Zaterdag 16/10/2021

Schrik niet, er zit een haai in uw keuken

Met een druk op de knop is er afgelopen nacht iets bijzonders gebeurd. Miljoenen telefoons krijgen plots toegang tot een nieuwe virtuele wereld die voorgoed kan veranderen hoe we gaan shoppen, gamen, werken en naar de wereld kijken.

Zombies die plots onze huiskamer overspoelen, haaien die tussen de keukenpotten zwemmen, het volledige zonnestelsel samengepakt in onze slaapkamer. En wij lopen er middenin. Het gebeurt allemaal niet echt, maar het lijkt wel zo. Met augmented reality of AR ontstaat op het scherm van onze telefoon een wereld die eigenlijk niet bestaat, dankzij een virtueel laagje bovenop de bestaande omgeving.

De mogelijkheden zijn opeens beschikbaar op honderden miljoenen telefoons en tablets nu Apple het besturingssysteem iOS 11 heeft uitgebracht. Wanneer gebruikers de software van hun iPhone 6S of hoger updaten, krijgen ze toegang tot een hele reeks nieuwe apps die gebouwd zijn met ARKit, de gereedschapskist die Apple beschikbaar stelt om gemakkelijker apps met een virtuele laag te kunnen bouwen.

Veelbelovend

"Augmented reality is uniek en veelbelovend omdat het de werkelijkheid mengt met digitale data. Zo kun je unieke dingen beleven, maar ook gewoon de meest relevante informatie op je netvlies krijgen", legt Tina Stroobandt van World of Waw uit. Het bedrijf uit Sint-Niklaas bouwt al jaren AR-toepassingen voor onder meer de Efteling, JBC en Lunch Garden. Wat Apple heeft gedaan, maakt haar werk nu wat gemakkelijker.

"Vroeger moest je al een vrij getalenteerde programmeur zijn om een goede AR-ervaring uit te bouwen. Apple maakt dat nu veel gebruiksvriendelijker. Bovendien zien de toegevoegde elementen er steeds realistischer uit: de belichting is veel beter, je ziet schaduw en het werkt veel stabieler. Het verschil tussen de echte en de virtuele wereld vervaagt zo steeds meer."

De apps die ontwikkelaars sinds de aankondiging van ARKit in juni gebouwd hebben, zijn alvast veelbelovend. Eén app laat je door een restaurantmenu scrollen terwijl de gerechten voor je op tafel verschijnen. De virtuele burger ziet er hyperrealistisch en smakelijk uit. De mogelijkheden zijn bovendien legio voor gameontwikkelaars, die de volgende Pokémon Go op steroïden kunnen bouwen.

Maar de toepassingen kunnen ook veel praktischer zijn. Zo lost Ikea met 'Place' een prangend koopprobleem op: past iets wat ik koop wel in mijn interieur? Heel wat meubels die online worden besteld, worden teruggestuurd omdat ze uiteindelijk te groot blijken of toch niet in huis passen. De AR-technologie van Apple analyseert via de telefoon de omgeving met behulp van de camera, gyroscoop en bewegingsmeters. ARKit berekent de precieze beschikbare ruimte en weet zo of die nieuwe Ikea-kast in huis past.

Alleen: er wordt al jaren gefluisterd dat augmented reality zal doorbreken. De vraag is nog maar of dit echt het kantelmoment is. Apple heeft voor zichzelf een unieke positie gecreëerd, omdat het al die jaren slim software met hardware heeft gecombineerd. Concurrenten als Google hebben het moeilijker, omdat het Android-systeem minder nauw samenhangt met de hardware. Maar ook Google wil nog voor het einde van dit jaar het gelijkaardige ARCore naar miljoenen Android-gebruikers brengen.

Doorbraak

Volgens anderen zal er echter meer nodig zijn voor de grote doorbraak van augmented reality. "Voor de AR-industrie is dit het beste wat er al gebeurd is, maar de massadoorbraak zal meer vergen", nuanceert AR-expert Ori Inbar op Medium. Volgens hem is het wachten op een virtuele wereld, de AR Cloud, waarin we virtuele ervaringen met elkaar kunnen delen. "Daarmee wordt de hele wereld een gedeeld ruimtelijk scherm waarin gebruikers met elkaar kunnen communiceren en samenwerken."

"De grote doorbraak wordt waarschijnlijk een soort supergoede virtual-realitybril die je op je neus zet", verwacht Tina Stroobandt dan weer. "Zodra die er zijn, is het eigenlijk heel onlogisch om nog dingen op te zoeken over je leefomgeving als die informatie ook gewoon kan verschijnen als je ernaar kijkt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234