Donderdag 17/10/2019

SBS maakt of kraakt Sanoma in 2012

Sanoma België kijkt reikhalzend uit naar de lancering van het vernieuwde VT4 later dit jaar. Een duidelijke vooruitgang in de kijkcijfers en de reclame-inkomsten van de commerciële zender moet de moeilijkheden in de magazines van de groep opvangen.

VT4 en zusterzender VijfTV zijn sinds midden vorig jaar in handen van De Vijver, een holding die telkens voor een derde wordt gecontroleerd door Sanoma, Corelio en de tandem Wouter Vandenhaute - Eric Watté.

Uit de jaarresultaten van het Finse Sanoma blijkt dat de Belgische afdeling de impact van de crisis duidelijk merkt. Bij de tijdschriften (onder andere Story, Flair, Libelle) daalden zowel de reclame-inkomsten als de oplage. De resultaten werden ook negatief beïnvloed door de verandering bij Humo. Dat was tot vorig jaar voor 51 procent van Sanoma maar zit nu voor de volle 100 procent onder De Vijver.

Lezersmarkt onder druk

Bij Sanoma België wil men geen precieze oplagecijfers bekend maken voor de tijdschriften maar geeft men toe "dat de lezersmarkt onder druk staat".

Dat Sanoma België toch het jaar kon afsluiten met een lichte omzetgroei van 0,4 procent tot 209,1 miljoen euro is louter en alleen te danken aan de overname van de SBS-zenders VT4 en VijfTV. Hun cijfers zitten sinds het vierde kwartaal in de resultaten van Sanoma. De beide kanalen presteerden goed. Hun aandeel in de advertentiemarkt steeg naar 24,3 procent. Maar de echte boost moet er komen in de tweede helft van 2012. Met programma's van productiehuis Woestijnvis, dat eveneens deel uitmaakt van De Vijver, moet VT4 hét alternatief worden voor VTM.

De strategie van Sanoma België om in televisie te investeren lijkt zeker op korte termijn een verstandige zet. Uit cijfers van Mediaxim blijkt nogmaals dat de reclamebudgetten verschuiven van gedrukte media naar televisie. De Belgische magazines, tot voor kort de core business van Sanoma, zagen de reclamebestedingen met 7 procent dalen. TV daarentegen blijft ook in crisistijd een populair medium (+2,7 procent). VT4 kreeg 190 miljoen euro in kas gedurende twaalf maanden.

Intussen heeft Sanoma de Goedele Liekens-erfenis achter zich gelaten. Nadat het gelijknamige maandblad eind vorig jaar werd stopgezet volgde een afschrijving van 1,6 miljoen op Jok Foe, het voormalige productiehuis van de tv-ster. Jok Foe tekende destijds voor programma's als Recht van antwoord, De Planckaerts en De wellnesskliniek. Sanoma wilde een cross-mediale samenwerking opzetten met Goedele maar het project draaide uit op een flop. Sanoma heeft de nv Jok Foe nu volledig in handen en beraadt zich over de toekomst.

De Lage Landen

Mogelijk krijgt het productiehuis een tweede leven. Sanoma trok Telenet-manager Anouk Mertens aan om de 'audiovisuele projecten' te leiden. Voorlopig is dat vooral de samenwerking met De Vijver maar er wordt niet uitgesloten dat er ook eigen Sanoma-programma's komen.

Moedergroep Sanoma, dat ook in Nederland de SBS-zenders overnam, rekent op zijn acquisities in de Lage Landen om in 2012 nog eens uit te pakken met een omzetgroei. De operationele marge moet naar 10 procent.

Het voorbije boekjaar was er op groepsniveau een lichte daling van de omzet (-0,5 procent tot 2,75 miljard euro) bij een operationele marge van 8,7 procent. Ook hier speelde de crisis en de dalende groei van de reclamebestedingen een rol.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234