Vrijdag 02/12/2022

Sabena krijgt 6,4 op 10 van passagiers

9,7 procent meer klanten in 2000

Het aantal passagiers dat Sabena vorig jaar verwelkomde, nam in vergelijking met '99 met 9,7 procent toe. Toch is dat geen reden tot euforie. De verhouding business-economy blijft slecht, de bezettingsgraad té laag en het vernieuwde imago van Sabena is volgens de belangrijke Amtrack-enquête nog niet tot de klanten doorgedrongen.

Zaventem

Geert Sciot

Sabena verwelkomde vorig jaar 10.933.788 passagiers Dat zijn er 9,7 procent méér dan in in '99. Maar de capaciteit, uitgedrukt in beschikbare zetels per kilometer, steeg in dezelfde periode ook wel met 8 procent. De vluchten naar Amerika kenden 6,1 procent méér belangstelling, die naar Afrika 9,7 procent. De bezettingsgraad aan boord van de toestellen bedroeg gemiddeld 67,5 procent. Van de Europese vluchten was in 2000 gemiddeld 61 procent van de zetels bezet (- 0,6 procent), van de intercontinentale 72,6 (+ 3,5 procent). Dat blijft lager dan het Europese gemiddelde.

Ook het voorbije jaar steeg het aantal economy class-passagiers sneller dan de business class-reizigers die de maatschappij méér opbrengen. Slechts 17,7 procent van alle klanten koopt een business class-ticket. De inkomsten stonden daardoor andermaal onder druk. Ook het feit dat meer dan de helft, 55 procent om precies te zijn, van de passagiers een transitvlucht boeken, heeft een negatieve invloed op de inkomsten. "We vervoeren méér passagiers, maar dat is jammer genoeg niet voldoende", concludeert de topman Christoph Mueller in een persbericht. Pas later dit voorjaar zal Mueller de financiële resultaten van Sabena bekendmaken. Zoals bekend wordt een verlies van ongeveer 7,5 miljard frank verwacht.

Uit het jaarlijkse Airtrack-imago- en -tevredenheidsonderzoek dat het gespecialiseerde Amerikaanse bureau Total Research bij meer dan 2.500 zakenmensen die vaak vliegen, uitvoert - de belangrijkste enquête in de sector -, blijkt dat er nog flink wat werk aan de winkel is. Meestal houden de maatschappijen de resultaten strikt geheim. De 517 ondervraagden die één of meerdere vluchten van Sabena namen, geven de maatschappij 6,4 op 10, zo blijkt uit de studieresultaten die De Morgen kon inkijken. Dat is 0,1 procent beter dan in '99, maar het blijft één van de minst goede prestaties in Europa. Zeker als men weet dat Sabena de voorbije twee jaar zijn vloot en inflight-product grondig heeft vernieuwd, blijft de prestatie voor een maatschappij die zich graag als een referentie voor businessreizigers wil profileren, ondermaats. Ter vergelijking: partner Swissair kreeg een globale beoordeling van 7,7 , Lufthansa 7,4 en British Airways 7. Ook de Eurostar met 7,5 op 10 doet het veel beter dan Sabena. Virgin Express kreeg slechts 5,2 op 10 en doet het met dat cijfer slechter dan alle andere concurrenten.

De doeltreffendheid van Sabena-grondpersoneel dat in '99 nog 7,1 op 10 kreeg, is gedaald naar 6,9. De appreciatie voor de maaltijden aan boord daalde van 6,3 naar een erg povere 6,0 op 10 en de score voor punctualiteit zakte van 6,2 naar 5,9. Wel menen de ondervraagden dat de vriendelijkheid van het personeel lichtjes gestegen is (7 naar 7,1 op 10). Sabena-woordvoerder Wilfried Remans geeft toe dat er nog veel verbetering nodig is, maar relativeert ook tegelijkertijd het cijfer. "Airtrack ondervraagt alleen maar de businessreizigers die binnen Europa vliegen. Voor enkele minder goede scores hebben we verklaringen. Het feit dat onze bagageafhandeling in Zaventem niet altijd vlekkeloos verloopt, speelt ons parten. In onze eigen interne enquêtes waarbij vele duizenden mensen naar hun mening wordt gevraagd, scoren we veel beter. Het langeafstandsbusinessproduct wordt zelfs bij de beste op de markt gerangschikt. Bovendien stellen we vast dat we binnen de Airtrack-enquête een van de enige maatschappijen zijn die er in vergelijking met '99 op vooruitgaan. We zijn ervan overtuigd dat onze inspanningen inzake vlootvernieuwing, service- en maaltijdverbetering op termijn vluchten gaan afwerpen. Alleen vraagt perceptie tijd."

Tevredenheid bezettingsgraad en verhouding business- economy moeten beter

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234