Vrijdag 23/10/2020

salone del mobile

Wie wil weten waar designers en labels mee bezig zijn, moet ieder jaar in april naar Milaan voor Salone del Mobile, 's werelds grootste meubelbeurs. Wat je moet onthouden uit die overvloed.

Tussen die duizenden nieuwe meubels, honderden merken, ontwerpers, academies en musea, waren er ook landgenoten te spotten.

Het Belgische designestablishment verzamelde in het Palazzo Litta, dit keer met de tentoonstelling Belgitude, waarvoor curator Siegrid Demyttenaere van DAMN° magazine tien creatieve teams van designers en fabrikanten bij elkaar bracht - goed voor ruim 50.000 bezoekers op minder dan een week tijd. Antwerps architect Vincent Van Duysen wandelde ons door zijn nieuwe, gigantische vlaggenschip voor Molteni&C (hij is sinds vorig jaar artdirector van dat bedrijf), en presenteerde werk bij When Objects Work en Paola Lenti (de Portofino-sofa, nummertje 1 op de linkerpagina). Ook bij de hoogtepunten: sierlijke lampen - die wat weg hebben van kwallen in het water - van ontwerper Nathalie Dewez en de zieltogende kristalfabrikant Val Saint Lambert, en de minimale slow van Julien Renault en kastenbouwer Kewlox. (2)

Op de meubelbeurs vierde Extremis de vijftiende verjaardag van de Picnic-tafel van Dirk Wijnants en Xavier Lust. Plus de internationale lancering van Virus, een nieuwe ronde tuin- of terrastafel, met twee tot vijf zitjes. (3)

Sylvain Willenz had werk bij Joli, Tal, Petite Friture (de lampencollectie Chains, 4) en het herrezen Established & Sons.

Muller Van Severen toonden hun serie Fireworks in samenwerking met Emaillerie Belge in een torenkamertje met spectaculair uitzicht (5, zie ook pagina 26).


Dit zijn, in willekeurige volgorde, 17 klassiekers van 2017, gespot op Salone del Mobile in de tentoonstellingspaleizen van Rho Fiera, maar ook in tientallen showrooms, palazzo's en galeries in het centrum van Milaan.

Cassina viert zijn negentigste verjaardag met de Soft Props-sofa van Konstantin Grcic, een vervolg op de 'architecturale elementen' die de Duitse designer vorig jaar bedacht voor het merk. De buisstructuur verwijst volgens Grcic naar de trapleuningen in de metro van Milaan, maar misschien ook naar de sofa's van Charlotte Perriand en Le Corbusier in de cataloog van Cassina.

Tom Dixon ging in zee met Ikea: met Delaktig wil hij de modulaire bank heruitvinden. Vanaf februari 2018 in de winkel.

Jasper Morrison blijft de absolute essentialist: zie 1 Inch, een collectie stoelen, krukjes en tafels van gerecycleerd aluminium voor het Amerikaanse Emeco.

De houten chaise longue Quindici van Ronan en Erwan Bouroullec voor Mattiazzi echoot Maarten Van Severen en Gerrit Rietveld. De luxeversie is overtrokken met textiel van Raf Simons voor Kvadrat.

Licht design met een kwinkslag: de metalen Roof Collection-tafeltjes (en een bureau) van Nendo voor Cappellini, in zwart, wit of pastel.

Meadow, een reeks gestoffeerde banken en deze kruk in organische vormen van Studio Tord Boontje voor Moroso.

Piero Lissoni is de vaste waarde van het Italiaanse design. En dan in het bijzonder als het gaat over sofa's. Hij ontwerpt er elk jaar een dozijn, in 2017 onder meer voor B&B Italia (dat nooit eerder met hem samenwerkte) en Living Divani (waarmee hij een lange relatie heeft). Maar onze favoriet is dit keer de openschuifbare Avio, voor het Amerikaanse Knoll.

Nog een instant klassieker van Ronan en Erwan Bouroullec: hun Officina-collectie voor Magis, geheel in smeedijzer, is uitgebreid met deze sierlijke sofa.

Het textielbedrijf Kvadrat investeerde in de Deense start-up Really, dat textielafval van ziekenhuizen en bedrijven transformeert in een hard, steenachtig materiaal. De Britse designer Max Lamb maakte er een mooie reeks banken mee, de Solid Textile Board Benches.

Toen de eigenaar na twaalf jaar de huur van Paul Cocksedge's Londense studio opzegde, boorde de designer een reeks gaten in de stenen vloer (lang verhaal). Met het restmateriaal maakte hij een reeks meubels, en die werden in Milaan tentoongesteld in de kelders van een imposant palazzo, onder de noemer Excavation: Evicted. Een project van de New Yorkse galerie Friedman Benda.

