Vrijdag 14/05/2021

‘Schaf MNM af en maak met dat geld een goede Radio 1’

‘Peeters & Pichal? Verhuizen naar Radio 2 en van Radio 1 een zender maken waar een mens iets van leert.’ Schrap op de openbare omroep elke vorm van reclame, geef de VRT meer belastinggeld en je komt in de buurt van hoe presentator Herman Van Molle de openbare omroep wil zien. ‘Junior Eurosong is - sorry - televisie voor pedofielen. Waarom moet de VRT dat uitzenden?’

“En deze Miele-stofzuiger wordt u aangeboden door Electro-weet-ik-veel-wat.” De ergernis in de stem van Herman Van Molle (55) groeit aan. Hij ruilt zijn stek in Zweden deze weken voor de opnames van de quiz De Canvascrack. Tijdens het zappen kijkt hij momenteel met de ogen van een buitenlander naar de Vlaamse zenders. “Ik dacht dat ik verkeerd zat, dat ik naar een teleshopkanaal keek. Het was Blokken. Dat kan niet meer. ‘Deze Miele wordt hier aangeboden...’ Man, man, man, wat is dat hier? Vijftien jaar geleden was dat totaal uitgesloten.”

Hoe moet de openbare omroep het dan wel doen? Wat is uw ideale scenario voor de VRT?

“Een openbare omroep met twee televisiekanalen, zonder reclame. Ook alle radiozenders zou ik reclamevrij maken. Ik was er altijd trots op dat ik werkte voor een zender zonder reclame. Dat is niet langer zo. Ik aanvaard het principieel niet dat ik een programma maak op Canvas en dat er daarna reclame voor Leffe volgt. Ik heb niets met Leffe te maken, ik vind dat een slecht bier. Het wordt nu wel met mij geassocieerd en dat wil ik niet. Anders ging ik wel naar een reclamezender waar ik word betaald om te zeggen dat Leffe zo is (steekt zijn duim in de lucht).”

Klopt u dan aan bij gedelegeerd bestuurder Sandra De Preter om haar te melden dat u geen reclame meer tolereert rond uw programma’s?

“Ik heb niets te zeggen hé. De VRT heeft die reclame ook nodig om te overleven. Ik hoop dat dat in de volgende beheersovereenkomst verandert, maar ik vrees ervoor. De VRT krijgt te weinig overheidsgeld in vergelijking met de andere openbare omroepen in Europa.”

De andere openbare omroepen hebben wel een groter bereik dan in ons klein land.

“In Denemarken wonen, geloof ik, maar vijf miljoen mensen en hun openbare omroep krijgt een pak meer belastinggeld. Een miljoen mensen zouden hier trouwens juichen als ze op de openbare omroep van die reclame verlost zijn.”

Tot ze horen dat er dan meer van hun belastinggeld naar de VRT vloeit.

“Daar zal ook iedereen blij mee zijn, want de reclameopbrengsten die de VRT nu krijgt, gaan dan naar de commerciële zenders. Ook dat genereert belastingen. Als zij meer winst maken, moeten ze ook meer belastingen betalen. Het wordt volgens mij dus ongeveer een break-even-situatie. De commerciële en openbare omroepen worden dan ook opnieuw twee werelden. De VRT heeft toch een totaal andere opdracht dan programma’s te maken waarrond je de reclame duur kunt verkopen. Nu is dat niet meer gescheiden.”

De commerciële zenders zullen blij zijn met uw pleidooi.

“Het unieke aan een staatsomroep is dat die met staatsgeld werkt en daardoor andere dingen kan en mag doen dan de rest. Dan moet je niet maken wat een ander ook kan. Waarom moet VRT bijvoorbeeld Junior Eurosong uitzenden? Ik vind dat echt - sorry - televisie voor pedofielen. Ik vind dat degoutant. Dat is toch ook zo commercieel als het maar kan zijn. De VRT zendt op dit moment dus programma’s uit die perfect op andere zenders passen. Het omgekeerde gebeurt amper. Al zou ik de serie House wel liever op Canvas zien dan op 2BE.”

Wat denkt u dan van de radiozender MNM?

“Onmiddellijk weg, wat mij betreft. Maak met dat geld eens een goede Radio 1. Het is waarschijnlijk omdat ik een oude man ben, maar ik wil graag een Radio 1 waar ik godverdomme iets van leer. Die radiozender lijkt nu nergens naar. Dat is zeveren. Ook de muziekkeuze is zo vreemd.”

In Zweden is het beter?

“De Radio 1 in Zweden is oersaai en dus ook niet perfect. Daar wordt per uur misschien één plaat gedraaid, maximum twee. Maar bij de uitreiking van de Nobelprijs zenden ze wel altijd een drie uur durend programma uit waarin tien Nobelprijswinnaars in prime time discussiëren. Zoiets durft niemand hier.”

Vlaanderen is er niet klaar voor?

“Daar gaat inderdaad waarschijnlijk geen kat naar kijken. Vlaanderen heeft een overaanbod aan dingen om te lachen, aan amusement. Op de Zweedse Radio 1 krijg je bijvoorbeeld de beginselen van quantumfysica tijdens een uur uitgelegd door toppers. Fantastisch. Hier praten ze in Peeters & Pichal over een telefoonrekening die niet is betaald. What the fuck interesseert dat mij? Breng het op Radio 2 desnoods. Maak van Radio 1 een zender voor mensen die nog geïnteresseerd zijn in iets anders dan de waan van de dag.”

