Zaterdag 21/09/2019

Schijndiversiteit in de media

Yasmien Naciri is marketeer, student aan de UA en voorzitter van hulporganisatie Amana. Haar wisselcolumn met Matthias Somers verschijnt wekelijks.

Als we de verschillende nieuws- en krantenredacties mogen geloven, worden er dagelijks bergen verzet om méér diversiteit in het aanbod en op de redactie te krijgen. Niet dat ik afbreuk wens te doen aan deze goede voornemens, maar helaas ben ik mij hierover te bewust en ben ik vaak genoeg met programmamakers en redactieleden in gesprek gegaan waardoor ik aan die grenzeloze inzet nogal twijfel.

Deze vaststelling is misschien niet nieuw, maar net dat maakt ze des te kwalijker. De maatschappelijke diversiteit wordt immers niet eens benaderd, laat staan weerspiegeld. Deze situatie is dan ook onbegrijpelijk en onhoudbaar. Los van het feit dat het belang van diversiteit en representatie van minderheden in media al meermaals wetenschappelijk werd bewezen, speelt het als medium ook gewoonweg in je voordeel om zo divers mogelijk te zijn. En die diversiteit gaat veel verder dan de etnisch-culturele achtergrond, maar slaat ook op bijvoorbeeld de geaardheid van de medewerkers.

De weerspiegeling van onze samenleving in het medialandschap is hoe dan ook van essentieel belang om relevant te blijven en de lezers of kijkers van een kwalitatief aanbod te blijven voorzien. Het bewijs hiervoor is dat er nog te vaak foutieve informatie, of gewoon fake news voor de goede verstaander, wordt verspreid bij gebrek aan kennis over specifieke onderwerpen en gemeenschappen.

Naast de digitalisering en de tijdsdruk is het gebrek aan diversiteit bijgevolg een van de belangrijkste redenen waarom ons huidige medialandschap op vele fronten achterophinkt. Media die niet simultaan evolueren met onze samenleving - zowel op technisch als demografisch vlak - zijn nu eenmaal gedoemd om te mislukken.

Dat deze gebreken nog steeds usual business zijn, bewijzen de talloze redacties en programmamakers met hun falende strategie om zich op regelmatige basis te beroepen op het netwerk van bekende 'bruine' gezichten uit onze samenleving. Het is een reflex van redacties om via deze fastfoodweg hun innerlijke tekortkomingen te maskeren. Want die zoektocht blijkt dan weer niet van belang wanneer het gaat over minder getinte onderwerpen als economie, financiën, politiek of de zorgsector.

Het montagewerk waarmee vele redacties hun diversiteitscijfers willen opkrikken, roept dus duidelijk prangende vragen op. Het is onaanvaardbaar dat op die manier de brede expertise van minderheidsgroepen zelden de nodige erkenning krijgt.

Anno 2017 mogen we het niet meer toelaten om de maatschappelijke relevantie van minderheden te laten reduceren tot hetgeen van hen een minderheid maakt. Vind ik het dan niet fijn dat ik door deze krant een pioniersfunctie vervul als hoofddoekdragende columniste? Natuurlijk ben ik daar trots op, maar nog trotser zal ik zijn wanneer onder meer deze pioniersfunctie de redacties naar een algemene mentaliteitswijziging zal brengen. De dag dat minderheden niet meer hoofdzakelijk relevant zijn omwille van wat hen een minderheid maakt, is de dag waarop geloofwaardige diversiteit haar intrede doet in het medialandschap.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234