Vrijdag 23/04/2021

salon in Parijs onthult de nieuwste voedingstrends

Uit eten gaan was vroeger een luxe, nu is het iets alledaags

Gezond moet, als het maar leuk blijft

Ons voedingspatroon verandert in een razendhoog tempo. De gezondheidstrend duikt in alle producten op. Sausjes mogen niet te vettig zijn, ons vlees niet te zout en onze snoepjes hebben we liefst zonder suiker. Wel moet het leuk en lekker blijven. We grijpen terug naar de tradities uit oma's keuken. Tegelijkertijd gaan de exotische kruiden en bereidingen er steeds gemakkelijker in. Maar in de eerste plaats moet het snel gaan, gemakkelijk en liefst elke dag iets verrassends nieuws. Op het belangrijkste Europese voedingssalon in Parijs had iedereen er de voorbije maand de mond van vol.

Parijs

Van onze verslaggeefster

Vanessa Debruyne

Meer dan vijfduizend voedingsproducenten uit honderd verschillende landen stroomden afgelopen week toe in Parijs. Het internationaal salon van de levensmiddelen (Sial) wordt beschouwd als een belangrijke barometer voor voedingstrends en innovaties. Dit jaar wordt er vooral uitgepakt met producten uit oma's tijd die in een nieuw kleedje worden gestoken. Traditie wordt gecombineerd met design en lijkt te scoren bij de consument. Onze gezondheid is van alsmaar toenemend belang. Maar het moet wel leuk blijven. De zogenaamde gezondheidsproducten moeten een positief imago uitstralen, mogen in de verste verte niet lijken op een medicijn en er mag zeker geen prekerig vingertje worden opgestoken. Eigenlijk moeten ze ons gewoon een goed gevoel geven over wat we eten. Minder dierlijke vetten, meer natuurlijke ingrediënten, kleur- en smaakstoffen elimineren, de slechte suikers eruit en vervangen door fruitsuikers. En ook de ethische aspecten scoren goed als het om voeding gaat. Want wat je in je mond stopt, kan maar beter met de meest natuurlijke producten onder de beste omstandigheden gemaakt worden.

Ook veel buitenlandse gerechten en ingrediënten hebben al dan niet terecht een gezondheidsstempel gekregen. De mediterrane producten als olijven, zongedroogde tomaatjes, knoflook en olijfolie hebben het imago dat ze onze levensduur kunnen verlengen. Aziatische wok- en rijstschotels zouden maar heel weinig vet bevatten en Afrikaanse producten worden niet alleen als exotisch en swingend beschouwd, maar kunnen vooral uitpakken met hun natuurlijk karakter.

Eten is een dagelijkse ontdekking geworden. De klant verlangt steeds meer keuze en variëteiten en verandert om de haverklap van menu. Een producent moet daarop inspelen door zoveel mogelijk nieuwigheden en combinaties op de markt te brengen.

In de sector van de kant-en-klaarmaaltijden keren we de traditionele fastfood als hamburgers en friet grotendeels de rug toe. Het moet nog wel snel gaan, maar stoommaaltijden en gezonde broodjes, slaatjes en soepen gaan al even vlot over de toonbank.

Eten is een dienst geworden. Door de vergrijzing van de bevolking, de stijgende welvaart en de groeiende tewerkstelling van vrouwen eten mensen steeds vaker buitenshuis. Uit eten gaan was vroeger een luxe, nu is het iets alledaags. Van de snelle restauratie, tot de schotels om mee te nemen en de automaten met snacks of volledige maaltijden. De prijzen zijn dan ook al een stuk democratischer. Vooral de kleine hapjes in de vorm van Spaanse tapa's, sushi of Chinese schoteltjes worden goed gesmaakt. De consument eet liever verscheidene keren per dag, dan zijn buikje in één keer goed te vullen. Lunch en diner worden niet meer aangevuld met tussendoortjes. Het hele dagmenu wordt een samenvoegsel van tussendoortjes, waardoor de consument steeds meer met zijn handen eet in plaats van met vork en mes.

