Donderdag 24/06/2021

Schijtebeu ben ik ze, die clichés

DRIES VERMEULEN
Social media manager

Millennials geloven stiekem in astrologie, zo leerde ik vorige week (DM 22/12). Ik dus ook? Da's handig! Laat ik mijzelf even voorstellen.

Weegschaal (geboren tussen 23/09 en 23/10): charmant, sociaal, besluiteloos, goedgelovig.

Millennial (geboren tussen 1980 en 2000): zelfverzekerd, tolerant, narcistisch, stressgevoelig.

Hebt u nu het gevoel dat u mij al wat beter kent? Ik mag hopen van niet. Iemands persoonlijkheid definiëren op basis van een geboortedatum is onzin. Dat geldt voor sterrenbeelden, maar evenzeer voor al te veralgemenende uitspraken over een hele generatie.

En toch halen die laatste geregeld het nieuws. Millennials op de werkvloer: slecht opgevoed en ongeduldig, de ik-ik-ik-generatie, of mijn persoonlijke favoriet: millennials laten zich niet graag een etiket opplakken. De ironiemeter schreeuwt om zijn moeder.

Toegegeven, die laatste stelling over mijn generatie lijkt mij te kloppen. Maar zijn er dan mensen die wél graag in een hokje worden geduwd? De stelling doet denken aan de 'In de liefde weet jij graag waar je aan toe bent' uit uw horoscoop: zo'n platitude dat je evengoed niks had kunnen schrijven.

Mijn wens voor 2018: dat er in mijn krant geen plaats meer is voor generatiedenken. Die is er voor horoscopen immers ook niet. Schijtebeu ben ik ze, die millennialclichés waar ik mijzelf nauwelijks in herken. Zou het kunnen dat dat oordeel over de jeugd - lui, zelfingenomen, respectloos - zo oud is als de mensheid? Dat de verschillen tussen individuen veel groter zijn dan die tussen generaties? Dat het eerder de omstandigheden zijn die veranderen dan de mensen? Dat ik vooral leeftijdsgenoten tel die niet aan dat bedenkelijke beeld van de millennial beantwoorden?

Natuurlijk, ik mag sociologisch onderzoek niet bekampen met casuïstiek. Ongetwijfeld zijn er cijfers te vinden die alle clichés bevestigen. Maar ik, collateral damage van de statistiek, zit straks wel op een nieuwjaarsfeest: jong en oud tegenover elkaar, met enkel een gourmetstel als buffer. "Zie ze daar zitten, de jeugd van tegenwoordig! Al hun geld uitgeven aan reisjes en smartphones, en dan klagen dat ze het lastiger hebben dan wij in onze tijd." In één adem een hele generatie over dezelfde kam geschoren. Typisch babyboomers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234