Maandag 14/06/2021

Vier vragenIgnace Glorieux

‘Schoolkalender stamt uit tijd dat kinderen hielpen met oogst’: socioloog pleit voor kortere zomervakantie

Ignace Glorieux. Beeld Photonews
Ignace Glorieux.Beeld Photonews

Vanaf 2022 kiest het Franstalig onderwijs voor een verkorte zomervakantie van negen weken en een verlengde herfst- en krokusvakantie. Vlaanderen weigert het licht te zien, stelt socioloog Ignace Glorieux (VUB) tot vervelens toe vast.

Al in de jaren 90 kwam u met een gelijkaardig plan op de proppen. Wat zijn de voordelen?

“Het belangrijkste argument dat al 25 jaar aangekaart wordt, is het zomerverlies. Dat kinderen tijdens die weken zomervakantie schoolse kennis verliezen, is an sich geen probleem. Wel is het zo dat er bij kinderen uit kwetsbare milieus, die vaak minder prikkels krijgen tijdens de vakantie, meer verlies wordt vastgesteld. Die leerkloof wordt groter naarmate een vakantieperiode langer duurt.

“Een tweede punt, dat nu ook in het Waalse plan naar voren is geschoven, is een vaster ritme. Nu zijn semesters eigenlijk heel onregelmatig vanaf 1 januari, omdat vakantieperiodes en verlofdagen gebonden zijn aan Pasen. Daar valt moeilijk een pedagogisch concept op vast te pinnen. Met periodes van telkens zeven of acht weken les en twee weken vakantie kan dat wel.”

Bieden die langere vakantieperiodes tijdens het jaar nog andere perspectieven?

“Waar één week nogal kort is om in te zetten op remediëring, bieden twee weken al wat meer mogelijkheden. Dat gaven we in ons voorstel ook al aan: gebruik die periodes om te evalueren waar leerlingen staan en pak die eventuele leerachterstanden aan via opdrachten, online of in de klas. Daar hoeven op zich geen strenge examens aan vooraf te gaan, leerkrachten weten zelf meestal het best waar de klepel hangt. Zo voorkom je vooral dat een achterstand blijft etteren tot in juni, en er dan plots een B- of C-attest volgt voor een leerling.”

Onze buurlanden omarmen die verkorte zomervakantie al een tijd. Waarom Vlaanderen niet?

“Ik zal niet beweren dat er een algemene consensus is, maar bij zowel ouders, koepels, vakbonden leerkrachten als directieleden vonden wij een draagvlak. Alleen heeft de toenmalige onderwijsminister Luc Van den Bossche (SP) ons voorstel nooit opgenomen, en moet ik sindsdien elk jaar enkele journalisten te woord staan die mij dezelfde vraag stellen. Vanuit pedagogisch oogpunt is het eigenlijk absurd dat we nog steeds een schoolkalender aanhouden die stamt uit een boerensamenleving waarbij kinderen hielpen met de oogsten.

“Uiteraard moet je niet over één nacht ijs gaan, niemand zegt dat die kalender tegen komende zomer al hervormd moet zijn. Er zijn nu eenmaal organisationele uitdagingen aan verbonden en belangen van jeugdbewegingen of toerisme. Maar als ik Lieven Boeve (topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, MIM) in De zevende dag hoor zeggen dat hij hier eerst serieus over moet nadenken, zeg ik: daar zijn we al jaren mee bezig. Dat ook minister Weyts (N-VA) dat dekseltje liever niet open doet omwille van de crisis, toont opnieuw een gebrek aan daadkracht.”

Volgens Dirk Van Damme, onderwijstopman bij de OESO, is deze crisis net een uitgelezen kans.

“De leerkloof door corona is eigenlijk een uitvergroting van wat we in de zomervakantie zien, ik sta zelf in contact met enkele Syrische families waarvan de kinderen anderhalf jaar geleden veel beter Nederlands spraken. We zouden ons dus meer dan ooit bewust moeten zijn van het probleem.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234