Zaterdag 10/12/2022

Salon Vache: over koetjes en kunst

Plastic Bertrand wil kunst grappig presenteren in nieuwe galerie

Het kon niet uitblijven: in een periode waarin je het retrospectief René Magritte zonder eerdere reservatie niet meer kan bezoeken, duiken allerlei initiatieven op die zijdelings verwijzen naar de Brusselse grootmeester. Art Store is een relatief jonge galerie met een knusse huiskamersfeer in de buurt van het Brusselse Zuidstation, waar de initiatiefnemers Pierette Broodthaers, Plastic Bertrand (jawel!) en Nils Kok het 'sérieux' van de kunst laten contrasteren met 'andere', humorvolle presentaties.

Salon Vache is geen grootse maar wel een erg genietbare en speelse tentoonstelling geworden. Zoals de titel laat vermoeden domineert de koe in vele variaties en toepassingen de expositie. Niet zo ver gezocht als men bedenkt dat het dier al van oudsher als onderwerp fungeert voor de schilderkunst. De koe straalt rust uit en leent zich perfect als model. Dat komt in Salon Vache vooral mooi tot uiting in de niet onaardige foto's van Thierry des Ouches, die zijn lievelingsdieren fotografeert alsof het mensen zijn.

Op de vensters van de galerie zijn Hollandse zwarte bontekoevlekjes aangebracht en tijdens de vernissage stond pal voor de gevel van de galerie een koe in de verpauperde straat. En duivelse Jacques Charlier, op deze expositie vertegenwoordigd met Fany - een in de verf gezette 'aangebrande' anekdote over petanque en het kussen van blote billen, had op de beruchte opening zijn schitterend, springlevend koe-model bij zich!

De tentoonstelling zelf is een erg volle opeenvolging van schilderijen, assemblages en foto's. Ze levert een heterogeen beeld op van wat reilt en zeilt in het wereldje van de beeldende kunst. Er is veel middelmatig werk te zien van veel onbekende kunstenaars en dat is tegelijk één van de zwaktes én verdiensten van deze expo.

Kunstenares Marie Puck (B) schittert met een zwartwitfoto van een starende koe waarvoor een merkwaardige mooie blauwe bal zweeft. Van Marcel Broodthaers worden nogmaals de fantastische (educatieve) prenten Les animaux de la ferme (1974) getoond, waarbij Broodthaers de namen van de respectieve boerderijbewoners inruilde voor automerken. Galerie, kunst en automerken: zo mogen we de analyse van Broodthaers wel. Deze prenten worden geflankeerd door het belangrijk werkje Le Stropia van René Magritte, dat behoorde tot zijn fameuze 'période vache'. Het is ook leuk om bijvoorbeeld nieuw werk te zien van Peter Archer die een verlaten hooibak afbeeldde en een afgedankt bad als een deels overwoekerd (en dus romantisch) waterreservoir in een weide. Stephan McKenna beeldde twee koeien af, 'Rosa' en 'Lucia', in een trieste kweekbatterij. Met de achtergrond van deze schilderijen alsook de manier waarop hij de sierlijke touwen om de koeienkop schikte, doet McKenna het vanitas-genre met dieren op een dubbelzinnige manier herleven. Over het koeveltapijt komt men wat verderop bij een piepklein schilderijtje van Bruggeling Robert De Vriendt, waarin hij op een virtuoze manier de kop van een koe als alibi gebruikte om een werkje te schilderen dat een detail kon zijn van een schilderij van één of andere Hollandse meester. Ook van de Duitser Peter Shermuly onthoud ik twee werken alsook de intrigerende langwerpige assemblage van Damarangsi waarin het woord koe opduikt in een diepzinnig en raadselachtig Indisch citaat.

Wie tuk is op souvenirs is bij 'Art Store' aan het goede adres: een plezant koedoosje met loeiend geluid in beperkte oplage verandert van bezitter voor amper 500 frank. 'Salon Vache' is een beestig geestige tentoonstelling.

Luk Lambrecht

'Salon Vache' tot 4 juli (dinsdag tot zaterdag van 15 tot 19 u.) in 'Art Store', Fernand Bernierstraat 38 in Sint-Gillis. Tel. (02) 534.76.05.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234