Donderdag 01/10/2020

Sanoma moet verwachtingen voor dit jaar bijstellen

De Finse mediagroep Sanoma verlaagt de jaarverwachtingen. De volop woedende economische crisis houdt lelijk huis in de reclamemarkt. Dat is in België niet anders.

Sanoma overtrof met zijn halfjaarcijfers dan wel de verwachtingen, toch zakte het aandeel gisteren 3,6 procent. De mediagroep mikt voor 2012 niet langer op een 'stijgende winst per aandeel', maar denkt nu een 'licht lagere' winst te zullen boeken. De verwachtingen voor de omzet gaan van 'lichte groei' naar 'stabiel tot licht groeiend'.

Op zich klinkt dat allemaal niet bijzonder dramatisch, maar de achterliggende redenen zijn dat wel. "De advertentiemarkten verzwakken en het consumentenvertrouwen kwijnt weg in onze belangrijkste landen. Dat dwingt ons ertoe een voorzichtigere houding aan te nemen voor de rest van het jaar", zegt CEO Harri-Pekka Kaukonen in het persbericht dat de cijfers begeleidt.

Het macro-economische klimaat tast vooral de mediatak van Sanoma - de belangrijkste van de groep, voor de onderwijs-, kranten- en distributiepoten - sterk aan. De omzet uit media groeide dan wel met bijna een kwart, die groei was voor een groot deel te danken aan de overname van de SBS-zenders in Nederland (samen met Talpa) en België (samen met onder meer Wouter Vandenhaute en Corelio).

In het tweede halfjaar moet Sanoma evenwel opboksen tegen een vergelijkingsbasis waarbij de SBS-zenders al wel in de cijfers zitten. En dan wordt het een pak moeilijker om te groeien. In het voorbije kwartaal stond de advertentiemarkt al onder grote druk, blijkt uit de cijfers van Sanoma.

België is daarin geen uitzondering. Met dank aan de overnames klom de omzet in België dan wel met 12 procent, het beeld is niet rooskleurig. In magazines kromp volgens het bedrijf de algemene advertentiemarkt tussen begin april en eind juni met 8 procent. "In die dalende markt wist Sanoma Media Belgium wel zijn marktpositie te handhaven", luidt het.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234