De Belgen zijn talrijk aanwezig op de internationale voedingsbeurs in Parijs: meer dan 250 bedrijven zijn er uit zowel Vlaanderen, Brussel als Wallonië. Na Frankrijk, Italië en Spanje is ons land het sterkst vertegenwoordigd. "Als ze hier de juiste contacten leggen, kunnen ze zich aan een goed jaar verwachten", zegt Dirk Van Steerteghem van Export Vlaanderen. Onze bedrijven hebben niet zoveel bekende merken, maar zijn voornamelijk sterk in private labels, de huismerken van supermarktketens. Innoveren is evenmin onze sterkste kant. Al staan de Belgen dit jaar meer dan tien keer vermeld op de lange innovatielijst. Ze houden de trends steeds beter in de gaten. Ze mikken op gezondheid, ambachtelijkheid of producten die zich vlotjes laten bereiden. De vleessector probeert vooral te werken aan zijn imago.

Op de stand van Alpro Soja kan er vooral geproefd worden. Van de verschillende melksmaakjes en nieuwe puddingvarianten. "Er zijn nog te veel mensen die met een vooroordeel zitten dat soja wel gezond is, maar minder lekker. Daar moeten we vanaf. Onze producten worden nu eenmaal niet in de apotheek gekocht, maar in de supermarkt. Daarom moet het er in de eerste plaats leuk uitzien", zegt Bart Bultheel van Alpro Soja. "Onze eerste klanten waren lactosegevoelige mensen die geen dierlijke melkproducten konden drinken. In België is onze doelgroep al een stuk groter geworden. De gezondheidstrend heeft ons ingehaald. Mensen willen gezond en cholesterolvrij eten wanneer ze nog niet ziek zijn en geen overgewicht hebben. Gezonde producten zijn zelfs geen trend meer, maar een dagdagelijkse noodzaak", zegt zijn collega Pieter Vandaele. "De mensen kunnen sojaproducten steeds gemakkelijker op tafel zetten, zonder er beschaamd over te zijn." Alpro Soja is marktleider op het vlak van sojamelkbereidingen. Het bedrijf is vooral sterk in België en de buurlanden, maar zoekt nu uitbreiding naar de rest van Europa.

Naturello is het bedrijf dat vroeger zijn diepvriesproducten alleen verkocht via de Covee-winkels. Intussen zijn producent en distributeur elk hun eigen weg gegaan. Covee koopt nu ook bij andere diepvriesfabrikanten aan en wil tegen 2008 het aantal verkooppunten verdubbelen tot honderd. Naturello zoekt op zijn beurt nieuwe afzetmarkten op. Al worden alle innovaties nog altijd eerst uitgetest in de eigen Covee-winkels. "We proberen in de diepvriezers van de grote supermarkten te geraken. Maar ook de ziekenhuizen, bejaardentehuizen en politiekantoren vormen een heel nieuwe markt", zegt Philippe Vanbercie. Naturello werkt aan een uitgebreid assortiment van dieetvoeding, dat gemakkelijk kan inspelen op de specifieke noden van de patiënten in ziekenhuizen en bejaardentehuizen. "Denk maar aan maaltijden zonder zout, suiker, vet of gluten. We hebben van de cateringdiensten van Sodexho vernomen dat het soms heel moeilijk is om aan al die verschillende eisen te voldoen. Met kant-en-klare diepvriesmaaltijden zou dat veel gemakkelijker gaan", zegt Vanbercie. Ook het personeel en de bezoekers van de verzorgingstehuizen zou Naturello willen voorzien van een maaltijd. Het bedrijf heeft een automaat ontwikkeld die zes stoommaaltijden kan verdelen. Er was dit jaar al een testfase bij de federale politie van Brussel. Maar daar sloeg de formule niet zo goed aan. Binnenkort wordt zo'n automaat in het Universitair Ziekenhuis van Leuven gezet. "Misschien kunnen we in de toekomst in scholen binnen geraken", zegt Vanbercie.

