Maandag 28/09/2020

Standpunt

Schonere lucht? Schoolstraten zijn niet meer dan een doekje voor het hoesten

Remy Amkreutz.Beeld KOS

Remy Amkreutz is journalist bij De Morgen

Tijd is relatief. Het is niet alleen een natuurkundig, maar ook een allesbepalend politiek principe. Over zo’n elf maanden en drie weken gaan ‘we’ opnieuw naar de stembus voor onder meer de Vlaamse verkiezingen. Tegelijkertijd veraf en dichtbij. Het verklaart de grote politieke aandacht voor een al langer bestaand maatschappelijk probleem: het drukke verkeer rondom de schoolpoort.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kondigde vorige week aan dat hij 20 miljoen euro vrijmaakt voor steden en gemeenten. Elke euro die zij zelf investeren in een veilige schoolomgeving zal worden verdubbeld. Weyts schoof de schoolstraten, waarbij auto’s op bepaalde uren volledig worden geweerd, naar voren als een concrete oplossing. Ook minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) denkt aan schoolstraten. Zij lanceerde een speciale sensibiliseringsactie en wil scholen en lokale besturen aansporen om zo’n ingreep door te voeren.

Lees ook: Minder verkeer én gezondere lucht: maakt initiatief van minister Crevits de beloftes wel waar?

Zwarte kinderlongen

Maar waar Weyts spreekt over verkeersveiligheid, focust collega-minister Crevits op schone(re) lucht. Een punt dat sinds enkele maanden hoog op de politieke agenda staat. Want voordat Greenpeace een (bijen)steek liet vallen en charcuterie tot volksvijand uitriep, maakte het bekend dat de luchtkwaliteit in zes op de tien scholen zorgwekkend tot slecht is. Schrikbeelden van zwarte kinderlongen doemden op. Ouders reageerden terecht boos en bezorgd.

Crevits en Weyts gaan elk op hun eigen manier in op die verzuchtingen. Een positieve zaak. Maar een schoolstraat is slechts het prille beginpunt. Zowel ouders als politici focussen te veel op de scholen, terwijl kinderen overal te maken krijgen met luchtverontreiniging. Deskundigen zijn stellig: kinderen komen de meeste fijnstof en CO2-uitstoot tegen in hun vrije tijd of op weg naar school.

Een totaalplan dringt zich op. Een mentaliteitswijziging evenzeer. Nog te veel ouders brengen hun kinderen met de wagen naar school. Ze doen dat paradoxaal genoeg uit schrik voor het verkeer. Ook de politiek huldigt zo’n dubbele houding. Oplossingen voor de beide vraagstukken liggen immers al lang op tafel: maak werk van conflictvrije kruispunten, ban vrachtwagens in de buurt van scholen en leg aparte fietspaden aan. En voer, bij wijze van toetje, eindelijk het rekeningrijden in. 

Volgende legislatuur

Het Leuvense onderzoeksbureau Transport & Mobility becijferde recent dat zo’n heffing het verkeer met 5 tot 8 procent zou doen dalen. De CO2-uitstoot zou eveneens met 5 tot 8 procent afnemen, terwijl de terugval in fijnstof nog groter zou zijn. Toch zal het rekeningrijden niet voor morgen zijn. De Vlaamse regering schoof het vraagstuk al door naar de volgende legislatuur. Officieel om extra onderzoek te doen, officieus uit schrik voor de kiezer. Zo’n ingreep zou weleens als een belastingverhoging kunnen worden gezien.

Tijd is duidelijk relatief. Een pot geld en een sensibiliseringscampagne zijn intussen, hoe welkom ook, niet meer dan een doekje voor het hoesten.

Lees ook: Schoolstraten: meer fietsers, maar ook meer incidenten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234