Donderdag 21/10/2021

Column

Schoors: "De beste garantie op geluk na Ford"

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Topeconomen Paul De Grauwe en Koen Schoors wisselen elkaar af en schrijven over mens, wereld en economie. "De oudere werknemers van Ford hebben te veel talent en energie om hen zomaar in de tot brugpensioen herbenoemde werkloosheid te dumpen", schrijft Koen Schoors vandaag in De Morgen.

Ford Genk is een drama. Een sociaal bloedbad voor Limburg, en ook een emotioneel drama voor veel Fordwerknemers. Jarenlang gaven ze het beste van zichzelf, leverden ze in om hun werk te kunnen behouden en geloofden ze, misschien tegen beter weten in, de loze beloften van het bedrijf. Nu is er vervreemding, identiteitsverlies en woede tegenover Ford omwille van de abrupte manier waarop het doek valt over de fabriek. Terecht. Alle Fordwerknemers verdienen onze sympathie en steun.

Laten we ons echter geen illusies maken: zelfs indien de Forddirectie geen winst zou nastreven en zich alleen maar zou bekommeren om de sociale welvaart, dan nog zou er een gigantisch probleem zijn. Er worden namelijk gewoon te weinig Fordauto's verkocht. Het gevolg is dat een aantal Fordfabrieken op halve kracht draaien en duizenden ongewilde Fordwagens op een parkeerplaats staan te wachten op hun koper, als stille getuigen van de ondergang. Daardoor maakt het bedrijf in Europa miljarden verlies. Verlies is het voornaamste wat de aandeelhouders de laatste jaren te zien hebben gekregen, dus laten we onszelf niet wentelen in de waan dat het allemaal ligt aan de grote graaizucht van het kapitalistisch systeem.

Het is ook geen optie om elke Fordfabriek in Europa op halve kracht te laten draaien en zo het banenverlies te delen, want dan houden we de overproductie in stand en worden de Fordauto's nog duurder. Indien Ford wil overleven als autoproducent in Europa, dan moeten er fabrieken sneuvelen. Dat is de ontnuchterende waarheid. Het is zuur dat de hakbijl net in Limburg valt, zeker na al de steun die Ford heeft gekregen. Die steun krijgt Ford natuurlijk ook in andere landen. Het is gewoon zo dat de modellen die Ford Genk toegewezen kreeg veel slechter bleken te verkopen.

Het zou dus verstandig zijn om geen energie te verspillen met het zoeken naar schuldigen of met het misbruiken van dit sociale drama om de broodnodige Belgische hervormingen verder uit te stellen, maar om ons te concentreren op het zoeken naar oplossingen. De eerste oplossing is om niet al ons kruit te verschieten voor het beschermen van arbeidsplaatsen uit het verleden. Luik, Charleroi en Limburg zijn ervaringsdeskundigen wat betreft deze strategie. We moeten integendeel alles inzetten op reconversie en het creëren van nieuwe banen in nieuwe sectoren en industrieën.

De werknemers zullen niet aan hun lot overgelaten worden. Ford zal hen allemaal een ontslagvergoeding uitkeren die allicht de 80.000 euro zal overschrijden. Daarnaast heeft iedereen recht op een werkloosheidsuitkering en op de herscholing die de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling aanbiedt. De eis van brugpensioen op 50 of 52 jaar is daarom volledig ongepast. Het is ten eerste oneerlijk tegenover al die andere duizenden werknemers die hun werk verliezen en die geen recht hebben op brugpensioen omdat ze voor politiek en media minder interessant zijn. Ten tweede is ons landje zo al ongeveer recordhouder wat betreft inactiviteit van oudere werknemers. Indien we de sociale zekerheid in stand willen houden moeten we dringend naar een systeem waarbij meer oudere werknemers aan het werk zijn.

De oudere werknemers van Ford hebben te veel talent en energie om hen zomaar in de tot brugpensioen herbenoemde werkloosheid te dumpen. Laten we daarom hopen dat er in het sociaal plan geen euro gaat naar brugpensioen maar heel veel geld naar herscholing en arbeidsbemiddeling. Of: laten we al het geld dat we normaal zouden voorzien voor brugpensionering reserveren als loonsubsidies voor die bedrijven die een oudere, voormalige Fordwerknemer in dienst nemen. Op die manier dalen de arbeidskosten van oudere werknemers en stijgt hun kans op een baan. En dat is nog steeds de beste garantie op geluk. Niet een paar duizend extra euro's en een vooruitzicht op het grote niets op 50 jaar, maar een baan die ervoor zorgt dat je geld verdient, dat je bijdraagt aan de sociale zekerheid, en vooral dat de maatschappij je niet zo maar afschrijft als te oud en versleten, maar integendeel in je investeert.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234