Dinsdag 19/01/2021

Sanoma herschikt mediaportefeuille

CEO Harri-Pekka Kaukonen windt er geen doekjes om: het lopende plan om 60 miljoen euro te besparen volstaat niet om de verwachte terugval in de verkoop van consumentenmedia te counteren.

Dat uitte zich vorige week al in een winstwaarschuwing en een forse bijstelling van de financiële verwachtingen. Vandaag kondigt het bedrijf ook aan dat het alle consumentenmedia onder de loep gaat nemen, zowel "producten, diensten als kostenstructuren".

Dat lijkt een ingewikkelde manier om te zeggen dat alle opties open zijn. Sanoma is de voorbije tijd al bezig geweest met een geografische heroriëntering op zijn kernmarkten in Finland en de Benelux, maar nu lijkt er ook een inhoudelijke herstructurering te komen.

De bedrijfstop sluit de optie niet uit dat daarbij sommige activa zullen worden verkocht. Meer details over de inhoudelijke hertekening komen er bij de bekendmaking van de volgende kwartaalcijfers, op 31 oktober. De voorbije weken gonsde het al van de geruchten, gaande van een verkoop van de Nederlandse en/of Belgische tv-zenders tot een verkoop van de Belgische tijdschriften, zoals Libelle, Flair en Feeling.

Hardnekkig gerucht

Sanomawoordvoerder Robin Janszen heeft het over "hardnekkige geruchten die vervelend zijn omdat ze tot onzekerheid leiden". Wat Sanoma betreft, is dat niet aan de orde, verklaarde hij gisteren. "Onze strategie is duidelijk: transformatie richting een gefocust en sterk digitaal crossmediaal media- en learningbedrijf. Al het andere is speculatie.'

Toch zal Sanoma zeer binnenkort knopen moeten doorhakken. De onderhandelingen over een nodige kapitaalversterking bij De Vijver Media, de holding boven onder meer Vier en Vijf, slepen al een hele tijd aan, en er zijn grote vragen over de bereidheid van de Finnen om nog meer geld te pompen in het Belgische tv-avontuur. "Ofwel gaan ze ervoor en zullen ze de controle willen nemen, ofwel stappen ze eruit", zegt een bron in de sector. "Maar met een derde van de aandelen zullen ze niet langer vrede nemen."

Eerder deze week meldde de Nederlandse krant Metro nog dat het Amerikaanse Fox interesse zou hebben in een overname van de hele Sanomagroep (DM 31/07), maar dat lijkt onwaarschijnlijk. Mogelijk wordt wel een verkoop van de Nederlandse SBS-zenders bestudeerd, maar dan zal er ook een vergelijk gevonden moeten worden met de Nederlandse medeaandeelhouder John De Mol, die de zenders momenteel van content voorziet.

"Ik heb niet (met Fox) gesproken over hun interesse", verklaarde Kaukonen vanochtend op een persbriefing in Helsinki. Waarmee de Sanomatopman de mogelijkheid openlaat dat er op een lager niveau wel gesprekken (geweest) zijn.

Zware investeringen

De Sanomatopman wees erop dat Fox zwaar geïnvesteerd heeft in enkele nieuwe Nederlandse zenders en in de Nederlandse voetbalrechten. "Het is een grote groep met veel mogelijkheden die zich verder zal willen ontwikkelen, dus we moeten dat zeker incalculeren", zei hij in antwoord op de vraag of een verkoop van de SBS-zenders "voor de juiste prijs" mogelijk is. Maar Kaukonen zei ook dat televisie structureel een gezond medium blijft en dat de huidige terugval vooral een conjunctureel fenomeen is.

Sanoma bevestigt vandaag de bijgestelde vooruitzichten van vorige week (omzetdaling met minstens 4 procent in 2013). De reorganisatie bij Sanoma herleidde het personeelsbestand in het afgelopen jaar van ruim 11.000 tot een kleine 10.300 mensen.

Ook ons land blijft niet gevrijwaard van de moeilijke gang van zaken. De Belgische omzet van Sanoma ging in het tweede kwartaal 2,6 procent achteruit tot 53,2 miljoen euro. Voor het volledige eerste halfjaar is dat 3,5 procent tot 107,4 miljoen euro.

Sanoma België zag de omzet uit de advertentiemarkt tussen april en juni met 13 procent dalen ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder. Vooral bij print is de daling fors: 19 procent in het eerste semester. Bij online is dat 18 procent, bij televisie en radio 4 procent.

Op de lezersmarkt houdt het bedrijf wel stand: in het tweede kwartaal ligt de omzet 1 procent hoger, op semesterbasis is er een daling van 1 procent. Bij de abonnementen is er groei, maar de losse verkoop daalt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234