Maandag 19/10/2020

Emissieschandalen

Schone diesel blijft veel te vuil

Beeld reuters

De schoonste dieselauto's die nu op de weg rijden, zijn nog altijd veel vuiler dan mag worden verwacht op basis van de test waarmee ze worden toegelaten tot de weg. Dit blijkt uit nieuwe praktijkmetingen door het Nederlandse onderzoeksbureau TNO, met zetel in Brussel.

"Terwijl de norm de afgelopen jaren een factor vijf strenger is geworden, zien we op de weg nauwelijks een daling van vervuilende dieselemissies", zegt onderzoeker Richard Smokers van TNO. Sinds de invoering van de nieuwste, nog strengere Europese Euro 6-norm lijkt er wel een daling ingezet, maar zogenaamd schone diesels die nu op de markt verschijnen, stoten in de praktijk nog altijd drie tot vijf keer meer schadelijke stikstofoxiden (NOx) uit dan tijdens de test waarmee ze worden toegelaten.

Geen enkele diesel die TNO de afgelopen jaren op de openbare weg aan de meetapparatuur hing, kwam ook maar in de buurt van de limiet van 80 milligram NOx uitstoot per kilometer. Werden dezelfde auto's op de rollenbank gezet voor een proef die sterk lijkt op de zogenoemde toelatingstest, dan bleken ze wel schoon.

TNO heeft de cijfers gepubliceerd na een beroep op de wet Openbaarheid van Bestuur door onze zusterkrant de Volkskrant. Het instituut wilde de merk- en modelnamen aanvankelijk niet openbaren, omdat ze met een ander doel verzameld zijn, zegt TNO. Het testte in opdracht van het Nederlandse ministerie van Milieu een aantal in Nederland populaire dieselauto's, om te zien wat hun praktijkemissies betekenen voor de luchtkwaliteit. Dieselverkeer heeft daarop wat betreft NOx een grote invloed en het ministerie wilde door praktijkmetingen weten wat het werkelijke aandeel van dieselauto's is.

Sjoemelsoftware

Of de verschillen in resultaten tussen lab en weg het gevolg zijn van sjoemelsoftware, wil TNO niet zeggen. "Dat kan op basis van dit onderzoek ook niet", stelt Smokers, die de verschillen niettemin opvallend noemt. De testen die TNO deed, lijken sterk op de praktijkmetingen zoals die straks in Europa worden ingevoerd.

Hoewel de gepubliceerde cijfers een indicatie geven, kan niet worden afgeleid welk automerk of model het meest vervuilend is, waarschuwt hij. "Daarvoor zijn de condities tussen de testen te verschillend." De proeven die TNO uitvoerde, varieerden in tijd, de testprocedure en de meetapparatuur veranderden en er werd in verschillende weers- en verkeerscondities gemeten. Ook werd vaak maar één exemplaar getest. De afwijkingen die dit tot gevolg hadden, maken harde uitspraken per model niet mogelijk, besluit Smokers.

"Het kan dus zijn dat als de ene auto ergens 600 milligram per kilometer scoort en de andere 400, dit bij een volgende test andersom is. Maar het algemene beeld dat ook de schoonste diesels de norm fors overschrijden, klopt wel."

Schandpaal

Het Nederlandse ministerie zegt de modellen en merken niet te hebben gepubliceerd omdat het de metingen vooral wil gebruiken om in Brussel te pleiten voor betere uitstootnormen, en het geen individuele autofabrikanten aan de schandpaal wil nagelen. Het doel was om tot een bruikbare praktijknorm te komen. Onder meer als gevolg van het schandaal bij Volkswagen wordt de Europese praktijktest nu sneller ingevoerd, al vinden milieugroeperingen de EU-voorstellen te zwak.

Beeld RV
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234