Zaterdag 19/06/2021

Marktplaats

Schadevergoeding voor Volkswagen, nieuwe topman voor Ferrari en UPS mikt op 100 miljoen

null Beeld AP
Beeld AP

Ex-topman en drie collega’s betalen 288 miljoen euro schadevergoeding aan Volkswagen

Martin Winterkorn, voormalig topman van het Duitse autoconcern Volkswagen, en drie andere ex-toplui gaan samen met hun verzekeraars recordschadevergoedingen betalen aan Volkswagen voor het dieselgateschandaal.

Volgens een definitief akkoord zou een bedrag van zowat 288 miljoen euro overeengekomen zijn. Dat heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt. Winterkorn zou persoonlijk 11,2 miljoen euro betalen, voormalig Audi-topman Rupert Stadler hoest persoonlijk 4,1 miljoen euro op.

Echt duur wordt het pas voor hun verzekeraars, die zowat 270 miljoen euro betalen aan Volkswagen. Het gaat om de hoogste som die in een dergelijke zaak in Duitsland ooit betaald werd. De beslissing om Winterkorn en zijn collega’s ook financiële verantwoordelijkheid te laten dragen voor dieselgate werd al in maart genomen.

Volkswagen had ook een schadevergoeding geëist van voormalig directeur ontwikkeling Ulrich Hackenberg, maar die wilde niet weten van een schikking. Tegen hem worden daarom gerechtelijke stappen voorbereid.

Ferrari haalt nieuwe topman uit techindustrie

De Italiaanse sportwagenbouwer Ferrari heeft een nieuwe topman. Benedetto Vigna, die overkomt van chipmaker STMicroelectronics, krijgt de taak om de autobouwer te transformeren in het tijdperk van elektrisch rijden en andere technologische vernieuwingen. Dat heeft Ferrari woensdag bekendgemaakt.

De benoeming van Vigna toont onder meer aan dat er binnen de auto-industrie steeds meer sprake is van een verschuiving, waarbij technologie een steeds prominentere rol speelt. Bij STMicroelectronics hielp Vigna onder meer bij de ontwikkeling van de schermsensortechnologie in de iPhone 4. Deze technologie wordt nu wereldwijd gebruikt in smartphones en navigatiesystemen in voertuigen.

Vigna staat momenteel nog aan het hoofd van de analoge sensorgroep van STMicroelectronics. Hij zal in september Louis Camilleri bij Ferrari vervangen. Die nam in december abrupt ontslag.

Vooralsnog is Ferrari vrij traag met de inzet op elektrificatie. Pas recentelijk kwam Ferrari met het plan om tegen 2025 een volledig elektrisch model te lanceren.

Concurrenten Google moeten niet meer betalen voor plek in Android

Concurrenten van Google zullen niet meer tegen elkaar moeten opbieden voor een plaatsje in het keuzescherm waar gebruikers van Android-telefoons en -tablets hun standaard zoekmachine aanduiden. Google breidt de keuze ook uit van vier naar twaalf zoekmachines.

Google paste zijn besturingssysteem vorig jaar aan waardoor Europese gebruikers tijdens de installatie van een toestel de keuze kregen uit vier alternatieven als vaste zoekmachine. Het deed dat onder druk van de Europese Commissie, die het Amerikaanse bedrijf in 2018 een boete van 4,3 miljard euro gaf omdat het zijn eigen zoekrobot in Android opdrong ten koste van de concurrentie.

Het systeem dat Google daarna uitwerkte, deed echter wenkbrauwen fronsen. De internetgigant liet concurrenten in elk land apart tijdens een veiling bieden op een van de drie plekjes naast Google in het keuzescherm. De zoekmachines die de grootste som wilden betalen per gebruiker die voor hen zou kiezen, kregen een plek. In België zijn dat momenteel bijvoorbeeld Bing, GMX en PrivacyWall.

Kleine spelers hadden kritiek op die regeling. Na “verdere feedback” van de Europese Commissie verandert Google het systeem, zo meldt het bedrijf. Vanaf september zullen gebruikers kunnen kiezen uit maximaal twaalf algemene zoekmachines.

De vijf populairste in elk land zullen daarbij bovenaan staan, in willekeurige volgorde. Daarnaast zullen tot zeven andere keuzes telkens willekeurig getoond worden. De concurrenten zullen niet meer moeten betalen voor hun plaats in het keuzescherm en ze moeten ook geen som meer afdragen per gebruiker die voor hen kiest.

De Europese Commissie noemt de aanpassingen “positief” en zegt dat ze een aantal klachten van andere zoekbedrijven aanpakken.

Gabriel Weinberg, CEO van zoekmachine DuckDuckGo, vindt echter dat Google nog niet ver genoeg gaat. “Google doet nu wat het eigenlijk al drie jaar geleden had moeten doen”, zegt hij op Twitter. Maar, zo voegt hij eraan toe, Google zou het “op alle platformen moeten doen (bijvoorbeeld ook de desktopversie van Chrome), toegankelijk maken op elk moment (niet enkel bij een reset naar fabrieksinstellingen), en in alle landen”.

UPS mikt op 100 miljard dollar omzet

De Amerikaanse pakjesbezorger UPS heeft woensdag nieuwe financiële doelstellingen bekendgemaakt, na de pakjespiek door corona. Zo wil het bedrijf de omzet tegen 2023 verhogen tot 98 à 102 miljard dollar (80 tot 84 miljard euro), tegen 84,6 miljard vorig jaar.

Van de omzet zou 12,7 tot 13,7 procent moeten overblijven als gezuiverde operationele winst, zo zei United Parcel Service (UPS) woensdag tijdens aan beleggers. In 2010 bedroeg die marge 10,3 procent, in 2019 ging het om 11 procent.

Het bedrijf zal tot en met 2023 ook 13,5 tot 14,5 miljard dollar investeren om zijn activiteiten uit te bouwen en te moderniseren.

UPS is een van de grootste pakjesbezorgers ter wereld. Het is naar eigen zeggen in meer dan 220 landen en regio’s actief en stelt meer dan 540.000 mensen tewerk.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234