Donderdag 26/11/2020

Geluidsnormen

Schouppe: "Blaast men de zaken niet op? Pistes boven Brussel hebben maar 15 procent van de vluchten"

Etienne Schouppe (CD&V) in 'De Zevende Dag'.Beeld VRT

"Is men niet bezig de zaken zodanig op te blazen om kabaal te kunnen maken?", zo vraagt Etienne Schoupppe (CD&V), bemiddelaar in het dossier van de geluidshinder rond Zaventem, zich af in 'De Zevende Dag'. Hij roept op tot redelijkheid. Voor het VRT-programma weigerden maar liefst elf Brusselse politici de uitnodiging om het regeringsstandpunt te komen toelichten.

Elf Brusselse politici hebben geweigerd om het regeringsstandpunt over de geluidshinder rond de luchthaven toe te lichten in de studio van De Zevende Dag, ook als ze Frans mochten praten. Dat zei presentator Tim Pauwels. De honneurs werden dan maar waargenomen door Bert Anciaux (sp.a), Eric Van Rompuy (CD&V) en Bert Wollants (N-VA).

De Kamerleden en Senatoren mochten hun licht laten schijnen over de slaagkansen van bemiddelaar Etienne Schoupppe (CD&V). Die riep in de studio van De Zevende Dag op tot redelijkheid. "De pistes boven Brussel hebben vandaag 15 procent van de opstijgende en landende vluchten. Is men niet bezig de zaken zodanig op te blazen om kabaal te kunnen maken?", zei hij. 

Schouppe vraagt zich af waarom de mensen op de as Brussel-Leuven, die 80 procent van de landingen en 12 procent van de opstijgende toestellen opvangt, niet in dezelfde mate klagen als de Brusselse politici.

"Overgangstermijn"

Bert Anciaux, voormalig minister van Mobiliteit, opperde dat Vlaanderen misschien even strenge geluidsnormen moet invoeren als Brussel. "De geluidsnormen dateren uit 1999, de vliegtuigen zijn sindsdien steeds stiller geworden (...) Misschien moeten wij als politici ook eens oor hebben naar het feit dat lawaaierige vluchten niet meer op hun plaats zijn? De eisen die we stellen aan andere vormen van mobiliteit hebben we nooit aan de luchtvaart gesteld."

Bert Wollants wees erop dat een vliegtuig gemiddeld 25 tot 30 jaar in dienst is. "Ga je de luchtvaartmaatschappijen naar ergens anders sturen of heb je een overgangstermijn nodig, die redelijk is, zodat ze zich kunnen aanpassen?", vroeg hij. Eric Van Rompuy stelde het nog krachtiger: "Als je de normen van Brussel op Vlaanderen toepast, kan je de luchthaven sluiten", zei hij.

Volgens de CD&V'er zijn er evenwel mogelijkheden om tot een akkoord te komen. "Het spreidingsplan van Etienne Schouppe is in 2002 door alle partijen goedgekeurd. Toenmalig staatssecretaris Melchior Wathelet heeft een fout gemaakt door dat te hertekenen en vliegtuigen te sturen boven een aantal gemeenten die vroeger geen last hadden. Dat is uitgespeeld in de verkiezingen." Als er opnieuw van de basis uit 2002 wordt vertrokken is volgens Van Rompuy een compromis mogelijk.

Voor Wollants moet de lagekost daarbij zeker in Brussel blijven. Van Anciaux mogen de vroege Ryanair-vluchten verdwijnen van de nationale luchthaven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234