Woensdag 28/10/2020

Openbaar vervoer

Scholieren laten ‘onveilige’ bus allicht links liggen

Ook al zijn mondmaskers verplicht op het openbaar vervoer, toch vrezen veel ouders dat hun zoon of dochter er besmet zal raken met het coronavirus.Beeld Benny Proot

Durven ouders in deze coronatijden hun kinderen nog met het openbaar vervoer naar school te sturen? Normaal neemt zowat de helft van alle middelbarescholieren de bus of de tram, maar VAB vreest dat dit er nu een stuk minder zullen zijn — en dat velen met de auto gebracht zullen worden. ‘De verkeersveiligheid in schoolomgevingen komt nog meer onder druk te staan.’

‘En zijn er al oplossingen voor volgende week? Onze middelbarescholieren als haringen in een ton met de bus naar school, dan is die bubbel van 5 toch echt om te lachen. Mijn zoon van 13 paste vorig jaar soms nog maar net in de bus. #noordlimburg.’ Ann Hendrikx uit Oudsbergen maakt zich zorgen en stuurde bij wijze van noodkreet deze tweet de wereld in. Haar zonen Wout (11) en Timo (13) gaan normaal met de bus naar school, respectievelijk in Peer en Bocholt. “Dat is respectievelijk 10 en 15 kilometer van huis, en voor de rit naar Bocholt moet er nog overgestapt worden”, zegt ze.

“Alle kinderen uit deze regio zitten ’s morgens op twee overvolle accordeonbussen naar scholen in Noord-Limburg. Ik heb daar weinig vertrouwen in. Er worden wel maskers gedragen, maar niet iedereen springt daar even zorgvuldig mee om. De jongens met de fiets laten gaan, is geen optie, want dat traject vind ik veel te gevaarlijk. Ik zou hen een paar keer per week naar school kunnen brengen, maar dat lukt niet altijd — mijn man en ik moeten ook werken, hè. Ik weet echt niet wat we gaan doen. Misschien plaats ik een oproep om met andere ouders om beurten te carpoolen.”

Paradox

Ook mobiliteitsclub VAB betwijfelt of middelbarescholieren vanaf 1 september even vaak trein, tram of bus zullen nemen als in niet-coronatijden. Op overvolle voertuigen is er immers een hoog besmettingsrisico, klinkt het. VAB hoopt dat de scholieren massaal voor de fiets zullen kiezen, maar denkt dat de auto — zeker bij ouders — de voorkeur zal genieten. “In onze ‘schoolbarometer’, waarvoor in februari 2.000 Vlamingen werden ondervraagd, van wie 932 met schoolgaande kinderen, geven veel ouders aan dat zij een onveilig gevoel hebben over de schoolomgeving”, zegt woordvoerster Joni Junes. “Vier op de tien vinden dat er te veel autoverkeer is rond secundaire scholen, één op de drie hekelt gevaarlijk rijgedrag. Het gekke is dat dit gevoel van onveiligheid mogelijk leidt tot nog meer auto’s in de schoolomgeving. Als we willen dat jongeren voor de fiets kiezen, dan zullen er inspanningen geleverd moeten worden om de schoolomgevingen verkeersveiliger en fietsvriendelijker te maken.”

Viroloog Marc Van Ranst wijst op de paradox die door corona is ontstaan. “Jarenlang is ervoor geijverd om kinderen zoveel mogelijk met het openbaar vervoer naar school te laten gaan en nu wordt de auto als oplossing naar voren geschoven. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) moet dat bekijken, maar misschien bestaat de mogelijkheid dat scholen met variabele uren werken, zodat sommige klassen vroeger starten dan andere en in de namiddag ook op verschillende momenten stoppen. Op die manier creëer je minder drukte aan de schoolpoort en zitten de kinderen ook wat gespreider op de bussen.”

Volle kracht

Vanaf 1 september draait De Lijn weer op volle kracht. “De uitgewerkte schooldienstregeling organiseert op de drukste assen versterkingsritten, net zoals andere jaren. Dat wil zeggen dat er tijdens de schoolspits op bepaalde lijnen extra capaciteit wordt voorzien, door één of meer extra bussen in te zetten op hetzelfde traject”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Maar: de capaciteit wordt dus niét uitgebreid ten opzichte van andere (niet-corona)jaren. Behalve dan voor het buitengewoon onderwijs. Daar worden lagere- en middelbareschookinderen niet langer in dezelfde bus vervoerd.

Beeld RV

Of de voorspelde ‘busfobie’ zich ook zal weerspiegelen in de abonnementenverkoop bij De Lijn, valt nog af te wachten. “Het is evenwel duidelijk dat het coronavirus impact heeft op het gebruik van het openbaar vervoer, dus wellicht zullen we dat ook merken”, zegt woordvoerster Sonja Loos. Maar de verkoop moet nog op gang komen. “Dat is niet verwonderlijk, aangezien er nog niet zo lang duidelijkheid is over de opstart van de scholen. Tot twee weken geleden wisten ouders nog niet of hun kinderen weer in de klas verwacht werden, en zo ja, op welke dagen. Heel wat ouders hebben dus gewacht met het aankopen of verlengen van de abonnementen.” 

Ook bij de NMBS zijn er voorlopig nog geen cijfers beschikbaar over de abonnementenverkoop. “Daarvoor is het nog te vroeg”, zegt Dimitri Temmerman. “Traditioneel begint die pas vanaf deze week echt te lopen, en zijn de komende weken — tot eind september — de topweken. We mogen er echter niet van uitgaan dat we na de zomervakantie evenveel reizigers zullen hebben dan in dezelfde periode vorig jaar. Momenteel zitten we aan ongeveer de helft van het normale aantal reizigers. Dinsdag gaan weer heel wat leerlingen en scholieren naar school, maar veel mensen werken nog van thuis uit én het is ook nog afwachten hoeveel studenten er straks opnieuw met de trein naar de hogeschool of universiteit zullen gaan. Vooral die twee laatste categorieën, meer dan de scholieren, wegen door in ons aantal reizigers.”

VAB wil met een enquête meer te weten komen over uw mobiliteit in tijden van corona. U kunt ze hier invullen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234