Vrijdag 27/05/2022

Scenarioschrijver van ‘ER’ David Mills (48) overleden

Scenarioschrijver David Mills, die scripts schreef voor televisieseries als ER en The Wire, is onverwacht overleden. Mills hield zich zijn hele loopbaan bezig met de verhouding tussen de rassen in Amerika. Hij werd slechts 48 jaar.

Scenarist geprezen vanwege zijn scripts over de verhoudingen tussen blank en zwart

Mills werd dinsdag onwel op de set van het nieuwe tv-drama Treme in New Orleans, en overleed later in een ziekenhuis aan de gevolgen van een hersenbloeding.

Cast en crew hielden een spontane herdenkingsbijeenkomst in aanwezigheid van Mills’ jeugdvriend David Simon, de bedenker van The Wire. Zowel als jonge verslaggever voor kranten als The Washington Post en The Wall Street Journal als later in zijn televisiewerk, hield de lichtgekleurde Afro-Amerikaan Mills zich altijd met het onderwerp ras bezig. Hij deed dat zonder vooringenomenheid en schreef zowel over zwarte als blanke karakters. “Hij kon zich heel gemakkelijk tussen de gemeenschappen bewegen”, aldus Simon, die zijn vriend ook “een enorm talent” noemde. “Hij hield van woorden, hij hield van discussiëren, maar niet op een boze of agressieve manier. Hij was ervan overtuigd dat een goede discussie altijd leidde tot betere en diepere ideeën.”

Mills en Simon ontmoetten elkaar op de University of Maryland, waar ze samen voor de studentenkrant schreven. Simon voelde onmiddellijk een band met Mills omdat die liever afleveringen van de politieserie Hill Street Blues bekeek dan te studeren. Later zouden de twee samenwerken aan tal van televisieprojecten, zoals de HBO-miniserie The Corner, waarvoor ze allebei twee Emmy’s ontvingen. De relatie tussen de schrijvers Mills (zwart), Simon (blank) en regisseur Charles Dutton (zwart), was onderwerp van een artikel in de New York Times-serie ‘How Race is Lived in America’, waarvoor de krant een Pulitzerprijs kreeg. Mills schreef ook diverse scenario’s voor Simons reeks Homicide: Life on te Street. Voor een aflevering uit 1994 met Robin Williams kreeg hij een Writers Guild of America-Award. Dezelfde onderscheiding verdiende hij veertien jaar later nog eens voor een episode van The Wire, het grimmige politiedrama over Baltimore dat door menigeen als de beste tv-serie ooit wordt beschouwd.

“Hij was een hele goede luisteraar”, zei Simon ook nog over Mills’ talent. “Hij was heel goed in dialogen omdat hij naar mensen luisterde. Vaak leek hij er niet helemaal bij, maar dan zat hij juist heel aandachtig te luisteren.”

Op andere momenten kon Mills echter ook een rebel zijn. Op de krantenredacties waar hij werkte stond hij bekend om zijn provocerende voorstellen, die hij te vuur en te zwaard verdedigde. In 1992 raakte hij betrokken bij een nationale rel toen hij een profiel schreef over de rapper Sister Souljah. Die verklaarde tegen Mills: “Zwarten doden elke dag zwarten, waarom zouden ze niet eens een weekje blanken vermoorden?” De uitspraak werd gedaan in de nasleep van de Rodney-Kingrellen in Los Angeles en veroorzaakte een storm van protest.

Niet lang na dit opstootje zou Mills zijn overstap maken naar Hollywood, waar hij het aanvankelijk moeilijk had. Zijn doorbraak beleefde hij na een opmerkelijke briefwisseling met bijna-naamgenoot David Milch, de briljante medebedenker van de politieserie NYPD Blue. Deze probeerde op een lezing in 1994 te verklaren waarom er zo weinig zwarte scenarioschrijvers waren. Volgens Milch hadden zwarte schrijvers het moeilijk om op een succesvolle manier voor een groot publiek te schrijven. Hierop schreef Mills hem een woedende brief, waarin hij zijn stelling aanviel. Als gevolg daarvan werd hij aangenomen als schrijver bij NYPD Blue.

De laatste jaren hield Mills ook een blog bij: Undercover Black Man. Daarop schreef hij over zijn grote liefde muziek, en het zwarte nieuws van de dag.

Treme, een drama over New Orleans in de nasleep van orkaan Katrina, zal in de VS op 11 april in première gaan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234