Woensdag 20/01/2021

Games

Schietspellenreeksen 'Battlefield' en 'Call of Duty' lijken niet meer op elkaar

Het lijkt een steampunk-setting, maar 'Battlefiedl' baseert zich wel degelijk op WOI.Beeld EA

Terwijl de nieuwe 'Call of Duty'-game dit najaar een interplanetaire oorlog naar de console brengt, duikt concurrent 'Battlefield' uitgerekend terug in de tijd, naar een soort mythologisering van Wereldoorlog I. De twee schietspellenreeksen, die de afgelopen jaren meer en meer op elkaar waren gaan lijken, proberen met die differentiëring weer wat leven in hun lichtjes belegen genre te krijgen.

Arabische krijgers voeren een charge te paard uit, hun kromzwaarden getrokken. Een Brits Sopwith-driedekkervliegtuigje voert een 'dogfight' uit tegen Duitse tweedekkers. Soldaten slaan elkaar het hoofd in met zware knuppels waarop pinnen zijn bevestigd. Een eenzame officier staat oog in oog met een gigantisch luchtschip.

De eerste trailer voor 'Battlefield 1', de nieuwe game uit de bekende schietspellenreeks, lijkt op die van een videospel dat zich in een soort 'cyberpunk'-fantasywereld afspeelt.

Een duik in de tijd

Maar de taferelen en het wapentuig zijn net bijzonder realistisch bedoeld: Dice, de Zweedse studio die de game aan het ontwikkelen is voor gamehuis Electronic Arts, maakt van 'Battlefield 1' een soort uitvergroting van de verschillende strijdtonelen van Wereldoorlog I, en neemt daarmee een diepe duik terug in de tijd. Zeker na 'Battlefield 4', de voorganger uit 2013, die de speler in een hypermoderne oorlog bracht.

"Met de Eerste Wereldoorlog brengen we een tijdperk van contrast en heroïek naar de speler", zegt Lars Gustavsson, de 'design director' van de game, tijdens een voorstelling in Londen.

"Het was een tijd waarin er nog cavaleriecharges werden uitgevoerd, maar waarin ook de eerste tanks hun intrede al deden. Het was een oorlog die op wereldschaal werd uitgevochten, en die het einde van verscheidene keizerrijken inluidde. De oude wereld van het oorlogvoeren ging over naar de nieuwe wereld, waarin de strijd mechanischer werd. De actie in 'Battlefield 1' zal ook veel fysieker zijn dan in de vorige games, maar tegelijkertijd zul je in andere sequenties met zware voertuigen in de weer kunnen."

Het heelal in

Enkele dagen voor de aankondiging van 'Battlefield 1' deed ook een nieuwe episode uit 'Call of Duty', de serie van EA's erfconcurrent Activision, zijn intrede. Die game trekt de uitgezette lijn van de voorgaande delen van de reeks, die gaandeweg futuristischer werden, door naar een interplanetaire oorlog. Het doet 'Call of Duty: Infinite Warfare', zoals de game zal heten, eerder lijken op een sf-shooter als 'Halo' dan de referentiegames uit de serie, die in contemporainere tijden zijn gesitueerd.

"Als we altijd bleven doen wat werkte in het verleden, en nooit creatieve risico's namen, hadden we geen franchise meer", verdedigde Eric Hirshberg, de ceo van Activision, de nieuwe game eerder deze week in een 'conference call'. "De dag waarop we geen nieuwe dingen meer proberen is de dag waarop we ons zorgen moeten beginnen te maken."

'Call of Duty' wordt steeds futuristischer.Beeld Activision

Belegen genre

'Call of Duty' en 'Battlefield' veranderden enkele jaren geleden het voorheen eerder op hardcorefreaks gerichte genre van de 'first person shooter' in een breed entertainmentproduct.

Maar in dat streven gingen ze meer en meer op elkaar lijken, waardoor ook de interesse van hun uitgebreide consumentengroep weer taande: de 'Call of Duty'-reeks zag de verkopen van zijn jaarlijkse afleveringen zakken van meer dan 26 miljoen stuks (voor 'Black Ops' in 2010) naar minder dan 20 miljoen exemplaren (voor 'Black Ops III', de episode van vorig jaar). Tegelijkertijd dook de verkoop van de recentste 'Battlefield'-games een eind onder de 10 miljoen stuks, een heel eind ver van de 15 miljoen die 'Battlefield 3' in 2011 nog wist voor te leggen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234