Vrijdag 04/12/2020

Sardonische hofnar en gratuite provocateurHIPHOP lEMINEMRelapse

Vijf jaar na Eminems schijnbare doodsreutel - het onzalige Encore viel met geen liefdesmantel te bedekken - slaat de peroxideblonde rapper opnieuw hard toe. Dat doet hij niet alleen met kille bekentenissen, horrorfantasieën en furieuze tirades op Relapse, maar ook met de retour van Infinite. Zijn obscure debuut blijkt vandaag immers een nieuw leven te leiden op internet.Door Gunter Van Assche

In 1996 werd Infinite, van een toen volslagen onbekende Marshall Mathers III, geperst op amper 1.000 exemplaren: hoewel Eminem later in zijn autobiografie schreef dat hij er zeventig van verkocht, ging Infinite tot voor kort van de hand als een peperduur collector’s item. Trotse bezitters kijken nu ongetwijfeld op hun neus, want via een site die gelinkt wordt aan rapper 50 Cent kon je dit kleinood afgelopen maand gratis downloaden: een aanrader, want songs als ‘Backstabber’ en ‘Never Too Far’ doen denken aan Nas’ vroegere werk en vormen een intrigerende blauwdruk voor Mathers’ latere escapades.Op Relapse laat Eminem zich echter van zijn veel bekendere kant horen: met nihilistische humor, schuimbekkende beats en een handvol kindertrauma’s kom je te weten hoe de rapper zijn tijd doorbracht tussen Encore en vandaag. Voornamelijk met verdovende parafernalia en rehab, zo blijkt. En hoewel hiphoppers voor zover wij weten uitsluitend in hogere sferen verkeren met Courvoisier en Cristal - de champagne, niet het bier - word je bij Mathers om de oren geslagen met vicodin, valium, lunesta, Jack Daniels en psychotische aanvallen. Dat levert even grove als grappige bespiegelingen op (zoals in de Arabisch-Schots getinte attaque ‘Bagpipes From Baghdad’), tot de rapper in een ijzersterk ‘Déjà Vu’ opbiecht hoe zijn dochtertje hem meermaals levenloos aantrof in zijn wagen. Nuchterheid heeft vandaag geen vrolijkere jongen van hem gemaakt, merk je ook in ‘Insane’ of ‘My Mom’. Akkoord, het verhaal van kindermishandeling kennen we intussen wel van vorige platen, maar beide songs sluiten moeiteloos aan bij het beste werk van de hiphopper.

Macabere waanbeelden

Vreemd genoeg lijkt Eminem met zijn choquante oneliners dit keer meer te beogen dan de obligate Parental Advisory-sticker: af en toe verandert de sardonische hofnar gewoon in een gratuite provocateur. In ‘Stay Wide Awake’ fantaseert hij over verkrachting met een opengeklapte paraplu, en in ‘Medicine Ball’ rukt hij met een kleerhanger de foetus uit een vrouw om de ongeboren vrucht daarna op te eten. De schelmenhumor van Eminems eerste platen ruimde plaats voor macabere waanbeelden. Op zijn best levert die verwrongen geest hem gelukkig wel een song als ‘3 A.M.’ op: het gitzwarte maar spannende relaas van een seriemoordenaar.Helaas toont ‘Beautiful’ vervolgens dat ballads de achillespees van Eminem blijven. Na deze zoetsappige, slappe hap volgt tot overmaat van ramp ‘Crack A Bottle’, waarin het triumviraat Dr. Dre, 50 Cent en Eminem bewijst dat het geheel, per uitzondering, ook minder kan zijn dan de som der delen. Een paar keer laat Eminems timing ook te wensen over: grappen over de intussen bijna vergeten Sarah Palin, of de relatie tussen Jennifer Aniston en John Mayer missen doel - de twee zijn al maanden uit elkaar. En wie vandaag nog tikjes uitdeelt aan Mariah Carey getuigt voornamelijk van creatieve bloedarmoede. Daarmee valt deze plaat onherroepelijk in twee helften uit elkaar. Gelukkig blijkt één helft zonder meer geniaal. (Aftermath Records)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234