Zondag 15/12/2019

Satelliet Juno met Legobemanning naar Jupiter

De Amerikaanse satelliet Juno, die vanavond op pad gaat voor een reis van vijf jaar naar de grootste planeet van het zonnestelsel, is een bijzonder geval van product placement. Aan boord van het onbemande ruimteschip gaan drie Legofiguurtjes mee.

De aluminium poppetjes stellen de god Jupiter voor, zijn echtgenote Juno en Galileo Galilei, de Italiaanse sterrenkundige die in de 17de eeuw de toorn van de katholieke kerk over zich afriep door te verklaren dat de aarde om de zon draait.

De 'verstekelingen' passen in de samenwerking die de Amerikaanse ruimtevaartdienst NASA vorig jaar sloot met Lego, de Deense speelgoedfabrikant. Reclame op ruimteschepen kan niet, wel kunnen bedrijven participeren in educatieve projecten, die de belangstelling van de jeugd in wetenschap moeten aanwakkeren. Met dat doel ging in 2008 Buzz Lightyear, de astronaut uit de tekenfilm Toy Story, mee met ruimteveer Discovery.

Juno zal in augustus 2016 arriveren. De kunstmaan moet duidelijk maken hoeveel water Jupiter bevat en of er een vaste kern is onder de dichte, hete dampkring.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234