Zaterdag 08/05/2021

Schier satanisch spektakel

Het leek wel of Ilsa, de wolvin van de SS het podium op marcheerde

Rockmauro pawlowski and the grooms in de ab club HHHHI

Brussel

Van onze medewerker

Vincent Byloo

In Vlaanderen loopt een schizofreen rond die nog niet is geïnterneerd. Hij heet Mauro Pawlowski en is in het dagelijkse leven een rustige, aimabele jongeman. Maar zodra hij een studio betreedt of een podium beklimt, geeft hij gestalte aan een dozijn van zijn elfendertig persoonlijkheden en is de waanzin nooit veraf. Dinsdag werd hij gesignaleerd op de planken van een volgepakte AB Club, samen met zijn zogeheten Grooms. De schade was alweer niet te overzien.

Dat de getuigen van het schier satanische spektakel die woensdagnacht niet als brandschattende schoeljes de hoofdstedelijke straten zijn ingetrokken, mag een wonder heten. De lillende industrial rock die Mauro en zijn trawanten de zaal in slingerden, kon immers moeilijk stichtelijk worden genoemd. Na afloop gonsde het van de superlatieven en zelfs ouwe rot Arno Hintjens fluisterde ons toe dat hij "het beste concert in jaren" had gezien. Met Somnabula en The Grooms heeft Mauro Pawlowski, al dan niet bewust, net dié platen gemaakt waar de fans van wijlen Evil Superstars nagelbijtend op zaten te wachten.

Uit het oeuvre van deze laatste, intussen haast mythische groep doken ook enkele nummers op in de gevarieerde setlist. 'Can't Seem To Fuck Things Up' schoot zonder omwegen recht op zijn doel af en belandde midden in de roos. Bisnummer 'Holy Spirit Come Home' botste dan weer als een gummibal alle kanten op.

Het in overvloed aanwezige materiaal van Black Europa, de nieuwe cd van Mauro and The Grooms, moest geenszins onderdoen voor die klassiekers. Zowel 'Driving To The Fire' als 'Make It Complicated' klonken als Pixies in een gothicversie, en 'Trip To Beg' herinnerde aan het soort noisy industrial uit de jaren tachtig waar Mauro ongetwijfeld een paar honderd platen van in het rek heeft staan. Tegen al dat groovy gitaargeweld bokste drummer Herman Houbrechts op met verpletterende mokerslagen die een vermoeden gaven van hoe een metronoom in de hel klinkt. De duistere synths van David Joris leken dan weer zo van de soundtrack van een goedkope horrorfilm geplukt. Lichtjes kitscherig dus, maar daarom niet minder primordiaal.

Alleen tijdens de woelige seventiesrock van 'Finish It Off With Love', een song uit Mauro's soloplaat Songs From A Bad Hat, vielen zijn keyboards wat uit de toon. Het meest verrassende en mooiste punt bereikte de set toen Mauro op zijn eentje een ingetogen medley inzette met een very tongue in cheek-versie van 'Be My Baby' van The Ronettes. Dat vloeide rimpelloos over in Evil Superstars' 'It's A Sad Sad Planet', voor de gelegenheid omgeturnd tot een pakkende ballad én geactualiseerd. In het refrein werden 'Michael en Janet' (Jackson) immers heel handig vervangen door 'Justin en Janet'.

Weer een ander alter ego kwam bovendrijven tijdens de geile Somnabula-songs. Het lekker overstuurde 'I Am Somnabula' kreeg een lange, opzwepende intro. Mauro liet zijn tong uitdagend over de lippen glijden en schreeuwde gevaarlijk "I am the beast!". Wij zetten reeds behoedzaam een stap achteruit, maar toen Mauro tijdens het ronduit perverse 'Lady Is A Punisher' in het altijd autoritair klinkende Duits "eins zwei drei vier fünf" door de microfoon joeg, zagen we voorwaar Ilsa, de wolvin van de SS in leren string en jarretelles het podium op marcheren. We weten intussen allang niet meer of we Mauro nu een genie, een excentriekeling of een doortrapte schizofreen moeten vinden, maar we gokken op het eerste.

WIE Mauro Pawlowski and The Grooms WAAR EN WANNEER AB Club, Brussel, woensdag 4 februari

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234