Zaterdag 04/12/2021

Samenwerken in topsport is niet evident, in betaald voetbal nog minder

null Beeld photo news
Beeld photo news

Club Brugge moet zoeken naar iemand die netjes het midden kan houden tussen Excel-sheets en emotie, schrijft Jos Verschueren. Hij is Directeur Sportmanagement aan de Vrije Universiteit Brussel.

De rode trainersarmband zat zondagavond, meteen na het verlies van Club Brugge, flink verfrommeld tussen de vingers van de linkerhand van Georges Leekens. Het was een veeg voorteken voor wat die avond al snel zou volgen. Voor één keer was het niet Leekens zelf die de arbeidsovereenkomst vlijmscherp fileerde maar zette het Brugge-bestuur aardig bruusk het mes in de duurbetaalde samenwerking annex ontslagpremie.

Samenwerken in (top)sport is immers niet iedereen gegeven en in het betaald voetbal nog minder. De sfeer à la 'Master of Business Administration' in de bestuurskamer in Jan Breydel is dan ook verre van de FCB-sfeer in de kleedkamer. En daartussen hangt, of beter hing, gedurende enkele maanden - het leek wel een proefperiode voor een bediende - de flamboyante dandy Georges. De in het oog springende leeftijdskloof tussen het Brugse topmanagementduo Verhaeghe en Mannaert enerzijds en de rijzige selectieheer anderzijds speelde ongetwijfeld parten. Maar ook de uitgesproken persoonlijkheden van de drie protagonisten lagen voetbalvelden ver uit elkaar. Wellicht lag daar de breuklijn en nergens anders.

Emoties
Voetbalidealen op het vlak van resultaten, campagnes, kampioenschappen, transfers, interne organisatie, stadionambities, jeugddoorstroming, en jawel toekomstvisie, bestaan alleen in het hoofd. De dagdagelijkse voetbalrealiteit is daartegenover een erg gediversifieerd pallet aan emoties, ook bij Club Brugge. En het is uitgerekend in dat kluwen aan heftige emoties dat alle unieke sportmanagementaspecten van modern profvoetbal verweven zitten. Of wat te denken van het feit dat voetbal uitblinkt als enige industriesector waar de werknemers (in casu de spelers) meer verdienen dan de directie (in casu de CEO), de trainer (die in de Premier League trouwens manager wordt genoemd) en hun naaste medewerkers. People management en dus emotiemanagement in die context en in die geledingen is bijgevolg lang niet iedereen gegeven. De les is duidelijk nog niet geleerd: het is en blijft vandaag vergeefs zoeken naar een human resources-verantwoordelijke in elk organogram van wat heet een professionele sportclub.

Mayonaise pakt niet
Kortom, voetbal is anno 2012 veel meer dan Excel-sheets geprojecteerd in de boardroom en ja hedendaags voetbal telt steeds meer dan twee doelen, tot spijt van wie dat benijdt. Maar als de mayonaise niet pakt van directie naar technische staf en omgekeerd en van technische staf naar spelersgroep en omgekeerd, dan kabbelen alle ingrediënten, zijn de eieren snel rot en treedt verzuring op. Looplijnen worden dan weglooplijnen en bij puntenverlies worden per verloren punt verontschuldigingen aangeboden van spelers en technische staf bij bestuur, sponsors en... supporters. Supporters die de rechtstreekse klanten zijn en moeten blijven van de spelers-leveranciers. Misschien zit de witte human resources-raaf voor het blauwzwarte FCB wel met een seizoenskaart in de tribune. Aanwerven dus die man of vrouw met people management-kwaliteiten om netjes de balans te houden tussen Excel en emotie.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234