Vrijdag 18/09/2020

Sanoma ziet Belgische advertentiemarkt krimpen

Beeld BELGA

Het Finse mediabedrijf Sanoma schat dat tussen juli en september zowel de markt voor advertenties in magazines als de markt voor televisieadvertenties in België is gekrompen met 6 procent. Dat blijkt uit een mededeling over de derdekwartaalresultaten van het bedrijf.

Toch kende Sanoma Media Belgium dit jaar een beter derde kwartaal dan vorig jaar. De netto-omzet van de Belgische tak steeg met 9,3 procent van 48,4 miljoen euro naar 52,9 miljoen euro, "dankzij overgenomen activiteiten". Zonder de overgenomen activiteiten daalde de omzet bij de magazines enigszins, klinkt het. Sanoma geeft onder meer Flair, Libelle en Feeling uit.

De televisieactiviteiten - Sanoma België is mede-eigenaar van de SBS-zenders Vier en Vijf - doen het beter. Het aandeel op de advertentiemarkt steeg tot 27,6 procent, terwijl dat vorig jaar nog 26 procent was. De vernieuwde zenders werden wel pas in september gelanceerd. De omzet van het hele concern daalde in het derde kwartaal met 4,4 procent tegenover vorig jaar, tot 599,5 miljoen euro. De operationele winst, exclusief eenmalige posten, steeg wel verrassend met 3,3 procent tot 80,1 miljoen euro.

Sanoma verwacht zich aan "een extreem uitdagend" vierde kwartaal. De in augustus teruggeschroefde verwachtingen voor dit jaar blijven wel gehandhaafd. De groep verwacht een stabiele omzet of een lichte groei.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234