Woensdag 12/05/2021

NieuwsEver Given

Schip dat Suezkanaal blokkeerde mag niet weg, Egypte eist een miljard dollar schadevergoeding

Het containerschip Ever Given zat vorige maand overdwars vast in het Suezkanaal. Beeld AP
Het containerschip Ever Given zat vorige maand overdwars vast in het Suezkanaal.Beeld AP

De Ever Given, het schip dat vorige maand vast kwam te zitten in het Suezkanaal en daarmee de belangrijkste vaarroute tussen Azië en Europa blokkeerde, blijft aan de ketting liggen. Egypte wil dat de Japanse eigenaar eerst 916 miljoen dollar betaalt, meer dan 750 miljoen euro.

Toen het meer dan 400 meter lange containerschip tijdens een zandstorm aan wal raakte in het Suezkanaal, kwamen honderden transportschepen stil te liggen. De schade loopt in de miljarden: ongeveer 12 procent van het handelsverkeer in de wereld gaat door dit kanaal. Na zes dagen lukte het, met dank aan sleepboten en een hoop baggerwerk, om het schip los te krijgen. Inmiddels is de strijd om de schadevergoedingen losgebarsten.

Een Egyptische rechter zou hebben besloten dat het schip moet worden vastgehouden, meldt persbureau Reuters op basis van twee anonieme bronnen van de Suez Canal Authority (SCA). Deze beheerder van het Suezkanaal wil eerst geld zien van de Japanse eigenaar, het bedrijf Shoei Kisen Kaisha.

Schip vastgehouden

De verzekeraar van het schip, UK P&I Club, bevestigt in een verklaring dat het schip wordt vastgehouden. Volgens de verzekeraar wil de Egyptische kanaalautoriteit onder meer 300 miljoen dollar voor de kosten van het bergen van het schip en 300 miljoen dollar voor reputatieschade.

Ook wil de SCA compensatie voor het feit dat er bijna een week lang geen schepen door het kanaal konden. UK P&I Club, dat de claim onredelijk vindt, zegt op maandag een schikkingsbod te hebben gedaan, maar die is afgewezen. De onderhandelingen gaan verder.

Naar verwachting blijft het niet bij de claim van Egypte. Zo zullen de bedrijven wier schepen dagenlang in de file lagen schade vergoed willen hebben. In hoeverre en bij wie ze die schade kunnen verhalen, is voor een deel afhankelijk van de vraag of het schip vastliep als gevolg van menselijke fouten. Hier wordt nog onderzoek naar gedaan.

Lees ook

De onfortuinlijke kanaaldoortocht van de Ever Given is nog niet vergeten

‘Een tikkende biogevaarlijke tijdbom’: waarom er geen tijd te verliezen is bij het loskrijgen van het schip op het Suezkanaal

De Ever Given, die op weg is naar de haven van Rotterdam, ligt op dit moment voor anker in de Bittermeren, halverwege het Suezkanaal. De bedrijven waarvan goederen op het schip liggen, moeten dus voor onbekende tijd wachten tot hun containers aankomen.

Door het ongeluk met het schip zwol de kritiek aan op de gigantische transportschepen, die de afgelopen decennia steeds groter zijn geworden. Niet alle belangrijke vaarwegen zijn hier goed op berekend, bovendien maken de hoog opgestapelde containers de schepen gevoeliger voor de wind, waarschuwen experts al langer. Daar staat tegenover dat de reusachtige schepen containertransport goedkoper en efficiënter maken.

Door de stremming ontstonden er lange files van schepen aan weerszijden van het kanaal Beeld AP
Door de stremming ontstonden er lange files van schepen aan weerszijden van het kanaalBeeld AP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234