Zondag 26/06/2022

Scheuren door de nacht van Singapore

Lewis Hamilton:

In kleinste land van Zuidoost-Azië wordt morgen de eerste F1-race bij kunstlicht gereden

De formule 1 schrijft geschiedenis. Voor de allereerste Grote Prijs bij kunstlicht worden dan ook de grote middelen ingezet: 1.500 schijnwerpers moeten brokken voorkomen. 'Als het regent, wordt het een hel', verwoordt Alonso de angst van de rijders.

Singapore l 'Singapore by night' is een testcase voor wat in de toekomst vaste prik wordt. Omwille van de almachtige televisie, natuurlijk.

Als u zich afvraagt waarom de F1 almaar vaker in Azië kampeert (na China, Maleisië, Bahrein, Japan en Turkije nu ook in Singapore), weet dan dat het allemaal met centen te maken heeft. Groot geld. De winkel van F1-baas Bernie Ecclestone moet immers zoveel mogelijk opbrengen. Niet alleen omdat hij zelf graag de kassa hoort rinkelen, maar ook en vooral omdat 75 procent van het circus nu in handen is van CVC Capital, een investeringsmaatschappij die enkele miljarden op de rekening van Ecclestone stortte. En investeringsmaatschappijen, die willen rendement.

Dus gaan Ecclestone en de zijnen het geld zoeken waar het zit: in landen die absoluut formule 1 willen om hun naam in vette letters op de wereldkaart te zetten. Landen waarvan de regering bereid is een fortuin aan belastinggeld te spenderen aan de F1.

Zoals Singapore, een stadstaat van 650 vierkante kilometer die vandaag vooral bekend is als tussenlandingsplaats op weg naar Australië. En hoe kom je internationaal het best in beeld? Met de F1, inderdaad. Want die trekt 350 miljoen televisiekijkers, wereldwijd per race. Het is daarom dat nieuwe landen die op de F1-kalender willen, zoals Singapore nu of Abu Dhabi volgend seizoen, zonder verpinken het startgeld van ongeveer 40 miljoen euro op tafel leggen.

Het neemt niet weg dat Europa belangrijk blijft als markt, voor de constructeurs en de sponsors. Daarom verplichtte Ecclestone Singapore om in de duisternis te rijden. De koers begint zondag om 20 uur plaatselijke tijd. Met een tijdsverschil van zes uur betekent dat dat Europa zondag op het vertrouwde tijdstip kan kijken, 14 uur zondagmiddag.

Als de test meevalt, dan moeten volgend jaar ook Maleisië en misschien zelfs China in het donker. Hoewel, donker: een gespecialiseerde firma stelde niet minder dan 1.500 spots rond het circuit op. Op amper vier meter van elkaar, op een hoogte van acht à tien meter. Liefst 110 kilometer stroomkabel was ervoor nodig. Het resultaat is een verblindende lichtsterkte van 3.000 lux, het equivalent van de schijnwerpers van vier grote voetbalstadions samen. "Of ik bang ben dat er iets verkeerd gaat?" zegt Lewis Hamilton? "Euh, ja: ik hoop dat het licht niet uitvalt."

Maar Hamilton hoeft niet bang te zijn. Zelfs bij het grootste elektriciteitsdefect in de geschiedenis van Singapore zal het circuit nog tot tegen de dampkring te zien zijn: niet minder dan twaalf dubbele generatoren, volkomen autonoom functionerend, zorgen daarvoor.

Nachtraces zijn niet nieuw in de autosport. In Amerika, in de Champ Car en de Nascar, lieten ze al zien hoe het moet. Maar toch zit de angst er hier bij sommigen goed in. Niet bij de Franse F1-rijder Sébastien Bourdais (Torro Rosso), die het in de Verenigde Staten al meemaakte: "Als de camera's zich zondag niet op de hemel richten, dan zul je niet eens merken dat we 's avonds rijden, zo krachtig is dat licht."

Een mening die niet iedereen deelt. "Hoe moet dat als het regent?" aarzelt Fernando Alonso, die de voorbije maanden altijd heel sceptisch deed over Singapore. "Die krachtige spots op al dat opspattende water, dat zou wel eens in een verblindend gordijn kunnen resulteren. En bij driehonderd per uur tussen twee betonnen muren geen hand voor ogen zien, welnu, dat is hoogst vervelend."

Een begrijpelijke overweging, al was het maar omdat het begrip 'regenen' in het Verre Oosten een heel andere dimensie heeft dan bij ons. Als de hemelsluizen daar opengaan, dan valt het bij bakken uit de lucht. Bijna dagelijks, in deze contreien, een gevolg van de hoge temperatuur en vochtigheidsgraad.

En wanneer valt die regen dan meestal? Inderdaad, tussen acht en tien uur 's avonds. (jb)

Ik hoop dat het licht niet uitvalt

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234