U was in het verleden nochtans altijd heel trots op de kwaliteit van de Vlaamse media, al ging het dan meestal over televisie.

“We zijn inderdaad verwend, want Vlaanderen brengt de beste televisie op het continent. Niemand anders doet ons dat na, dat zweer ik u. Wij zijn top in soorten programma’s, in kwaliteit en vooral in efficiëntie. Ik kan me niet inbeelden dat Blokken veel kost en dat haalt elke dag onwaarschijnlijk veel kijkers. Hetzelfde met De Canvascrack, maar dan met kijkersaantallen naar Canvasnormen. Wij nemen in vier weken 72 afleveringen van De Canvascrack op, zonder ongelukken, zonder overuren. Probeer hetzelfde in Nederland en doe de prijs al maar maal drie. Daar lopen dan vijf hostesses rond, werkt een redactie die drie keer groter is en neem van mij aan dat ze geen vier afleveringen per dag opnemen. Alleen wij kunnen een programma als De Ronde maken, dat afgezet tegen de kijkcijfers peanuts kost. Ik bekijk De Ronde nu voor de derde keer, Van vlees en bloed voor de zesde keer. Ook Basta herbekijk ik.”

De programma’s die u net opsomt, zijn allemaal van productiehuis Woestijnvis, waarvan het nog niet zeker is dat het voor de VRT blijft werken.

“Het is goed dat er om de zoveel tijd eens in de pap wordt geroerd, anders brandt alles aan. Alleen hoop ik dat het de kwaliteit van programma’s - mijn stokpaardje - ten goede komt. Daar heb ik mijn twijfels over. Ik zou graag zien dat Woestijnvis voor VRT programma’s blijft maken. Ik vrees ervoor. Het zou niet logisch zijn dat ze dat blijven doen, maar zou wel jammer zijn als ze ermee moeten stoppen”

U gelooft niet dat de VRT zelf zo’n programma’s kan maken?

“Ze hebben het nooit gedaan. De VRT heeft natuurlijk wel altijd ja gezegd tegen de ideeën van Woestijnvis. Dat is hun verdienste, want ze hadden die programma’s ook kunnen weigeren.”

Wat vindt u van de grote mediaclusters die ontstaan.

“Zolang er twee commerciële groepen zijn, is het goed. Ik ben een liberaal van denken. Je moet die enorme conglomeraties van macht en geld ook hebben omdat televisie maken afgrijselijk duur is. Omdat het zo duur is, is televisie eigenlijk een slecht medium. Gelukkig bereikt het veel mensen, wat het doenbaar maakt. Op termijn - en dat voel je nu al - is het toch niet meer houdbaar. Je moet heruitzenden of recupereren. Ik ben bang dat er daardoor vaker technisch goedkope dingen worden gemaakt. Toen we het reisprogramma Zalm voor Corleone draaiden, was de afspraak dat we de lat zo hoog mogelijk zouden leggen. Vond iemand dat we eronder zaten, moest het opnieuw. Wie gaat zich dat nu nog permitteren?

Ziet u al voorbeelden van een gebrek aan kwaliteit?

“Toen ik vijf jaar geleden voorstelde om filmpjes van YouTube te gebruiken, kreeg ik duidelijk te horen dat de kwaliteit daarvan veel te slecht was. Ondertussen zie je niets anders meer. Kwaliteit? Goh (maakt wegwerpgebaar). Die evolutie gebeurt met het argument dat de kijker dat toch niet ziet. Dan zijn we natuurlijk vertrokken. Er komt een punt waarop je dat wel merkt. En dan zul je je geweldig bedrogen voelen. Dat is zeker van de oude stempel, maar je moet nog eergevoel hebben.”

Welke televisiemakers hebben dat volgens u te weinig?

“Ik zie zelfs bij de BBC dat het niet meer is wat het tien jaar geleden was. Ze brachten recent elke dag in prime time het programma Coming of Age. Daar wil ik niet naar kijken. Dat is niet goed meer. Goedkoop gemaakt ook. Als BBC zo begint, is het hek van de dam.”

Is het daarom dat u al liet optekenen dat televisiezenders niet blijven bestaan?

“Je ziet nu al dat jonge mensen niet meer om zeven uur voor televisie zitten. Mijn generatie heeft nog een gemeenschappelijke jeugd. Wij zagen allemaal Kapitein Zeppos en Abba live op televisie. Er was alleen maar de VRT. Nu houdt de ene van dit en de ander van dat. Dat is beter, maar er is geen gemeenschappelijke televisiebeleving meer.”

Het sociale gevoel, samen over programma’s kunnen praten, is net een argument voor het voortbestaan van televisiekanalen.

“Dat is het enige. Vandaar inderdaad dat programma’s als De Ronde zo ongelooflijk scoren. Je voelt je de dag erna uitgesloten als je het niet zag. De klassieke televisie zal dus wel blijven bestaan, want een voetbalmatch wil je ook op televisie zien op het moment dat hij wordt gespeeld. Maar voor de meeste programma’s geldt dat niet. Er komt een generatie aan die niet meer naar de dagelijkse programma’s zoals De Canvascrack gaat kijken. Wanneer alles opschuift, gaat dat mee verdwijnen. Ik ben dan net op tijd weg (glimlacht).”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234