Vrijdag 25/09/2020

Schalkse Spanjaarden stelen premier Zapatero's zetel

Madrid l Met hun stunt wilden ze de aandacht op de armoede vestigen en aandacht hebben ze ruim geoogst. Vier jongeren zijn in het Spaanse parlement met de zetel van de premier gaan lopen, een filmpje dat de wereld rondging.

Op de video loopt het kwartet met een kap over het hoofd een zijstraat naast het parlement in, ze klauteren door een raam op de eerste verdieping en belanden in het halfrond. Daar gaan ze er met de zetel van premier Zapatero vandoor, een stevige fauteuil op wieltjes. Ze laten een briefje achter: 'Zapatero, op 16 oktober opstaan tegen de armoede.'

Het filmpje werd dit weekend op het internet gesignaleerd (levantatezp. blogspot.com) en in geen tijd werd het een van de drukst bekeken internetvideo's ter wereld. Al vlug was duidelijk dat het om een montage ging, maar dat bepaalde beelden wel degelijk in het parlement waren opgenomen. Ze zijn inderdaad tot bij de zetel van de premier geraakt maar hebben die slechts enkele meters verplaatst. De beelden waarop ze door het zijraam klimmen, zijn niet in het parlement opgenomen.

De vier jongeren noemen zichzelf '4 gatos', vier katten, het Spaanse equivalent van 'anderhalve man en een paardenkop'. Ze willen bereiken dat Zapatero straks "opstaat tegen de armoede en dat de rest van de politici hem volgt". Op 16 oktober gaan in de hele wereld mensen symbolisch opstaan tegen de armoede, aan de vooravond van de Internationale Dag voor de Uitroeiing van de Armoede.

Gisteravond werd duidelijk dat er een groot reclamebureau, Tiempo BBDO, achter zat, in opdracht van La Campaña del Milenio, een Spaanse ngo die niets te maken heeft met de officiële Millennium Campaign van de Verenigde Naties, zoals een VN-woordvoerder meteen verklaarde.

Het reclamebureau kreeg hulp van een sympathiserende ambtenaar in het parlement die een accreditatie voor de jongeren had aangevraagd, met als smoes dat het om familieleden ging. Het bezoek vond donderdag rond 17 uur plaats. De parlementsvoorzitter maakte de zaak over aan het parket-generaal.

Tiempo BBDO vroeg in een communiqué begrip voor de ambtenaar en benadrukte dat niets was gestolen. "We hadden nooit gedacht dat deze sensibiliseringsactie deze dimensies zou krijgen."

Tiempo BBDO zette dit jaar een succesvolle videoclip op het internet van nette jongens en meisjes die zich al zingend tegen MTV España en voorhuwelijkse seks verzetten. De opdrachtgever, bleek nadien, was MTV España.

(RP)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234