Donderdag 26/11/2020

Sandra steelt de openingsshow

Onder massale belangstelling is gisteren in Gent het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen officieel van start gegaan met de voorstelling van de Israëlische film Kadosh. De regisseur Amos Gitaï was aanwezig met één van zijn vrouwelijke hoofdvertolkers, namelijk Yaël Abecassis. Zij moesten de schijnwerpers van de talrijke televisieploegen en de flitslampen van de fotografen wel delen met Hollywood-ster Sandra Bullock en regisseur-producent Irwin Winkler.

Deze 26ste editie van het Gentse Filmgebeuren wordt opgedragen aan de onlangs overleden Belgische filmpionier Henri Storck. Op vrijdag 8 oktober zal vóór de wereldpremière van Man van Staal, het bioscoopdebuut van Vincent Bal, de korte film Pleziertreinen van Storck vertoond worden.

Het was de bedoeling dat actrice Sandra Bullock, die haar doorbraak indertijd maakte met de actiefilm Speed en nadien vooral te zien was in romantische komedies zoals While You Were Sleeping, Practical Magic en Forces of Nature, ook zou deelnemen aan de workshop Making Music Look Great, die op vrijdag 8 oktober op het Filmfestival georganiseerd wordt. Die dag was er ook een hommage gepland aan regisseur-producent Irwin Winkler, met wie Bullock de internetfilm The Net gedraaid heeft. Door wijzigingen in de respectieve reisschema's van Winkler en Bullock werd hun verblijf in Gent echter met drie dagen ingekort. Het werd dus een blitzbezoek, dat bij de officiële opening zowel voor een stukje Hollywood-glamour als voor zeer stringente veiligheidsvoorschriften zorgde.

Sinds enige tijd is Sandra Bullock, die haar imago van girl-next-door naar eigen zeggen nog steeds als "een groot compliment" beschouwt, ook achter de schermen van het filmbedrijf actief via haar productiemaatschappij Fortis. Haar vervroegde terugkeer naar de States heeft volgens Bullock trouwens te maken met het feit dat men daar bezig is met de postproductie van Gun Shy, de nieuwe film van Liam Neeson en Oliver Platt, die door haar geproduceerd wordt. Als actrice heeft ze inmiddels zelf de opnamen achter de rug van Twenty-eight Days, een zwarte komedie waarin ze de rol speelt van een afkickende alcoholiste. De 28 dagen uit de titel verwijzen naar de therapieperiode, die door de ziekteverzekering gedekt wordt.

Zoals al eerder gemeld, was de selectie van Kadosh als openingsfilm een moedige keuze van de festivalorganisatoren, omdat deze harde en sobere prent - over de situatie van de vrouw in de streng-orthodoxe Mea Shearim-wijk van Jeruzalem - niet meteen als een hapklare filmbrok voor een (deels mondain en dus niet altijd even cinefiel) premièrepubliek omschreven kan worden.

Maandagavond werd er in Gent al proefgedraaid via een dubbele vooropening. Dat was enerzijds de romantische komedie Runaway Bride met Julia Roberts en Richard Gere, en anderzijds de Belgische avant-première van Sweet and Lowdown, de nieuwe (erg nostalgische) jazzkomedie van Woody Allen. Bij die vertoning moest het proefdraaien letterlijk worden genomen, want er was enige vertraging wegens problemen met de elektronische ondertiteling. Runaway Bride werd als zogenaamde sneak preview of verrassingsfilm vertoond, wat sommigen naderhand de ironische opmerking ontlokte dat dit wellicht de enige manier was om dit sterrenvehikel niet helemáál voorspelbaar te maken.

Het festival loopt tot 16 oktober en heeft bijna 200 lange speelfilms en ruim 100 korte films op zijn programma. Vorig jaar waren er 80.000 bezoekers.

(Jan T.)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234