Maandag 21/06/2021

Sabena is koers volledig kwijt

luchtvaartsector vreest 200.000 ontslagen

Sabena heeft volgens de directie zelfs geen geld meer om de geplande 1.400 ontslagen te realiseren. De vakbonden die vandaag in Brussel betogen, vrezen het ergste. Ook mondiaal verslechtert het klimaat voor de luchtvaartindustrie zienderogen.

Brussel

Geert Sciot

Piloten die deze maand nog maar één vlucht moeten uitvoeren, cargowerknemers die al hun verlof en recuperatiedagen moeten opnemen omdat de activiteit vrijwel volledig is stilgevallen, buitenlandse luchtvaartmaatschappijen die passagiers met een Sabena-ticket nog weigeren aan boord te nemen, vakbonden die te horen krijgen dat er geen geld meer is om de afgesproken ontslagen te realiseren, vluchten die van de ene dag op de andere worden geschrapt ... Het nieuws van Sabena dat dezer dagen de buitenwereld bereikt, is weinig fraai en doet het ergste vermoeden. Het bedrijf lijkt helemaal uit koers geslagen.

"We vrezen dat dit de laatste stuiptrekkingen zijn", zucht Karel Gacoms van de socialistische vakbond ABVV. "Wat moet ik anders denken wanneer directeur personeelszaken Tonny Jossa ons letterlijk zegt dat er zelfs geen geld meer is om de geplande 1.400 afvloeiingen te realiseren? Zelfs de directie geeft een hopeloze indruk en weet niet waar we zullen uitkomen. Als we vragen dat het Cargo-personeel in een regime van technische werkloosheid wordt geplaatst, antwoordt de directie ons dat ze dat niet zal doen zodat de werknemers deze maand nog loon kunnen ontvangen. Men eist daarom dat ze hun vakantie opnemen en men zegt erbij dat het niet zeker is dat ze bij een sluiting die vakantiedagen via het fonds voor sluiting van ondernemingen nog kunnen compenseren. Als we vragen wat er dan volgende maand te gebeuren staat, houdt men de lippen op elkaar. Als het misloopt met Sabena, wordt ons land getroffen in één van haar belangrijkste economische centra. Dit is niet de Forges de Clabecq, maar één van de voornaamste draaischijven van onze moderne diensteneconomie."

Her en der wordt gesuggereerd dat Sabena er in de gegeven omstandigheden best aan doet om het voorbeeld van Swissair te volgen, dat vorige week voor zichzelf een sterfhuisconstructie bedacht, dochter Crossair verkocht aan twee banken en ongeveer de helft van zijn lijnvluchten overhevelt naar die regionale maatschappij. Verwacht wordt dat Swissair de andere activiteiten op de fles zal laten gaan.

Bij Sabena zou dochter DAT als vehikel voor de toekomstige activiteiten kunnen fungeren. Velen vermoeden dat het de enige mogelijkheid is die Sabena nog rest omdat de schuldenlast van bijna 100 miljard frank, het sociaal passief en de indrukwekkende overcapaciteit (minstens 15 tot 20 vliegtuigen te veel) potentiële kandidaat-investeerders afschrikt. Probleem is evenwel dat DAT in tegenstelling tot Crossair, dat volledig los van Swissair opereerde, nooit een volwaardige luchtvaartmaatschappij is geweest. "DAT is een leasebedrijf, een verhuurder van vliegtuigen en bemanningen", zo luidt het. DAT heeft de voorbije jaren nooit één commercieel risico moeten nemen omdat Sabena toch de hele vloot afhuurde en commercialiseerde.

Minister van Overheidsbedrijven Rik Daems (VLD) heeft aan Virgin-topman Richard Branson, die hij vorige donderdag ontmoette, voorgesteld om DAT en Virgin Express samen te voegen tot één maatschappij die deels zal worden afgestemd op het businessmodel van Virgin Express. Virgin heeft daar volgens informatie die aan De Morgen werd bevestigd wel interesse voor en zou zelfs willen overwegen om enkele langeafstandslijnen te behouden, maar Sabena-topman Christoph Müller zou dan weer allergisch zijn voor Virgin.

De speculatie over wat met Sabena zal gebeuren, duwt alvast het aandeel van Virgin Express de hoogte in. Gisteren steeg het aandeel op Euronext Brussel met 20 procent. Sinds bekendraakte dat topman Branson van de Virgin Group met de Belgische regering praat over een investering in Sabena en sinds Virgin aan de hand van haar trafiekcijfers bewees dat het niet echt getroffen wordt door de gebeurtenissen van 11 september, zit de koers van Virgin in de lift.

Daems stelt Branson voor om DAT en Virgin Express samen te voegen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234