Zondag 11/04/2021

Sapjes maken niet alleen gezond maar ook mooier

De markt van functionele voeding zit in de lift: van cholesterolverlagende kaas tot muesli tegen hartziekten of water voor een betere huid

Yakult staat tien jaar in onze rekken. De pionier in probiotische zuivel belooft zijn aanhangers een evenwichtige darmflora en een betere natuurlijke weerstand. Intussen is al een twintigtal varianten op de markt. Of we er nu echt langer van leven of minder ziek van worden, is niet helemaal zeker. Maar het vertrouwen in de sapjes neemt wel toe. De verkoop groeit elk jaar met 10 tot 15 procent.

Meer dan een miljoen Belgen geven in enquêtes toe dat ze regelmatig Yakult drinken. Om de darmflora op peil te houden, schrijft de producent een dieet voor van minstens één portie per dag. Maar daar houden de meeste volgelingen zich niet aan. Want op dit moment schuiven er dagelijks maar 85.000 flesjes over de toonbank. "We moeten onze klantentrouw dan ook nog meer proberen te versterken", zegt Matthijs de Bruin, directeur van Yakult België.

Het voordeel van de kuurdrankjes is dat ze door hun klein volume en lage voedingswaarde geen enkel ander zuivelproduct vervangen. De inkomsten ervan zijn dus alleen maar supplementair. De voedingsindustrie bleef niet blind voor de opmars van de Japanse pionier Yakult. De zuivelgroep Danone ging al snel in de aanval met Actimel. En ook de supermarktketens Carrefour en Lidl brachten hun eigen sapjes op de markt. Er valt niet meer naast te kijken in de koelrekken. Met geconcentreerde fruit-groentesapjes als kleine vitaminebommen aast ook Knorr op dezelfde gezondheidsbewuste klanten die bereid zijn om supplementen te kopen. "De harde concurrentie heeft in 2001 gezorgd voor een mindere groei. Maar op de lange termijn profiteren we ook van de uitbreiding van het gamma. Want het verhoogt de interesse en het vertrouwen van de consument", legt De Bruin uit.

De markt van functionele voeding zit in de lift in de westerse wereld. Naast Yakult voor de darmwerking bestaan er ook al tal van cholesterolverlagers (zoals Pro-Activ en Alpro) en botversterkers (fruitsap en melk versterkt met calcium). De verwachting is dat de markt zich tegen 2008 zal verdubbelen. En heel wat voedingsproducenten hopen daar een graantje van mee te pikken. Op de wereldmarkt is er al heel wat te krijgen. Van cholesterolverlagende kaas en broden tot een speciale mueslivariant die hartziekten kan voorkomen. Dichtslippende aderen kunnen voorkomen worden met Omega 3, een stof die niet alleen toegevoegd kan worden aan melk, maar ook aan boter, koekjes, olie en zelfs eieren. Speciale bessen- of appelsapjes werden ontwikkeld om ons lichaam te zuiveren. Met de drankjes van Motion Potion zou je het verouderingsproces kunnen tegenhouden. En met voedingssupplementen van het cosmeticamerk Olay blijven de haren glanzen. Ook Contrex heeft een watersoort op de markt die moet zorgen voor een betere huid. Voor wie 's nachts ligt te woelen, zijn er tal van antistressproducten op basis van groene thee. Night Time Milk moet ervoor zorgen dat je als een blok in slaap valt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234