Het West-Vlaamse bedrijf Diksmuidse Pannenkoeken begreep al snel dat de Vlaamse merknaam niet zou scoren in het buitenland. Daarom werd Crêapan uitgevonden. Onder die naam worden de ronde Diksmuidse lekkernijen geëxporteerd naar Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. Sinds enkele maanden biedt het bedrijf zijn pannenkoeken aan in diepgevroren vorm. Daarmee worden de eerste voorzichtige stappen gezet op de Amerikaanse markt. "In acht maanden tijden maakten de VS al 20 procent uit van ons zakencijfer van ongeveer 10 miljoen euro. Daar is een sterke groeimarkt", zegt Kristof Lefever van Diksmuidse Pannenkoeken. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar zeker niet stilgezeten op het vlak van innovaties. Er werden gevulde pannenkoeken op de markt gebracht met spek, aardbeien, bresilienne, appel-rozijn, woudvruchten en allerlei soorten roomijs. Er werd ook een assortiment van pannenkoekjes ontwikkeld volgens het Amerikaanse recept, dat in Groot Brittannië als 'American Style' wordt verkocht, maar in de rest van Europa als 'Crêpe Cakes'. "In die landen zijn de consumenten nu eenmaal niet zo verzot op de VS en alles wat vandaar komt", zegt Lefever.

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam) is met 49 Vlaamse exporteurs van groenten, fruit, vlees en melkproducten onder zijn vaandel naar de Parijse beurs getrokken. "Met de groenten en fruit houden we voorlopig stand", zegt Ludo Willems van Vlam. "Al hebben we het afgelopen jaar geen goede prijzen uit de brand kunnen slepen. De exporteurs moeten verder beginnen denken dan hun tomaten en appelen. Ze moeten het de klanten gemakkelijker proberen te maken. Door de producten bijvoorbeeld in verwerkte vorm te verkopen. Naar die meerwaarde moeten we op zoek", zegt Willems. Zijn collega van de vleessector maakt zich vooral zorgen om het slechte imago van het varkensvlees. "De consument beschouwt een kotelet of een varkensworst als vettig, ongezond, alledaags en totaal niet trendy. Daar moeten we vanaf. Daarom proberen we in de eerste plaats de professionele koks te overtuigen om varkensvlees op hun menu te zetten. Dat doen we door wedstrijden uit te schrijven voor de restaurants. Als mensen het buitenshuis op hun bord krijgen, zijn ze al sneller geneigd om het thuis ook eens te proberen", zegt Joris Coenen.

Een greep uit de innovaties die onlangs op de markt werden gebracht en die volgens een internationale jury een veelbelovende toekomst tegemoet gaan. Ook de Belgische bedrijven lopen in de kijker.

Parmezaanse kaas in een box met een molentje onder. De kaas blijft vers en kan onmiddellijk op je bord of op een ovenschaal gestrooid worden. Tijdbesparend en handig in gebruik.

Gedroogde ketchup in reepjes. Als alternatief voor geraspte kaas te gebruiken in salades, op pizza's, pasta's, omeletten en broodjes. Een gekend product in een nieuwe verschijningsvorm.

Een literpak gevuld met eiervloeistof. Aan de hoogte van de inhoud valt af te lezen hoeveel eieren er nog in het pak zitten. Vooral handig voor restaurants en andere cateringdiensten. Acht weken houdbaar.

Suikervrije snoepjes in de vorm van een klein papiertje. Voor een frisse adem. Gemaakt van gelatine. Lost op in de mond.

Pasta op basis van eieren en cacao. Met een receptidee om een pastasaus met vlees en room toe te voegen. Te gebruiken om een origineel recept op tafel te zetten. Vooral gericht op trendy restaurants.

Minilepeltjes uit chocolade of caramel. Om een dessertje in te serveren en daarna mee op te eten.

De mix van mosterd en ketchup in één fles. Ideaal voor hamburgers en hotdogs, waarop de twee sausen al langer gecombineerd worden. In navolging van het succes van cocktailsaus.

De hamplakjes van Aubel bevatten minder vet en zout dan hun traditionele tegenhangers. Het vlees is ook nog eens verrijkt met oligo-elementen, omega 3 en omega 6. Past in de gezondheidstrend.

Een origineel recept met een traditioneel product. Worst die volledig gemaakt is op basis van gerookte forel. Vacuum verpakt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234