Zaterdag 19/10/2019

Economie

Schippers misnoegd over staking aan de sluizen: "Ze laten ons in de mist zitten"

Binnenschipper Steve Walbrecq: "Mij kost deze staking 2.000 euro per dag." Beeld Wouter Van Vooren

Door een staking van de maritieme diensten tegen de hervormingsplannen van minister van Bestuurszaken Homans (N-VA) heeft het scheepsverkeer in ons land serieuze hinder ondervonden. Niet dát er gestaakt wordt zit de schippers hoog, wel dat ze niet correct op de hoogte zijn gebracht. “Wij hebben een hele nacht gevaren en liggen hier nu vast.”

Aan de sluis van Wijnegem op het Albertkanaal liggen binnenschippers te wachten voor een rood licht dat al de hele dag brandt. Een van de schippers laat uit onvrede zijn scheepshoorn schallen. De sluis is de eerste van het Albertkanaal vanuit de haven van Antwerpen, en zit nu onverbiddelijk op slot.

“Willen jullie soms even aan boort komen?”, vraagt schipper Steve Walbrecq (33) van de Baraka (Arabisch voor ‘geluk’), terwijl zijn twee Franse bulldogs vanaf de brug met hem mee kijken. “Deze ochtend zijn we hier rond 9 uur aangekomen”, zegt hij. “We vervoeren een lading containers vanuit de haven van Rotterdam, die morgen in Luik zou moeten zijn. Daar worden ze gevuld en het plan was om ze vrijdag weer in Rotterdam te hebben, want daar moeten ze op een groot zeeschip geladen worden. En dat schip wacht natuurlijk niet.”

Geen informatie

Door de staking van de zeeloodsen in de haven van Antwerpen, maar ook van een aantal sluiswachters, is de binnenvaart zwaar getroffen. De verliezen zijn dan ook niet enkel voor de schippers, maar voor de hele economie. “Mij kost dit 2.000 euro per dag”, zegt Walbrecq. “Tien van de veertig schepen die tot onze coöperatieve 'General Bulk' behoren, zitten nu vast op het Albertkanaal. Als je dat uitrekent: dat zijn zo’n 300 vrachtwagens die stilstaan.”

Begrijpen waarom de staking plaatsvindt kan hij wel, zegt Walbrecq. De manier waarop, daar begrijpt hij minder van. “Ik wist enkel dat ze vrijdag zouden staken. Over vandaag is er geen informatie gekomen. En als je naar de sluis belt, neemt er niemand op. Ze laten ons in de mist zitten.”

De sluis van Wijnegem zat onverbiddelijk op slot. Beeld Wouter Van Vooren

Het sluispersoneel heeft ondertussen een klein piket opgetrokken op de sluis. Buiten het sluisgebouwtje is ook een barbecue aangestoken. Officieel is de staking een protest tegen de uitholling van het ambtenarenstatuut door minister van Bestuurszaken Liesbeth Homans (N-VA). Maar als er al een groot overleg voor volgende maandag gepland was, waarom is het dan nodig om alles nu al plat te leggen? Omdat aan dat officiële overleg een termijn van dertig dagen gekoppeld zat om het dossier op te lossen, klinkt het bij het ACV.

"Voor zo'n groot dossier is dertig dagen onvoldoende", zegt ACV-woordvoerster Ilse Remy. “Er zijn al enkele prikacties geweest, maar het is pas door deze actie dat er echt iets van overleg is gekomen met de minister”, zegt Patrick Marivoet, provinciaal secretaris van het ACOD op de sluis. Begrip voor de schippers is er bij de vakbonden natuurlijk ook, zegt Marivoet. “Maar je kunt geen omelet maken zonder eieren te breken.”

Met hun acties willen de vakbonden de minister dwingen tot luisterbereidheid, horen we. Dankzij een informeel overleg tussen de minister en de bonden is er in de loop van de middag dan toch een akkoord. Het dossier zal nu eerst behandeld worden in wekelijkse werkgroepen. Minister Homans noemt de twee uren die het overleg heeft geduurd alvast "constructief", terwijl ze het eerder "onbegrijpelijk" vond dat de vakbonden de Vlaamse economie zouden "gijzelen".

Streep door de rekening

Bovenop de economische schade vreest men in de haven van Antwerpen ook de reputatieschade voor ons land door de staking van de loodsen en andere diensten. Dat die loodsen "7.000 euro netto verdienen" en als eerste het werk neerlegden is op het ongenoegen van havenschepen Marc Van Peel gebotst (CD&V).

“Voor de 55 schepen die hier liggen te wachten is de vertraging in totaal opgelopen tot 600 uur”, zegt Nathalie Van Impe, woordvoerster van het Havenbedrijf Antwerpen. “Ondertussen zijn er ook al schepen afgeleid naar andere havens. De betrouwbaarheid van onze haven tegenover die uit het buitenland komt daardoor in het gedrang.”

Ook aan de sluis in Wijnegem zijn het niet enkel Belgische schepen die aangemeerd liggen. Een Nederlands schipperskoppel, dat zijn auto van boord heeft gehaald, zit eveneens verveeld met de actie. “In België heb je dit inderdaad wel vaker”, zegt de schippersvrouw van de Godefrieda, die een lading van 2.650 ton gemalen marmer bij heeft. “We hebben de hele nacht gevaren om hier tegen 8 uur vanochtend te zijn", zucht ze. “Dit kost ons tussen de 1.800 en de 2.000 euro per dag en dat wordt niet gedekt door de verzekering.”

Een serieuze streep door de rekening noemen de schippers het, en dan stappen ze weer in hun auto. “Sorry, we hebben een afspraak in Nederland gemaakt en we moeten nu echt vertrekken om niet te laat te zijn.”

Wat ligt er op tafel?

De bonden klagen de uitholling van het ambtenarenstatuut door minister Homans aan. De ‘harmonisering’ van de statutaire ambtenaren en de contractuelen komt erop neer dat de statutairen moeten inleveren, klinkt het bij de vakbonden.

Dat laat zich voelen in de ontslagregeling, het verloop van de loopbaan en de verloning. Maar vooral de ziekteregeling wordt nu onder de aandacht gebracht. Na dertig dagen ziekteverlof zouden statutairen nog maar 65 procent van hun loon uitbetaald krijgen.

Het dossier zal nu verder behandeld worden in wekelijkse werkgroepen, die maandag starten. De op vrijdag geplande staking van het overheidspersoneel is afgeblazen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234