Zondag 13/06/2021

schrijvers in de zomerWelke vreemde locaties inspireren tot literaire woord- en daadkracht? Welke zijn hun legendarische vakantieboeken? Op welke plek lezen onze gasten het liefst? In deze reeks praten auteurs over lezen en schrijven in de zomer.Bart Koubaa

Bart Koubaa debuteerde in 2001 met Vuur, waarmee hij de Vlaamse Debuutprijs won. Eerder studeerde hij fotografie en arabistiek, en won hij Humo’s Rock Rally. Afgelopen voorjaar publiceerde hij De leraar.

‘In Tunesië, met koffie en de geur van jasmijn’

Schrijven in Barcelona

Al vier jaar trek ik in de zomer een paar maanden naar Barcelona, samen met mijn vrouw en onze klein mannen. Ik neem dan altijd mijn laptopje mee, in de koffer verborgen onder hemden en handdoeken. (lacht) We zijn nu net terug in België. Barcelona was fantastisch. Mijn nieuwe roman speelt zich ten dele af in het oude stadsgedeelte, waar we een appartement hebben gehuurd. Ik heb er goed kunnen werken, ik ben al 160 pagina’s ver. Het helpt me om het licht, de geuren, de geluiden van een locatie aan den lijve te ondervinden. Ik ben fotograaf van opleiding. Het beeldende speelt altijd een grote rol in wat ik schrijf. Mijn personages hebben ook vaak een fototoestel op zak. Voor dit boek werk ik samen met een fotograaf en een schilder. Als alles goed gaat, komt het uit in het najaar van 2010, het Ensorjaar. ‘Mijn Ensorboek’, zo noem ik het voorlopig.

Boeken op tafel

Ik lees momenteel twee biografieën over James Ensor, waaronder het uitstekende boek van Eric Min. Ensor intrigeert me, hij staat aan de wieg van het modernisme. Zijn maskerades spelen een rol in mijn nieuwe roman. Ik ben ook enkele pagina’s ver in Roem van Daniel Kehlmann. Dat lag hier al een hele tijd te blinken en ik ben er nu eindelijk in begonnen. De komende dagen lees ik het waarschijnlijk uit, want het heeft me nu al te pakken: een klassiek verteld, spannend verhaal waarin fictie en werkelijkheid in elkaar overvloeien. Ook voor mij zijn dat belangrijke thema’s. Schrijven is liegen.

Leesherinneringen

Als kind reisden er altijd stripverhalen mee naar onze caravan in Cadzand, en boeken van De Rode Ridder. Op mijn veertiende kreeg ik Het lijden van de jonge Werther cadeau: mijn eerste aanraking met echte literatuur. Ik heb het boek aan zee gelezen, dat is me heel hard bijgebleven, er waren veel kwallen dat jaar. Ik zou het nog eens moeten herlezen, allicht krijg ik een Proustiaanse ervaring. (lacht) Kort na Werther kreeg ik De gedaanteverwisseling van Franz Kafka in handen, voor mij het oerverhaal van de 20ste eeuw. Ik verzamel er uitgaven van in verschillende talen. Ik heb net een Hongaarse vertaling in mijn bezit, die staat nu naast de Russische en de Japanse versie.

Lievelingsplek

Het liefst lees ik in de buurt van sterke koffie. Ik hou ook van schaduw. Mijn vrouw is half Tunesisch; als we op bezoek gaan bij de familie in Tunesië, zet ik me graag op een van de koele plekjes op het terras, licht bedwelmd door geur van jasmijn.

Cafés des arts

Ik heb vroeger een tijdje in Madrid gewoond. In bijna elk café hangt een bordje: ‘Hier zat Ernest Hemingway’. (lacht) Als de man in elk van die bars een cuba libre heeft besteld... Hoe dan ook, ik hou ervan op plekken te passeren waar mijn literaire helden een glas gedronken hebben. In Firenze, een van mijn andere voormalige verblijfplaatsen, ken ik een bar met een mooi portret van een jonge Jorge Luis Borges. Een kelner beweerde dat hij er daadwerkelijk was geweest, maar uit de foto viel dat allerminst op te maken. In een kroeg in Barcelona hebben ze het slimmer aangepakt: daar fotografeerden ze Salvador Dalí achter de tapkast met een groot glas bier in de hand.

Thriller

Behalve mijn nieuwe roman staan er nog enkele andere projecten op stapel. Op vraag van mijn uitgeverij Querido werk ik aan een kortverhaal voor in een bundel ‘spannende verhalen’. Het wordt een uitgave in de Q-reeks, de thrillerlijn van Querido. Ik vind het interessant om zo’n verhaal te schrijven; een goeie genreoefening is dat. Samen met Ben Benaouisse werk ik ook aan een theaterstuk, maar dat staat nog in de beginfase.

Supertip

“Als ik één boek mag tippen, is dat De stad der wonderen van Eduardo Mendoza. Een schitterend, klassiek werk. Het is een kroniek van Barcelona tussen de twee wereldtentoonstellingen van 1888 en 1929. Een plattelandsjongen komt terecht in de stad en slaagt erin zich op te werken tot een grote meneer. Hij laat daarbij geen middelen onverlet. Na twee zinnen ben je verkocht en neemt Mendoza je vijfhonderd bladzijden mee op een onvergetelijke reis. De stad der wonderen - een wonder van een boek.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234