Donderdag 21/11/2019

Samen in één hotel dromen van een ander en beter leven

De Vlaamse cineaste Kaat Beels, onder meer bekend van de kortfilm Cologne en de televisiereeks Jes, heeft het zich voor haar eerste langspeler niet bepaald gemakkelijk gemaakt. Swooni is een ensemblefilm die zich in een beperkte tijdspanne, een bloedhete zomerdag en -nacht, grotendeels op één locatie, een luxehotel in Brussel, afspeelt. Personages die in eerste instantie niets met elkaar te maken hebben, kruisen elkaars levenspad. En naderhand zal niets meer zijn zoals voorheen.

De redenen waarom de protagonisten zich op die zomerdag in dat hotel bevinden, zijn zeer uiteenlopend. Vicky (Natali Broods) werkt daar als kamermeisje en is niet bepaald gelukkig als ze daar plots haar bejaarde moeder Violette (Viviane De Muynck) ziet opdagen. Violette weet dat haar dagen geteld zijn en wil zich vooralsnog met haar dochter verzoenen.

Anna (Sara De Roo) is daar, samen met haar echtgenoot Hendrik (Geert Van Rampelberg) en haar puberzoon Jens (Enrique De Roeck), voor het trouwfeest van haar zusje Eva (Maaike Neuville). Anna is ongedurig en prikkelbaar, want in tegenstelling tot de optimistische Hendrik, heeft zij het knagende gevoel dat hun huwelijk op een dood spoor zit. Haar onrust wordt groter wanneer plots en totaal onaangekondigd haar minnaar in dat hotel opduikt.

Ten slotte is er het Afrikaanse jongetje Joyeux (Vigny Tchakouani) dat zich in het hotel - waaraan de film trouwens zijn titel ontleent - probeert te verstoppen in de hoop dat zijn vader Amadou (Issaka Sawadogo) hem daar zal vinden, want vader en zoon zijn illegaal in het land en werden bij een politiecontrole van elkaar gescheiden. Wat al die personages, ondanks hun verschillende status en achtergrond met elkaar gemeen hebben, is dat zij allemaal dromen van een ander, beter leven.

Het was behoorlijk ambitieus om al die uiteenlopende lotsbestemmingen op eenzelfde plaats en tijdstip met elkaar in de clinch te laten gaan. Soms lukt dat, maar soms komt het ook geforceerd en daardoor meteen ook ongeloofwaardig over. Een vrouw die zomaar, omdat ze cash betaalt, de reeds maanden op voorhand gereserveerde koninklijke suite mag inpalmen? Een vrouw die haar examen Grieks wil voorbereiden en daarom aan de hotelbar gaat zitten? Een politiepsycholoog die blijkbaar te veel films gezien heeft en daarom à la Mel Gibson een scène uit Lethal Weapon begint na te spelen? Het zijn misschien maar plotdetails, maar ze halen de film, die voor het overige behoorlijk vertolkt, mooi gefotografeerd en efficiënt gemonteerd werd, toch iets te vaak uit evenwicht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234