Donderdag 01/10/2020

Schandaal 'Daily Telegraph' breidt nog uit

Frederick en David Barclay, de twee broers die eigenaar zijn van de Britse krant The Daily Telegraph, hadden een lening van 250 miljoen pond lopen bij de Zwitserse bank HSBC. Die onthulling van The Guardian werpt een nieuw licht op het vertrek van een politiek commentator.

De lening, van omgerekend 340 miljoen euro, werd afgesloten net voordat journalisten bij de krant ontmoedigd werden kritische stukken over de bank te schrijven, zo onthulde The Guardian. De lening was niet bedoeld voor The Daily Telegraph zelf, maar voor Yodel, een pakjesbedrijf in moeilijkheden in handen van de broers Barclay.

Eerder deze week nam de belangrijkste politieke commentator van de krant, Peter Oborne, ontslag omdat hij het niet meer kon aanzien hoe hij en zijn collega's ontmoedigd werden om kritische stukken over HSBC te schrijven. De Zwitserse bank vormt het middelpunt van het SwissLeaks-schandaal. Volgens Oborne mag de krant op bevel van zijn eigenaren al sinds begin 2013 niet meer kritisch over HSBC berichten uit schrik voor verlies aan advertentie-inkomsten.

De onthulling van de lening werpt nu nieuw licht op de zaak. Want volgens The Guardian werd de lening afgesloten op 14 december 2012, zo moet uit officiële documenten blijken. De broers Barclay moesten zelf borg staan voor de lening, waardoor ze er alle belang bij hadden dat er niets fout liep. In het eerste halfjaar van 2013 maakte Yodel 112 miljoen pond verlies. De laatste documenten over de lening dateren van juni van dat jaar en tonen een nog terug te betalen bedrag van 242 miljoen pond, wat sindsdien nog niet gebeurd lijkt te zijn.

De familie Barclay weigert elk commentaar, maar een anonieme bron wijst de beschuldigingen volledig van de hand en merkt op dat de Barclays leningen bij veel banken hadden. Volgens de bron worden er de laatste dagen veel onwaarheden over de Barclay-broers verteld, al wilde hij geen verdere details geven over welke onwaarheden het dan gaat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234