Zaterdag 04/12/2021

Sara Lee wil Europese poot kwijt

DOWNERS GROVE l Het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern Sara Lee denkt er sterk aan zijn Europese activiteiten van huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten te verkopen.

Sinds CEO Brenda Barnes in 2005 aan het roer van Sara Lee kwam, heeft het concern een gedaantewisseling ondergaan. Terwijl het bedrijf tot dan vooral een mengelmoes van allerlei naast elkaar bestaande producten was, ging Barnes meer focussen op voeding. Meer dan 40 procent van het bedrijf werd de voorbije vier jaar verkocht. Zo werd de Europese vleesafdeling in 2006 aan de Amerikaanse vleesgroep Smithfield Foods verkocht. Ook het Gentse Imperial Meat maakte onderdeel uit van die afdeling. De kledingmerken Hanes, Playtex en Wonderbra werden eveneens van de hand gedaan.

Volgens The Wall Street Journal zou binnenkort een nieuwe stap genomen worden in de omvorming van het concern. De huishoudelijke en verzorgingsproducten in Europa zouden in de etalage staan. Bekende producten zijn Zwitsal (babyverzorging), Ambi Pur (geur) en Sanex (zepen). Die verkoop zou de activiteiten van Sara Lee in Europa reduceren tot een sterke positie in koffie (Jacqmotte, Douwe Egberts, Senseopads) en thee (Pickwick).

In België telt Sara Lee ruim 620 werknemers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234