Zaterdag 03/12/2022

Sabena en Snecma investeren 2 miljard in Zaventem

Bedrijf gaat nieuwe vliegtuigmotoren onderhouden

Snecma/Sabena Engine Services, een joint venture van Sabena en de Franse motorenbouwer Snecma, gaat de volgende jaren ongeveer 2 miljard frank investeren in Zaventem. De investering is nodig om het onderhoud van nieuwe types vliegtuigmotoren mogelijk te maken.

Brussel

Geert Sciot

Snecma/Sabena Engine Services werd begin dit jaar opgericht en is voor 50 procent eigendom van Sabena en voor 50 procent van Snecma. Het bedrijf, dat is ontstaan uit de vroegere motorenafdeling van Sabena, biedt werk aan 400 mensen en is totnogtoe gespecialiseerd in het onderhoud van klassieke types vliegtuigmotoren (JTD, CFM oudere types) waarmee toestellen zoals de Boeing 727, 737, 747, Airbus 300 en Airbus 310 vliegen. Maar Sabena en Snecma hebben besloten om te gaan investeren in de motorentechniek waarmee de nieuwste vliegtuiggeneraties vliegen. Voorzitter Peter De Swert: "Vanaf 2003 zal het bedrijf het onderhoud verzorgen van het nieuwste type CFM-motor, zodat we de zogenaamde Boeing next generation-toestellen kunnen ontvangen. We moeten investeren in de opleiding van het personeel, materiaal aanschaffen en een onderdelenstock aanleggen. Reken maar dat dit alles samen ongeveer 2 miljard frank zal kosten. Als de motorenafdeling een zuiver Sabena-filiaal was gebleven, hadden we die investering nooit kunnen realiseren. Dankzij de joint venture met Snecma kunnen we het wel aan en zullen we de werkzekerheid van het personeel vrijwaren."

Ook de technische diensten van Sabena, waar samen ruim 2.500 mensen werken, varen sinds mei dit jaar een zelfstandige koers. "We zijn meer en meer los aan het komen van Sabena", legt Peter De Swert uit. "Terwijl we tot voor enkele jaren haast uitsluitend instonden voor het onderhoud van Sabena-vliegtuigen, gaat tegenwoordig 62 procent van de door onze mensen gepresteerde werkuren uit naar opdrachten voor derden. Sabena vertegenwoordigt dus nog slechts 38 procent van onze werklast. Bedoeling is dat dat cijfer nog vermindert." Zowel in Zuid-Amerika en het Midden-Oosten als in de States is er volgens De Swert nog een groot potentieel. De topman geeft toe dat de loonkost in België vrij hoog ligt, maar stelt dat die kost niet het enige element is dat een rol speelt. "Ook de kwaliteit van het werk en de flexibiliteit zijn doorslaggevend", zegt hij. "Gelukkig maar, want als alleen het element loonkost zou doorwegen, zouden we slechte tijden beleven."

Voorlopig wordt de klantengroei in Europa gerealiseerd. In Griekenland wordt dankzij de liberalisering van het luchtruim en het afschaffen van het monopolie van Olympic momenteel de ene maatschappij na de andere opgericht. Twee van hen (Axon Airlines en Galaxy) heeft Sabena Technics zopas als klant kunnen binnenrijven. Het gaat om onderhoudscontracten van tientallen miljoenen. De Swert kon gisteren ook nog aankondigen dat de Amerikaanse multinational Allied Signal heeft besloten om haar Europees distributiecentrum voor vliegtuigwielen en remmen bij Sabena Technics onder te brengen. Dat contract heeft een waarde van 40 miljoen dollar per jaar. "We zouden nog veel meer klanten kunnen aantrekken, maar we vinden haast geen geschoold technisch personeel in België", zucht de gedelegeerde bestuurder van Sabena Technics. "We hebben momenteel zeventig openstaande vacatures. Er is weinig toestroom uit het onderwijs omdat de populariteit van technische beroepen daalt. Bovendien daalt het kennisniveau en zijn bekwame mensen niet meer bereid om zich elke dag naar Zaventem te begeven nu ze dankzij de gunstige conjunctuur zowat overal werk in eigen streek vinden."

Vorig jaar realiseerden de technische diensten een omzet van 14,5 miljard frank en waren ze goed voor 807 miljoen frank operationele winst. De eerste jaarhelft werd een omzet van 6,2 miljard gerealiseerd en 279 miljoen winst. Snecma/Sabena Engine Services was tijdens de eerste zes maanden goed voor een zakencijfer van 1,8 miljard en 105 miljoen winst.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234