Woensdag 28/10/2020

Recensie

Saint-Amour: ochtenderecties, rondspattend geil en geliefde vanillegeuren ★★★☆☆

Ish Ait Hamou is de aaibare publiekslieveling tijdens de nieuwste editie van Saint-Amour.Beeld rv/Dries Luyten

Opnieuw bezingt het festival Saint-Amour alle toonaarden van de liefde. In tijden van hoogoplopende canondiscussies gebeurt dat – toeval of niet – voor 100 procent Vlaams, van Ish Ait Hamou tot Dimitri Verhulst. Vooral muzikaal wordt flamboyant de vernieuwing opgezocht.

Of Saint-Amour dit jaar de heersende canondiscussie wou oppoken via een editie met uitsluitend Vlaamse auteurs? In ieder geval stak presentator Sven Speybrouck, immer puntig en schalks, regelmatig het vuur aan de lont in de Antwerpse Bourla. En dat het podiumbeeld gedomineerd wordt door een replica van een Hendrik Conscience-standbeeld, is méér dan ironische spielerei. Lof overigens voor de goed geritmeerde, visuele aankleding van deze editie, die de literaire wisselvalligheid af en toe maskeerde.

Muzikaal stal vooral het onorthodoxe gelegenheidskoor De Bronstige Bazooka’s de show, waarvoor Andy Fierens en Michaël Brijs operazangeressen Britt Truyts en Stefanie Janssen charterden. Een belevenis om deze diva’s scabreuze teksten over erectiestoornissen en bungelende penissen te horen debiteren. “Wat is dat ding dingeling tussen jouw benen? / Dat ding dingeling halverwege tussen hoofd en tenen? / Dingeling ding, dingeling ding ding / Het gaat op en neer terwijl ik zing!” 

Er volgden wel meer lofzangen op de pik, onder meer in het voortijlende ‘Lulpraat’ van performancebeest Andy Fierens. Het publiek likte al dat rondspattend geil begerig op.

Aanzienlijker ingetogener ging het eraan toe bij Ish Ait Hamou, de aaibare publiekslieveling die kennelijk zelfs de veertienjarige dochter van Speybrouck tot tranen toe aan het lezen had gebracht. Met een sappig Brabants accent serveerde hij fragmenten uit Cécile. “Voor de eerste keer proefde hij de uitheemse lippen die zijn geliefde vanillegeur met zich meedroegen.” Literair behoorde dit eerder tot de categorie young adult. Je merkt goed dat deze Saint-Amour vele doelgroepen wilde bedienen. 

Maar hup, met Dimitri Verhulst ging het weer richting de onderste lichaamsregionen. Met zijn gelooide stem bracht de Vlaamse stijltijger geroutineerd fragmenten uit De pruimenpluk. “Mijn ochtenderecties waren verdwenen en ik betreurde het dat ik ze niet met trots had bewonderd toen ik ze wel nog kreeg.” 

Kunstzaken

“Er is een storm op komst”, zo luidt de eerste zin van Volt, de nieuwe roman van Roderik Six. De boomlange ‘master of darkness’ liet zich niet uit zijn lood slaan door de aanspannende wind die plots uit de Bourla-coulissen suisde. Hij las een zinnelijk fragment, vol lust en verval, zoals we dat van hem gewend zijn. De in opvallend rood gestoken Jeroen Theunissen bracht vervolgens met animo en armgewapper een wat lang uitgevallen passage uit Jouw huid, zijn roman over de tot mislukken gedoemde liefde van een Welshe expat en een Ghanese jonge vrouw. 

Veel cerebraler ging het eraan toe bij Gaea Schoeters. Haar personages uit haar matig onthaalde Zonder titel # 1 zijn zelfs tijdens het liefdesspel gestaalde denkmachines: “Het mysterie dat, begrijpt hij nu, een eenvoudige waarheid inhoudt: wat is, is.” Erotisch? Een heet strijkijzer dat over linnen schuurt is sensueler dan dit proza. Even leek het er zelfs op dat Schoeters het programma Kunstzaken nieuw leven wou inblazen, als bloedserieuze reïncarnatie van Regine Clauwaert.

Zo dobberde Saint-Amour verder, hinkelend op vele benen. Literair viel er niet altijd een heldere lijn te ontwaren in dit bonte allegaartje dat de lasten van de lust en liefde torste. Neem nu Dominique De Groen, “je zou ze 50 cent geven, deze Kim Kardashian van de Vlaamse letteren”, zo kondigde Speybrouck het Gentse opduveltje aan. Als een mini-Janis Joplin oogde ze eerder, die met loden ernst verzen debiteerde over een offerlam. 

Het slotakkoord? Dat was voorbehouden voor Fleur Pierets, met fragmenten uit Julian, het gehypete papieren eerbetoon aan haar door kanker weggerukte liefde. Fragiel als porselein bracht ze onversneden rouw. Dat De Bronstige Bazooka’s nadien nog een keer hun duivels ontbonden, bruuskeerde helaas de ingetogenheid van Pierets.

Saint-Amour, www.begeerte.be, op tournee in Vlaanderen tot 22 februari.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234