De Broken Mirror van de toonaangevende ontwerppraktijk Snarkitecture voor Gufram, het merk van de iconische plastic cactussen, golfballetjes en doodskisten.

Met D-Vision.3 herinterpreteert Ferruccio Laviani op radicale wijze de trumeau, een achttiende-eeuws meubelstuk dat in de sixties opnieuw populair werd. Tussen minimalisme en barok, en dus heel erg 2017. Bij Fratelli Boffi.

Job Smeets en Nynke Tynagel van Studio Job lanceren voor fabrikant Seletti een uitgebreide lijn producten die tegelijk exclusief en betaalbaar zijn. Waaronder deze Hamburger.

De Pudica Chair van Pedro Paulo-Venzon voor het veelbelovende jonge Amerikaanse label Matter Made: minimalistische lijnen geïnspireerd op de bogen van traditionele Portugese architectuur.

Karumi, de verzamelnaam van twee krukjes en een bank in bamboe en carbonvezel van de legendarische architect Álvaro Siza voor het Franse huis Hermès.

De Japanse architect Sou Fujimoto ontwierp voor Alias Bookchair, een minimalistisch wit boekenrek met een bijna onzichtbare, uitschuifbare leesstoel.

Het Limburgse Artifort werkt voor het eerst met een Italiaanse designer. Luca Nichetto ontwierp de Pala, een volledig gestoffeerde fauteuil (met eveneens gestoffeerde voet), die perfect past in de traditie van het bedrijf dat in de jaren 60 de wereld veroverde met het meubilair van Pierre Paulin.

Om de twee jaar rolt Milaan ook de loper uit voor lampenfabrikanten, met de toegewijde lichtbeurs Euroluce. Een handvol highlights.

Een spectaculaire, heel technische Amisol van Daniel Rybakken voor Luceplan: zonnetje in huis.

De Yakisugi-lamp van Japans architect Kengo Kuma, bij Lasvit.

Mile: half assymetrische kunstinstallatie, half utilitaire lamp, van het Canadese Lambert & Fils

met Guillaume Sasseville van studio SSSVLL.

Mist van het Zweedse collectief Front creëert met semitransparant glas en een dubbele globe een mistig effect, bij het Zweedse Zero.

Puffball, een op wilde paddestoelen geïnspireerde collectie van vier lampen van de Britse Faye Toogood voor Matter Made. In rauwe glasvezel en aluminium.

Flos had alweer de meest spectaculaire stand van de beurs met werk van onder anderen Michael Anastassiades (de Arrangements-hanglampen, vormen die aan elkaar kunnen worden geschakeld).

Het legendarische Milanese meubelmerk De Padova maakt tegenwoordig ook lampen. Waaronder deze Nota van Elisa Ossino.

Op een hoogmis wordt ook naar het verleden gekeken met heruitgaven van designklassiekers.

E63, lamp van Umberto Riva uit 1963, heruitgebracht door Tacchini.

Tom Dixon blikt terug op het begin van zijn carrière met heruitgave van klassiekers als de Bird Chair. Cappellini viert de 25ste verjaardag van de iconisch geworden S-Chair met een gelimiteerde editie van 99 exemplaren in zilver leder.

Het gedegen label Acerbis introduceert de collectie Icons, met vier re-edities: de Jot-stoel van Giotto Stoppino (1976), de lage tafeltjes en lamp Sette Magie van Lella en Massimo Vignelli (1989), en de Spiros-kapstok van Vico Magistretti (1987).

Lampenfabrikant Nemo liet zijn licht schijnen op het erfgoed van Pierre Paulin. Die Franse designer ontwierp in 1969 een salon in het Elysée-paleis. Een aantal meubels van dat project is al heruitgebracht, maar nu zijn ook de bijhorende lampen verkrijgbaar.

Molteni&C zet zijn heruitgaveprogramma van Giò Ponti verder met onder meer D.156.3, een loungestoel die de architect en bladenmaker oorspronkelijk ontwierp voor Altamira, een Amerikaans bedrijf; en D.151.4, een easy chair ontworpen tussen 1949 en 1951 voor vier oceaanlijners en twee cruiseschepen, alle door Ponti ingericht.

Mario Bellini ontwierp zijn eerste meubel voor Cassina tussen 1965 en 1967: model 932, vier kussens bij elkaar gehouden door een brede riem. Vijftig jaar later kreeg de fauteuil herziene proporties en een nieuwe naam: MB1 Quartet. Er is voor het eerst ook een lederen versie beschikbaar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234