Zondag 01/11/2020

Update

Sanoma krijgt klappen op de Belgische advertentiemarkt

CEO van Sanoma Belgium, Aimé Van Hecke.Beeld BELGA

Het Finse mediaconcern Sanoma krijgt forse klappen op de advertentiemarkt in ons land. Sanoma België zag de omzet uit de advertentiemarkt tussen april en juni met 13 procent dalen ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder. Dat blijkt uit de kwartaalresultaten van het moederbedrijf.

Sanoma geeft in ons land magazines als Libelle, Flair en Story uit. Het mediabedrijf participeert ook voor een derde in De Vijver, de mediaholding boven de SBS-televisiezenders VIER en VIJF en het magazine Humo.

De Belgische omzet van Sanoma ging in het tweede kwartaal 2,6 procent achteruit tot 53,2 miljoen euro. Voor het volledige eerste halfjaar is dat -3,5 procent tot 107,4 miljoen euro.

Advertentiemarkt
Die daling is toe te schrijven aan de advertentiemarkt, met een daling van 13 procent in het tweede kwart en van 14 procent in het eerste semester. Het bedrijf ontsnapt dus niet aan de crisis op de gehele advertentiemarkt. Vooral bij print is de daling fors: -18 procent in het tweede kwartaal. Bij online is dat -8 procent, bij televisie en radio -6 procent. Voor het semester is dat respectievelijk -19 procent, -18 procent en -4 procent.

Op de lezersmarkt houdt het bedrijf wel stand: in het tweede kwartaal ligt de omzet 1 procent hoger, op semesterbasis is er een daling van 1 procent. Bij de abonnementen is er groei, maar de losse verkoop daalt.

Verbetering weinig waarschijnlijk
Over de hele Finse mediagroep daalde de omzet in het tweede kwartaal 8,5 procent tot 591,2 miljoen euro. De nettowinst daalde 83,3 procent tot 23 miljoen euro. De advertentiemarkten in Sanoma's kernlanden blijven beneden peil, zegt CEO Harri-Pekka Kaukonen. Een verbetering in de tweede jaarhelft is weinig waarschijnlijk, klinkt het. Het bedrijf verlaagde vorige week reeds de verwachtingen voor 2013.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234