Vrijdag 22/10/2021

Schilderijen van een bezig baasje

jan vanovermeire toont werk in sd worx, antwerpen

Een antropoloog die gek is van house en de nacht als zijn dag beschouwt, daarin moet wel een schilder schuilen, die de onrust kanaliseert in een wulpse stijl. Jan Vanovermeire is een bezig baasje. Hij studeert rechten aan de Sorbonne in Parijs en is correspondent voor deze krant. Morgen gaat zijn tentoonstelling open in de mooie en lichtrijke inkomhal van het bedrijf SD Worx in Antwerpen. In de vloer van die hal is overigens een sierlijk Azart-alfabet van Rombouts-Droste te zien, dat zich als een meander door de ruimte slingert.

Jan Vanovermeire (24) toont een reeks schilderijen op goedkope, zwart omrande triplexdragers. Het wordt snel duidelijk dat onrust aan de basis ligt van heel wat van zijn werk. De blitse, nerveuze verfmanoeuvres bieden stof om zijn werk te taxeren als een ingehouden variant van de (voornamelijk Duitse) 'wilde schilderkunst' uit de jaren tachtig.

Vanovermeire grasduint overvloedig in het verleden, en hij doet dat blijkbaar zonder er zich echt bewust van te zijn. De visioenen van Jan Cox schemeren lichtjes door de dieprode tinten; knipoogjes naar Sam Francis lichten op uit de witte achtergrond; de spaarzaam aanwezige tachistische sporen typeren een heel vrij omgaan met verf op een drager, zonder echt rekening te houden met formele dogma's of wat dan ook.

Vanovermeires abstracte beeldtaal en zijn verhullen van direct afleesbare inhoud in nerveus aangebrachte kleuren verraden een jonge kunstenaar die onrustig op zoek is naar een beeldtaal die haast kan functioneren als een zelfportret. (LL)

Schilderijen van Jan Vanovermeire, vanaf morgen tot 31 januari 2002 (elke werkdag van 9 tot 19 uur) in de inkomhal van SD WORX, Brouwersvliet 2 in Antwerpen.

persfoto van het jaar en wilchar, caermersklooster, gent

Knappe fotografen, antifascistische schilder

Het Caermersklooster in Gent is een plek geworden waar de meest uiteenlopende vormen van artistieke expressie aan bod komen. Vanavond gaat de tentoonstelling World Press Photo 2001 er van start. Het wordt een pakkende expo, die ook fungeert als een terugblik op een jaar actualiteit. De persfoto van 2001 is van de Amerikaanse freelance journaliste Lara Jo Regan, die won met de foto Een immigrantenfamilie in Texas.

In het naburige Vredeshuis in Gent is nu ook de sublieme foto te zien van Stephan Vanfleteren waar een gehandicapt Afghaans jongetje over een kloof springt. De foto werd als de allerbeste gekozen door een internationaal gezelschap van elf- en twaalfjarigen.

Een andere tentoonstelling in het Caermersklooster zet de geëngageerde kunstenaar Wilchar (91) in de kijker. In tijden waar meer dan ooit wordt nagedacht over kunst en engagement (bijvoorbeeld in het recente nummer van het magazine Etcetera) is het interessant na te gaan hoe een kunstenaar zoals Wilchar zich als antifascistische kunstenaar staande houdt. Wilchar werd tijdens WO II in Breendonk opgesloten. Over die hel schilderde hij zijn bekende reeks aquarellen die nu erkend wordt als een hoogtepunt in de 'verzetskunst' in ons land. De tentoonstelling is een coproductie van de Culturele Centrale en de Provincie Oost-Vlaanderen. (LL)

World Press Photo 2001 en Wilchar openen vanavond om 20 uur en lopen tot 13 januari 2002 (dagelijks van 10 tot 17 uur, niet op maandag) in het Caermersklooster, Vrouwebroersstraat 6 in Gent. Info: 09/269.29.10.Lara Jo Regan, Een immigrantenfamilie in Texas. (© World Press Photo 2001) Wilchar, La piège à con, 1999. (Foto RV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234