Maandag 03/10/2022

Sabena Technics uitgekleed

Het verhaal van Sabena Technics wordt zoiets als het verhaal van de tien kleine negertjes. De vliegtuigonderhoudsgroep wordt steeds kleiner en verschrompelt tot een kmo. Nu grote klant Brussels Airlines beslist heeft zelf het ‘lichte’ onderhoud van een groot gedeelte van zijn vloot uit te voeren, gaat de ontmanteling van Sabena Technics steeds verder.

Brussels Airlines gaat licht onderhoud van vliegtuigen vanaf 2011 zelf uitvoeren

Brussels Airlines neemt 75 werknemers van Sabena Technics over, een tiende van het personeelsbestand van de vliegtuigonderhoudsgroep.

De afslanking van Sabena Technics op Zaventem gaat onverminderd voort. Vanaf begin volgend jaar voert Brussels Airlines het lichte onderhoud van zijn Boeing B737- en Airbus A330-vloten zelf uit. Ook het dagelijks onderhoud van de A330 neemt de Belgische luchtvaartmaatschappij vanaf dan voor haar rekening.

Het nieuws werd gisteren bekendgemaakt aan de werknemers en bevestigd door Willy Buysse, algemeen directeur Sabena Technics Brussels. “Brussels Airlines deed zelf al het onderhoud van zijn A319- en Avro-vloot en wenste ook de light maintenance van de andere types in te sourcen”, zegt Buysse. Buysse kon wel het contract met Brussels Airlines voor het onderhoud en de vervanging van onderdelen verlengen tot 2013. Naast Brussels Airlines is Thomas Cook Airlines nog de enige klant van Sabena Technics, met basis in Zaventem. Over de verlenging van dat contract wordt momenteel onderhandeld.

Voor Sabena Technics betekent het verlies van het contract een nieuwe aderlating. Brussels Airlines neemt 75 werknemers van Sabena Technics over, ruim een tiende van het personeelsbestand. Het omzetverlies kan op basis daarvan geraamd worden op ruim 10 miljoen, want Buysse mikt op 107 miljoen omzet over 2010. Sabena Technics telt nog een zevenhonderdtal werknemers na de ingrijpende herstructurering die in het voorjaar van 2009 werd ingezet. Zo’n 340 mensen verloren sindsdien hun baan. De afslanking was nodig na een operationeel verlies van 13,2 miljoen in 2008 en nog eens 5,3 miljoen in 2009. Dit jaar hoopt Buysse break-even te draaien.

“De productiviteit ging omhoog en de algemene kosten omlaag. De activiteit heavy maintenance werd afgestoten omdat we daar niet meer competitief waren”, legt Buysse uit. De groep Sabena Technics sloot diverse joint ventures in Koeweit, Moskou, maar ook in België met TNT Airways onder de naam X Air Services. Die doet groot onderhoud in Zaventem en licht onderhoud in Luik.

Tot eind jaren negentig werkten meer dan tweeduizend mensen bij Sabena Technics. Kort voor het faillissement van Sabena werd het motorenonderhoud verkocht aan het Franse Snecma. Daarna voerde de curator een eerste zware sanering door. In 2005 kocht het Franse TAT Sabena Technics. TAT veranderde de naam van de groep daarna om commerciële redenen in Sabena Technics.

Voor Brussels Airlines is de insourcing van het onderhoud van de B737- en A330-vloot de laatste stap in een proces. De luchtvaartmaatschappij voert voortaan het onderhoud en herstel van al haar vliegtuigen zelf uit. Enkel de heavy maintenance wordt nog uitbesteed, behalve voor de Avro’s. Voor groot onderhoud vraagt Brussels Airlines wereldwijd een offerte.

Met de 75 mensen van Sabena erbij telt het technisch departement van Brussels nu circa 270 medewerkers. Opmerkelijk is dat Lufthansa Technik niet in het verhaal voorkomt. Sinds vorig jaar heeft Lufthansa nochtans 45 procent in Brussels Airlines, en de Duitse groep heeft een van de grootste en meest performante maintenancedivisies ter wereld, met een vestiging op Zaventem.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234