Zaterdag 04/02/2023

Schrijvers over het nestgevoel Het writer's block van Rudi Rotthier 4 Kopenhagen Een stad die oud en nieuw verzoent 6 Marimekko Vijftig jaar oud en opnieuw een cultmerk 12 H & M en de anderen Scandinavische mode is internationaal 18 Nola Zweeds straatmeub

HOUT VASTHOUDEN

Toen mijn grote zus trouwde, kocht ze alles Scandinavisch: wit, recht servies van Arabia, bestek van Arne Jacobsen en een buffetkast van palissanderhout. Het was hypermodern, en gewaagd. Met de vorken (te korte tanden) en de messen (afgeschuind lemmet) viel volgens de rest van de familie niet fatsoenlijk te eten, en dat donkere hout blonk toch nogal erg. Maar ja, ze zijn jong en ze doen maar... De zus in kwestie heeft inmiddels zelf een volwassen zoon, de kast staat er, tot grote tevredenheid, nog steeds en met het bestek is iedereen verzoend. Meer nog, de Scandinavische inboedel is momenteel weer helemaal in. Op meubelbeurzen duikt de vormentaal opnieuw op en in interieurs wordt opnieuw palissanderhout gebruikt, in plaats van metaal en glimmende kunststof. In Amerika geven ze zelfs veel geld voor vintagestukken en klassiekers worden opnieuw uitgebracht. Hetzelfde geldt voor Marimekko oy, het Finse bedrijf dat dit jaar zijn vijftigste verjaardag viert. Onder leiding van Armi Raita gaf Marimekko aan Europa, dat na de Tweede Wereldoorlog in somberheid gedompeld was, het kleurigste en vrolijkste textiel. Van roze tuinbroeken en lakens met gestileerde tulpen, tot bekers met noppen en schuingestreept behangpapier, het was allemaal vrijheid blijheid, symbool van jeugd en nieuw geloof in de toekomst. België ontdekte Marimekko op de Expo '58, later op de cover van Elle en om de schouders van de jonge Jackie Kennedy. Najaar 2001, veertig jaar later, gebruikt de Amerikaanse ontwerpster Anna Sui vintage-Marimekko-stoffen in haar najaarscollectie en bezoekt ze de fabriek in Helsinki. Noem het nostalgie, noem het retromodern of bekijk het als een verlangen naar een nieuwe frisheid.

Farida O'Seery trok naar Stockholm en Kopenhagen, om de renaissance van het Scandinavisch design te testen. Ze overnachtte in het prachtige Radisson SAS Royal Hotel, dat geheel is ingericht met originele Arne Jacobsen; ze kon niet anders dan toegeven dat het aangenaam is om erin te vertoeven.

En is dat uiteindelijk niet wat we van ons interieur verlangen: een aangename, vrij tijdloze geborgenheid, rustgevend na een hectische dag?

Het Scandinavisch design, dat destijds misschien schokkend sober leek, ervaren we vandaag als een nieuwe warmte, een reactie op het Pawson-minimalisme en het pedante 'kijk-mijn-industriële-loft-eens'. Misschien omdat we in kille tijden geen kil design rondom ons dulden. Agnes Goyvaerts

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234