar de 21ste eeuw te tillen. 

Het principe is eenvoudig. De bedrijven droppen honderden slimme elektrische steps in de stad, die iedereen kan gebruiken. Het enige wat je nodig hebt is een app die je linkt met je kredietkaart. De app toont je waar de elektrische steps zich bevinden. Je ontgrendelt de step via een QR-code. Na de rit laat je de step achter waar je wil. Je zet hem ook weer op slot met de app. Een rit kost 15 eurocent per minuut.

Advertentie van Bird op Facebook. Beeld RV

In vaktaal noemt men dit ook wel het free floating-deelsysteem, dat we ook kennen van de elektrische fietsen van Mobike, de Poppy-wagens en de elektrische scooters van Scooty.

Slapend geld verdienen

In juli van dit jaar raakte bekend dat Bird, na Lime, zijn elektrische deelsteps in Europese steden wil lanceren. Eerst waren Parijs en Tel Aviv aan de beurt. Binnenkort kan je ook met 24 kilometer per uur door de stad steppen.

Op Facebook en Instagram wordt er druk geadverteerd aan mensen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die bereid zouden zijn om de elektrische steps bij hen thuis op te laden. 

Wie zich inschrijft, ontvangt een bevestigingsmail die toekomstige Bird Chargers helemaal warm moet maken. "Gaaf dat je je hebt aangemeld als Charger bij Bird! Ergens de komende weken launchen we in Brussel, en vanaf dan kunnen jij en andere Chargers gaan knallen en slapend geld verdienen."

Per oplaadbeurt kan je tussen de 5 en 20 euro verdienen. Je laadt zoveel elektrische steps op als je zelf wil of aan kan. 
In San Francisco staat men al lang niet meer te kijken van een student die balanceert op een torentje van zeven steps op weg naar zijn studentenkamer om ze in het stopcontact te stoppen. 

Zulke circustrucs worden online op enthousiasme onthaald, maar in de Verenigde Staten woedt de discussie of de elektrische deelsteps wel wenselijk zijn in steden. Parken in de stad veranderen in verzamelplaatsen vol deelsteps. Zo grapte een medewerkster van Twitter deze week nog op sociale media dat er een remake is gemaakt van Alfred Hitchcocks thriller The Birds, met daarbij een foto van een park vol deelsteps.

Bounty hunter

De steps worden ook soms regelmatig midden op het voetpad achtergelaten. Bovendien ontstaat er bikkelharde concurrentie tussen de zogenaamde Bird Hunters of Bird Chargers. "Als een Charger ben je een soort premiejager. Wie als eerste de scooter vindt en scant, mag hem opladen", vertelde de 18 jarige Brandon in The Atlantic. "Alles wat er gebeurt in de tijd tot je hem gevonden hebt, is je eigen verantwoordelijkheid."

Bird zelf wilde liever niet reageren op de vraag wanneer ze precies naar Brussel komen. "We verkennen een aantal plekken", antwoordde een woordvoerder via e-mail. Navraag bij het Brussels kabinet voor Mobiliteit leert dat Bird zelf al contact opnam. "Maar we wisten niet dat ze over enkele weken al zouden lanceren." In Gent en Antwerpen hadden de administraties nog niet van de Amerikaanse start-up gehoord.

In geen van de drie steden maakt men zich zorgen over de komst van Bird. Zo beschikt Antwerpen al over een reglement voor free floating-deelsystemen. In Brussel en Gent zijn gelijkaardige regels in de maak. 

Deelbedrijven kunnen enkel een vergunning krijgen indien een aantal voorwaarden gerespecteerd worden. Zo moeten de voertuigen veilig zijn, moet men de openbare ruimte respecteren en moeten de operatoren snel kunnen ingrijpen wanneer de regels overtreden worden.

Wat is Bird?

De start-up Bird werd in 2017 opgericht door Travis VanderZanden. Hij werkte eerst voor de taxi-apps Uber en Lyft. Het bedrijf verdeelt elektrische deelsteps van het Chinese merk Xiaomi, die kan je ontgrendelen met een gebruiksvriendelijke app. Voor een rit betaal je 1 euro om de step te ontgrendelen en 0,15 euro per minuut. Geen enkel bedrijf ter wereld werd zo snel gewaardeerd op 1 miljard dollar als Bird, het haalde in totaal al 450 miljard dollar (380 miljoen euro) op.

Dit artikel werd aangepast. Vooralsnog is Bird nog niet gelanceerd in Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234